Gå til innhold

Verdivurdering av bolig

StripeteOstepop

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg vurderer å få en verdivurdering av min bolig. Har ikke noen umiddelbare planer om å flytte, men siden det er gjort en del i boligen som kan øke verdi tenker jeg at det kan være lurt. Har f.eks fikset en TG feil som gikk på sikkerhet av veranda/balkong/terrasse og fått større uteområde siden terrassen ble større samtidig som rekkverket ble høyt nok og mellomrom mellom plankene ble mindre. 
MEN, jeg har en vannskade i gulvet på kjøkken fordi det lekker vann fra kjøleskap døra. Drømmen er å få nytt kjøleskap og bytte de delene av gulvet hvor parketten/laminat bordene er ødelagte - men pga økonomi lar ikke dette seg gjøre med en gang. 
Burde jeg vente med verdivurdering til etter nytt kjøleskap og utskifting av laminatbord er gjort? 
Og hvordan foregår egentlig en verdivurdering? 

Og til slutt: Hvis jeg får en vurdering på at boligen f.eks er verdt/kan selges for 3mill, da er det en oppgang i pris på 1 250 000kr. Er det da mulig å snakke med banken for å få bedre betingelser på lånet?  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verdivurdering er ett 5-10 minutter besøk av en megler, som i stor grad står i ro i midten av rommene og ser seg rundt.
Kjøleskapet har absolutt ingenting å si. Ødelagte gulvbord påvirker ikke verdivurderingen i stor grad så lenge det ikke er gjennomgående dårlig stand.
Rekkverket måler de heller ikke, og de fleste meglere vil uansett ikke kunne vurderere hva som er innenfor eller utenfor lovkrav på byggtekniske ting.
De ser på om det er solfylt på uteplassene, og de er pent opparbeidet, eller om de har potensiale. De ser for det meste på "førsteinntrykk" og totalinntrykk, helt uten å vurdere byggtekniske ting.
Og så ser de på boligpriser på tilsvarende boliger i området.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 0,5 prosent lavere rente da jeg fikk ny verdivurdering som var 700.000 mer enn jeg hadde kjøpt for. Så ja, absolutt. 

Anonymkode: c5af1...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskapet er vel bare å stake opp dreneringen ? Og har du mindre skade på parketten der kan en ofte korrigere med voks el.l så lenge det ikke er større skade. Da må en gjerne bytte den ene planken om du har nye liggende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2023 at 12:11 PM, StripeteOstepop said:

Og til slutt: Hvis jeg får en vurdering på at boligen f.eks er verdt/kan selges for 3mill, da er det en oppgang i pris på 1 250 000kr. Er det da mulig å snakke med banken for å få bedre betingelser på lånet?  

Prisen på eiendommen stiger ikke 1,2mill bare fordi du har økt høyden på rekkverket. Om det er lenge siden du kjøpte, og prisen har gått opp 1,2 mill pga. generell prisstigning kan du selvfølgelig ringe banken. Om de ikke er behjelpelige sjekker du med en annen bank. 

Antagelig kan du prøve å lage deg et kundeforhold på Bulder Bank og starte prosessen med å overføre lånet. Den banken gjør en helautomatisk vurdering av eiendommen basert på tilgjengelig informasjon om område og prisstatistikk. Om du får en greit verdivurdering der kan du gi din egen bank et nytt forsøk før du gjør alvor av trusselen og bytter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...