Gå til innhold

Trøtt av mye kaffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang så blir jeg så sykt trøtt rundt kl 15. Før det inntar jeg 2-3 kopper kaffe, fra kl 10-15. Noen som har en årsak? Evt opplever samme? Trodde det ga motsatt effekt.

Anonymkode: cf23b...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koffein er et sentralstimulerende stoff. Når man drikker kaffe, fester koffeinet seg til reseptorer i hjernen som egentlig er beregnet for adenosin. Adenosin er det stoffet som gjør at vi blir søvnige, og vi «lurer» på denne måten hjernen vår.

Skrevet
Skogshuldra skrev (2 minutter siden):

Koffein er et sentralstimulerende stoff. Når man drikker kaffe, fester koffeinet seg til reseptorer i hjernen som egentlig er beregnet for adenosin. Adenosin er det stoffet som gjør at vi blir søvnige, og vi «lurer» på denne måten hjernen vår.

Med andre ord, jeg burde minske kaffe-forbruket kanskje?

Skrevet

Dem sier at man blir trøtt av for mye kaffe. Jeg blir skjelven og hyper. 

Men hva med det du spiser? Det kan ha en kjempeeffekt. Har opplevd at når jeg går på ekstreme typer dietter så blir jeg aldri trøtt før natta. Så kan hende det er noe med blodsukker, mat osv.

Skrevet

Ikke helt det samme som du spør om, men jeg svarer allikevel siden det gjelder kaffe og kanskje noen andre kan ha nytte av det.

Jeg slet med utmattelsesproblematikk i årevis og var en stordrikker av kaffe. Drakk det også nær leggetid og tenkte med meg at det gjorde ingenting siden jeg uansett sovnet uten problemer, men det skal sies at jeg svært sjeldent våknet uthvilt.

Mistenker at høyt koffein-inntak gav meg skyhøye kortisol-nivå og i tillegg dårlig nattesøvn. Å kutte kaffe etter kl 4-5, samt en mer normal døgnrytme reddet meg. 

Anonymkode: 16432...31b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke helt det samme som du spør om, men jeg svarer allikevel siden det gjelder kaffe og kanskje noen andre kan ha nytte av det.

Jeg slet med utmattelsesproblematikk i årevis og var en stordrikker av kaffe. Drakk det også nær leggetid og tenkte med meg at det gjorde ingenting siden jeg uansett sovnet uten problemer, men det skal sies at jeg svært sjeldent våknet uthvilt.

Mistenker at høyt koffein-inntak gav meg skyhøye kortisol-nivå og i tillegg dårlig nattesøvn. Å kutte kaffe etter kl 4-5, samt en mer normal døgnrytme reddet meg. 

Anonymkode: 16432...31b

Meget interessant.

Så det og kutte ned på kaffen, hjalp deg betraktelig? Hvor mange kaffer droppa du ned til?

Skrevet

De som har ADHD blir visst påvirket annerledes av kaffe, feks med å bli trøtte av det. Slik er det for mannen min, som har ADD. 

Anonymkode: 9ae86...32c

Skrevet

Ja, det er vanlig. For noen hjelper det å vente minst en time fra du står opp, før du drikker kaffe

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det beste er nok å dumpe kaffe totalt om du klarer det. Kaffe har dårlig effekt på årene våre

Skrevet

Bare å kutte ut kaffen. Fikk mye jevnere energi uten.

Anonymkode: 36a56...284

• Hjerte 1
Skrevet

Kaffe roter tydeligvis med blodsukkeret mitt. Jeg hadde slitt maks om jeg drakk tre kopper kaffe en dag slik du gjør, Ts.

Jeg har i flere år drukket en kopp kaffe, men har egentlig tenkt å kutte den også, for ser jeg blir så trøtt og lav på energi etterpå, at det ikke er verdt det.

Anonymkode: f5fe0...6d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja, fordi kroppen din tilpasser seg koffeininntaket ditt og bygger opp toleranse. Det vil eventuelt føre til at kroppen din trenger en viss mengde koffein for å føle seg "normal", avhengig av hvor mye koffein du vanligvis inntar. Du vil ikke lengre oppleve den oppkvikkende følelsen og den milde rusen. Det kan kun oppleves når man har lav toleranse for koffein. 

Koffein fungerer best som et rusmiddel man inntar kun noen ganger i uken, gjerne via få enheter. Om man inntar det hver dag, så vil man havne i en vond sirkel der man trenger mer for å føle seg "normal", noe som kun bidrar til å opprettholde måten man har tuklet med reseptorene og hormonene våre, i tillegg til at det fucker med døgnrytmen og søvnkvaliteten, noe som gjør at man gjerne vil innta enda mer for å kompensere for den dårlige søvnen. 

Skrevet

Tror ikke det har noe med kaffen å gjøre. Det er vel normal at man er mer opplagt etter at man har sovet om natten. Ut på ettermiddagen kveld  er det vel normalt å bli trøtt. Jeg kjenner meg godt igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De som har ADHD blir visst påvirket annerledes av kaffe, feks med å bli trøtte av det. Slik er det for mannen min, som har ADD. 

Anonymkode: 9ae86...32c

Dette har jeg også hørt, og det stemmer på sønnen min.

Selv kan jeg drikke en dobbel espresso et minutt og slokne nesten med koppen i hånda. Har et par ting som gjør at jeg mistenker ADD hos meg, og dette hjelper ikke akkurat til.

Samtidig er det veldig deilig å ikke trenge se på klokka, men kan drikke Latte i sofakroken selv om jeg snart må legge meg.

Anonymkode: 8b1b3...9cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...