Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at det står en sprut melk fra puppen når babyen kobler seg av under amming? Eller har jeg overproduksjon da?
Fullammer babyen på 3 måneder. Babyen legger på seg og har avføring hver dag, men har også tegn på en del luftsmerter, særlig natt og morgen. Ca én gang per dag er avføringen grønnaktig. Om morgenen har jeg mye melk og spruten står hvis babyen kobler seg av. Lurer på om jeg bør gjøre tiltak for å produsere mindre, eller vil melkemengden kunne regulere seg ned selv også?

Anonymkode: 44ad7...bca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt. Noen ganger kom det så mye at stakkars baby ikke klarte svelge fort nok. Da tok jeg henne fra brystet og ventet et øyeblikk. Utrolig fascinerende faktisk å se at melken kommer ut som det var en høytrykkspyler i miniatur.

Det vil regulere seg selv etterhvert, men med 3 måneder gammel baby har du jo ammet ganske lenge allerede. Jeg fullammet til baby var 10 måneder, vi klarte ikke å få henne til fast føde før det.

Anonymkode: 8fac1...878

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan sprute hvis det kobles av midt under utdrivingen ja.

Anonymkode: c2406...297

• Hjerte 1
Skrevet

Hent normalt, du har bra utdrivningsrefleks😊

Anonymkode: 4cafd...1fe

• Hjerte 1
Skrevet

Helt normalt! Sprutet ut hvis hun ble koblet av mens utdrivningsrefleksen var i gang, og det brystet som ikke ble ammet på pleide også å sprute villt😅

Anonymkode: a8932...540

• Hjerte 1
Skrevet

Har aldri opplevd det, ammer nå mitt andre barn. Delammet første for fikk ikke nok melk pga. kronglete start.

Er det et tegn på at man har dårlig utdrivning da? (Ammingen tar lang tid, men baby legger godt på seg). Har dog sett at det renner/drypper litt, men ikke mye.

Anonymkode: f1443...098

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri opplevd det, ammer nå mitt andre barn. Delammet første for fikk ikke nok melk pga. kronglete start.

Er det et tegn på at man har dårlig utdrivning da? (Ammingen tar lang tid, men baby legger godt på seg). Har dog sett at det renner/drypper litt, men ikke mye.

Tror ikke det trenger være det, nei. Hos meg har det bare vært sånn en kort stund tidlig i ammingen når det flommer mest, resten av økten krever mer arbeid fra babyen for å få ut.

Anonymkode: c2406...297

Skrevet

Min er 8 mnd, og det spruter fortsatt. Må alltid ha klut tilgjengelig, for han slipper taket fordi det kommer mer melk enn han klarer å svelge unna

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg svarte over her, men har aldri hatt melkesprut selv. Knapt brukt ammeinnlegg heller, for jeg lekker ikke en dråpe. Men babyen legger fint på seg, så da er jeg fornøyd. Brystene våre er forskjellige😊 

Anonymkode: 4cafd...1fe

Skrevet

Grønn skummet bæsj er et tegn på at babyen har fått i seg mye formelk (den tynne, mer vandige delen av melka). Det er absolutt ikke farlig. Og om det er sjeldent ville jeg ikke tenkt noe mer på det. 

Med den ene vår hadde jeg periodevis problem med svært mye formelk,  slik at babyen drakk seg mett på formelka, og fikk i seg lite av den fettrike melka. Og bæsjet kun grønt skum.  Dette ble løst (i samråd med helsestasjon) ved å la babyen die på det ene brystet samtidig som jeg lot det andre renne. Jeg melket det ikke (for å ikke stimulere enda mer produksjon), men hadde det heller ikke i tett bh under amminga. Når overskuddet av formelka rant ut fra det andre brystet, så ble det mer fettrik melk på babyen. Og dermed ble babyen mett over lengre tid, mer fornøyd og la mer på seg. 

Jeg hadde forøvrig høyt trykk med alle tre. Så dersom de koblet seg av, måtte jeg være på plass med innlegg umiddelbart. Mine strevde aldri med diinga, men derimot med å svelge unna. 😂🤪

Anonymkode: de703...248

• Nyttig 1
Skrevet

Noen ganger sterk utdrivingsrefleks, noen ganger mildere. Jeg har opplevd forskjellig på tre barn. Ene barnet stod spruten nesten hele tiden, andre nesten ikke, mens tredje sånn kun hvis avkoblet under utdriving. 

Første slet veldig med å sette melken i vrangstrupen stakkars, og jeg skjønner hvorfor 🙈

Anonymkode: 51ad8...f31

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...