Gå til innhold

Hvordan slutte med protonpumpehemmere (Somac, Nexium, etc.) etter langvarig bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt perioder hvor jeg har vært plaget av halsbrann, men aldri verre enn at jeg stort sett har håndtert det med kortvarige løsninger (Novaluzid, Pepciduo, Link, etc.). 

For omtrent 6 år siden fikk jeg noen merkelige problemer. Ble plutselig akutt stappmett av ingenting og rapet opp noe som minnet om eggelukt. Gikk etterhvert til legen og de mistenkte at det kunne være et magesår siden jeg også hadde fått redusert blodprosent.

Legen satte meg på Somac og jeg husker det sto mistanke om betennelse i spiserøret på resepten. Fikk time hos både gastroskopi og koloskopi. Innen de undersøkelsene var jeg imidlertid så godt som frisk, men jeg tok de allikevel og de fant ingenting. Tok en ny time igjen noen år senere, men de fant fortsatt ingenting.

Etter dette har jeg vært av og på Somax/Nexium, men jeg blir liksom ikke helt ferdig med det.

Jeg sliter ikke direkte med halsbrann når jeg slutter, men får en slags følelse av at det brenner/ulmer litt i magesekken. Gikk nå sist 3 uker uten og tok litt Link for å lindre, men bestemte meg for å begynne på igjen siden jeg har en ferie til uken og ikke orker å gå rundt slik på ferie.

Noen som har vært i samme situasjon? Skjer det noe med kroppen når man først har begynt å bruke disse tablettene?

Tenker kanskje jeg neste gang heller får prøve å trappe ned mer gradvis. Kanskje annenhver dag, så hver tredje dag, osv. 

Og jada. Jeg har selvsagt diskutert det med legen, men får liksom ingen gode svar.

Anonymkode: 5b0f3...d9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få en økt produksjon av syre midlertidig i etterkant, så ville trappet langsomt ned.

Anonymkode: 734b8...cd1

Skrevet

Kanskje det kunne vært en ide å se på kostholdet ditt, for å se om noe av det kan trigge plagene?

Anonymkode: ae2ce...9bd

Skrevet

Det er mange som forteller om bedring når de har lagt om til steinalderkost og/eller lavkarbo. Jeg ble helt kvitt sure oppstøt og halsbrann.

Anonymkode: 1e158...6ed

Skrevet

Takker for svar! :) 

Vedrørende kosthold spiser jeg typisk lavkarbo og tidvis steinalderkost. Sunne matvarer og mat som tilberedes fra bunnen av.

Det jeg gjør som kanskje er negativt er at jeg også faster og spiser sen frokost. Har gjort dette i 15 år og har ikke hatt problemer før, men det kan jo være at det bare ikke har forårsaket skikkelig problemer før.

Nytt de siste årene er at jeg løper en del og har lest at det ikke er helt uvanlig at det kan gi problemer også.

Holder kanskje mest en knapp på at langvarig bruk gjør at jeg får økt produksjon straks jeg slutter og at en gradvis nedtrapping må til. 

Skrevet

Jeg vil også slutte, gått på Losec i åresvis. Men klarer det aldri. Får halsbrann innemellom, men sliter mer med kvalme og rar følelse i magesekken. Noen ganger fort mett, andre ganger sug. Føler ikke det er god nok oppfølgning for vi som vil slutte. Lett å få tablettene men så er det ikke mer… 

Anonymkode: 088c1...c3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg vil også slutte, gått på Losec i åresvis. Men klarer det aldri. Får halsbrann innemellom, men sliter mer med kvalme og rar følelse i magesekken. Noen ganger fort mett, andre ganger sug. Føler ikke det er god nok oppfølgning for vi som vil slutte. Lett å få tablettene men så er det ikke mer… 

Anonymkode: 088c1...c3d

Det er akkurat den type følelse jeg også får. Litt som en slags mild brenning også. Rett og slett bare en rar følelse. Tror også jeg kan kjenne litt på den kvalmen du beskriver...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...