AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Hei 😊 Jeg har litt vansker med en venninne av meg. Jeg er vokst opp med mye traumer fra Jeg var liten. Omsorgssvikt, mobbing, seksuelle overgrep, vold og flere drapsforsøk. Naturlig nok har jeg fått problemer på flere områder i livet og har diagnoser som kptsd, depresjon med flere. Jeg har hatt lite støtte og forståelse oppigjennom. Jeg har alltid vært en som kjemper, som pgså har ødelagt mye for meg. For noen år siden begynte jeg hos en fantastisk psykolog og gikk der noen år. Jeg har jobbet meg igjennom mye med god hjelp, blant annet det å akseptere at jeg er syk og må ta hensyn til dette i hverdagen for å få bedre livskvalitet. Men én av mine nærmeste venner har et stort behov for å prate en del om traumer og senskader. Problemet er at hun mener jeg ikke bør akseptere sykdommene og at jeg kan bli 100% frisk og dette bestemmer jeg selv. Hun tar opp dette mye. Hun mener at hun på egenhånd har blitt 100% frisk fra angst, depresjon og traumediagnoser. Men hun har aldri blitt utredet for dette eller gått i behandling. Jeg har gått i blandt annet emdr behandling med god effekt. Venninnen min mener det er helt feil behandling og bare gjør meg verre. Alt av forskning avviser hun. Jeg synes det begynner å bli litt slitsomt. Er jeg ikke enig eller når jeg forklarer hvordan det føles, blir hun sur og tar det personlig. Og det gjør nok jeg også eller at jeg synes det er sårt. Mye av det hun sier på dette temaet trigger meg negativt. Når hun blir sint på meg så blir hun avvisende og stille en stund. Hvordan skal jeg klare å håndtere dette på best mulig måte? Slik jeg forstår det må jeg bare jatte med og ikke si noe imot? Problemet er at jeg har vansker med relasjoner, føler meg utrygg og mislykket når jeg møter på slike holdninger. Anonymkode: b5ed6...a39 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 For ditt eget beste, skal du sette hennes på plass. Si at du ikke ønsker å høre hennes meninger om hva hun tror fungerer. Bare jatt med, og prøv å skift tema når sykdom kommer på banen. Si også at du ikke synes noe om oppførselen hennes, relatert det å bli sint og etterhvert kjøre silent treatment på deg (bli sint, avvise og bli stille). En god venninne behandler deg ikke slik. Forstår at det ikke er lett å sette grenser, når du har vært i gjennom det du har vært i gjennom. Jeg har selv PTSD (ikke kompleks type), og har slitt mye med å si ifra og sette grenser - men det har blitt bedre. I det store og hele anbefaler jeg deg å begrense kontakten med henne. Hun er ikke en god venninne. Jeg hadde ikke klart å ha en slik venninne i min omgangsskrets, så jeg hadde latt kontakten dabbet ut. Hun virker alternativ/konspiratorisk når hun hevder at om du vil bli frisk er et valg du tar selv?Og at hun har klart å fikse seg selv? Har du spurt henne hvordan hun har klart det? Når man har kptsd kan man ikke bare fikse seg selv, man er avhengig av behandling for å minske symptomene. Ikke alle blir helt friske en gang, men de kan bli bedre med behandling. Og få et meningsfullt liv. Anonymkode: 60d4a...f25 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Sykdom burde være et ikke-tema mellom dere når hun blir så sint. Si at du ikke vil snakke om sykdom og diagnoser da det blir så negativt. Anonymkode: 12dd0...942 2 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): For ditt eget beste, skal du sette hennes på plass. Si at du ikke ønsker å høre hennes meninger om hva hun tror fungerer. Bare jatt med, og prøv å skift tema når sykdom kommer på banen. Si også at du ikke synes noe om oppførselen hennes, relatert det å bli sint og etterhvert kjøre silent treatment på deg (bli sint, avvise og bli stille). En god venninne behandler deg ikke slik. Forstår at det ikke er lett å sette grenser, når du har vært i gjennom det du har vært i gjennom. Jeg har selv PTSD (ikke kompleks type), og har slitt mye med å si ifra og sette grenser - men det har blitt bedre. I det store og hele anbefaler jeg deg å begrense kontakten med henne. Hun er ikke en god venninne. Jeg hadde ikke klart å ha en slik venninne i min omgangsskrets, så jeg hadde latt kontakten dabbet ut. Hun virker alternativ/konspiratorisk når hun hevder at om du vil bli frisk er et valg du tar selv?Og at hun har klart å fikse seg selv? Har du spurt henne hvordan hun har klart det? Når man har kptsd kan man ikke bare fikse seg selv, man er avhengig av behandling for å minske symptomene. Ikke alle blir helt friske en gang, men de kan bli bedre med behandling. Og få et meningsfullt liv. Anonymkode: 60d4a...f25 Jeg har sagt ifra. Forklart. Åpnet meg opp. Men hun tar det som angrep uansett hva og hvordan jeg sier det. 😔 I følge henne respekterer jeg ikke henne hvis jeg ikke er enig. Men hun kan være helt uenig med meg, psykologer/psykiatere, forskning osv. Hun har ikke forklaring på hvordan hun ble frisk, bare at det må oppleves og hun kan hjelpe meg med det. Det er det jeg jobber med nå, å akseptere samtidig som jeg jobber med ulike ting med profesjonelle. Jeg blir såret og lei meg når hun mener at det er feil. At jeg ikke får riktig hjelp av en psykolog. At jeg må være klar for å bli frisk, hvis ikke blir jeg ikke det. Mine traumer er en gave og en ressurs. Hun anser ikke hvor smertefult og ødeleggende det har vært og hvor skadelig å høre slike ting er. Ja, kanskje jeg bare må ta avstand for min egen helses skyld. Hvis hun ikke kan respektere og akseptere meg og mitt kommer vi ingen vei. Ts Anonymkode: b5ed6...a39 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sykdom burde være et ikke-tema mellom dere når hun blir så sint. Si at du ikke vil snakke om sykdom og diagnoser da det blir så negativt. Anonymkode: 12dd0...942 Jeg har sagt ifra, men hjelper desverre ikke 🥺 Ts Anonymkode: b5ed6...a39
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 Si fra enda tydeligere. Si rett ut 'dette har ikke du noe med, og jeg er ikke villig til å diskutere min helse med deg'. Hver eneste gang hun forsøker å ta opp din helse 'dette er ikke din business'. Du har forsøkt å forklare og åpne opp. Det virket ikke, da må du avvise og låse ned. Jeg synes ikke egentlig hun høres ut som noen god venninne som misbruker din åpenhet ved å fortsette å krysse dine grenser. Anonymkode: f5684...d1c 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Si fra enda tydeligere. Si rett ut 'dette har ikke du noe med, og jeg er ikke villig til å diskutere min helse med deg'. Hver eneste gang hun forsøker å ta opp din helse 'dette er ikke din business'. Du har forsøkt å forklare og åpne opp. Det virket ikke, da må du avvise og låse ned. Jeg synes ikke egentlig hun høres ut som noen god venninne som misbruker din åpenhet ved å fortsette å krysse dine grenser. Anonymkode: f5684...d1c Sånne folk kommer sannsynligvis til å drite en lang marsj i alle sånne kommentarer også. Er man oppsatt på å kommentere andres liv, så kommer man til å gjøre dette uansett. Anonymkode: ed9cd...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir såret og lei meg når hun mener at det er feil. Anonymkode: b5ed6...a39 Hvorfor? Hun har ingen faglige kvalifikasjoner. Hun har ingen erfaring med behandling. Hvorfor tillegger du hennes meninger noen som helst verdi? Hvorfor gidder du diskutere med henne i det hele tatt? Anonymkode: b64bd...158 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 «På seg selv kjenner en ingen andre!» kan du si - før du skyver henne over i avfallsbøtta for utgåtte venner. Anonymkode: 402dd...7d4 2
Sirah Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 Er dette virkelig en venn du trenger i livet ditt TS? Det tror nemlig ikke jeg at det er ❤️ Stor klem til deg 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #11 Skrevet 10. september 2023 Høres veldig stressende ut, som om hun drar deg ned. Har dere begge andre venner eller er dere litt avhengig av hverandre? Anonymkode: 91ec3...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har sagt ifra, men hjelper desverre ikke 🥺 Ts Anonymkode: b5ed6...a39 Da må du vurdere å si ifra en siste gang, og deretter kutte henne ut. Man skal ikke ha folk i livet sitt som tråkker over grensene man har satt, med vilje slik hun gjør. Det hjelper deg ingenting, og gjør hverdagen din verre. Her må du beskytte deg selv. Det er ingen andre som kan gjøre det for deg ❤️ Du kan si at hun ikke har de samme opplevelsene du har. Ja, hun hr vonde opplevelser, men hun kan aldri vite hvordan hun ville vært med nettopp dine. Du trenger ikke være lik henne, du er din egen person som gjør så godt du kan. Det er sårende å bli bedt om å ta seg sammen. Det er ikke noe man kan gjøre i alle situasjoner. Mange har samme diagnose med helt ulik opplevelse av den (både mentale og fysiske sykdommer). Så hvis ikke hun har noe støttende å si, så må dere unngå dette temaet helt. Om hun igjen tar det opp, si at nå må du kutte vennskapet for din egen helses skyld. Anonymkode: e489c...034 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 Jeg har også en veninne som mener å ha «svaret» på alt som dreier seg om helse. Hun har jo sine helseutfordringer, men mesteparten av problemet er at hun kjeder seg og ønsker en ny jobb(hun er gradert ufør). Mye alternativt og konspiratorisk. Jeg sliter med hemmende sykdommer, og det er ekstremt provoserende å høre at jeg sitter på løsningen selv og kan hele kroppen min på egen hånd, ved hjelp av positiv tenkning. I fjor prøvde jeg meg ut i en liten jobb, og hun fremhevet hele tiden at det kom til å gjøre meg friskere; det å ha en jobb å gå til. Vel det endte med sykmelding og stabilt sideleie i 4 mnd i etterkant. Ikke all sykdom lar seg kurere med yoga og tankens kraft. I dag orker jeg knapt kontakt med henne. Ihvertfall møtes vi ikke fysisk lengre. Hun har null respekt for min tilstand, og jeg blir psykisk dårlig av å omgås sånne. Ville tatt avstand fra denne veninnen ts omtaler. Anonymkode: 99919...521 1 2
Kittykat Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 (endret) Du må si enda mer hardere i fra. Din venninne høres litt "out there" når hun mener at hun har alle svarene og det uten å ha en utdannelse innen faget og hun har heller ikke oppsøkt hjelp for sine problemer. Hun mener også da at det som funket for henne vil funke for deg og alle andre og det virker som om at hun preker om det for alt det er verdt. Jeg traff en gang på en annen dame. Hun fortalte alt om sine problemer - selvmord, psykiske problemer, angst, adhd, barna sine, barnevernet m.m. Og det til en helt fremmed person. Jeg nevnte at jeg også kan slite psykisk og da mente hun at hun kunne være min psykolog siden hun hadde masse erfaring 😵 Hun skulle til og med ha betalt for det. Hun ga meg telefonnummeret hennes. Jeg bare jattet med og slettet telefonnummeret når hun var ferdig med praten. At noen kan være åpne om problemene sine er jo bra, men ikke til vilt fremmede personer. Hun utleverte seg selv og barna sine så til de grader. Så du må enten si mer hardt i fra, fortelle henne at du ikke vil snakke om helsen din og at hun må respektere dine grenser. Hun har ingenting med din helse å gjøre. Hun skal ikke leke hobbypsykolog. Hvis hun ikke kan respektere dine grenser og blir sur og gretten når du ikke er enig eller ikke vil ta i mot hennes såkalte råd, så er ikke det en venninne du bør være med... Endret 10. september 2023 av Kittykat 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #15 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har sagt ifra, men hjelper desverre ikke 🥺 Ts Anonymkode: b5ed6...a39 Men da er hun ikke en god venn, er hun vel? Det hender jo at man tråkker i salaten noen ganger, men ikke igjen og igjen. Kan tenke meg at du ikke er så flink til å sette grenser, har tatt meg lang tid også. Jeg har vært i kontakt med mange personer som sier de ikke "tror" på vitenskap og forskning. Samtidig lever de jo i et samfunn som fungerer slik det gjør på grunn av all forskning som har blitt gjort. Så ja, nei det er jo bare å tenke at dere er forskjellige her da. Det er ikke hvilke diskusjoner innenfor tema som er viktig her, det er det faktum at hun presser på etter å fått beskjed om å ikke snakke om dette teamet mer. Jeg tror du bør begynne å kjenne på magefølelsen din, den klumpen skal ikke bli større på grunn av en venn. Å være med venner skal føles godt og trygt. Gjør det ikke det så er ikke hun en riktig venn for deg. Ikke tål så mye, jeg vet du måtte tidligere i livet, men nå er det du som bestemmer. Vær med folk som får deg til å føle deg bra, som tar vare på deg (og du dem) emosjonelt. Bare gå fra det som ikke føles bra. Det er helt ok! Anonymkode: 4f233...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #16 Skrevet 10. september 2023 Takk for svar ❤️ Jeg har et behov for en viss forståelse og aksept av de jeg har nærmest. For å kunne stole på dem kanskje? Antageligvis fordi jeg har fått svært lite støtte og forståelse som barn og ungdom. Ingen rundt meg forstod at jeg tok skade av det jeg gikk igjennom og opplevde. Jeg fikk bare beskjed om å tenke positivt og legge ting bak meg. Mine følelser, reaksjoner og tanker betydde ikke noe, de var feil. Jeg måtte alltid forsvare og forklare. Men til ingen nytte. Og kanskje jeg føler litt på det med denne venninnen. Jeg ønsker ikke omsorg, men forståelse og respekt. Ts Anonymkode: b5ed6...a39
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #17 Skrevet 11. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har et behov for en viss forståelse og aksept av de jeg har nærmest. For å kunne stole på dem kanskje? Anonymkode: b5ed6...a39 Så skal du ikke ha denne såkalte venninne 'nærmest'. Anonymkode: b64bd...158 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå