Gå til innhold

Folk som repeterer seg selv flere ganger når de snakker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både min søster og pappa repeterer seg selv når de snakker, og de snakker mye og høyt.

Jeg får de samme historiene servert flere ganger i løpet av samme dag, eller i samme samtale med litt variasjon.

Hvis de forteller om et møte med en annen person og hva de og denne personen sa eller gjorde, forteller de om igjen det de sa gjerne to-tre ganger og jeg må bryte inn og si;" dette vet jeg, dette har du nettopp fortalt" osv.

Pappa kan si til meg; "du må huske å ta med deg vinterdekkene når du kommer på onsdag" og jeg svarer ja og at jeg skal legge de i bilen med de gang.

20 min senere kan han si "hvis du ikke legger dekkene i bilen med en gang glemmer du de", og etter et par timer spør han igjen om jeg har lagt de i bilen, og jeg blir da irritert og sier JA, og da blir han sur.

Jeg blir sliten i hodet av dette maset🙊

Pappa har alltid vært sånn og nå begynner min søster å bli mer og mer lik han for hvert år som går.

Skulle tro de var demente, men det er de ikke, men tror de liker å høre stemmen sin og er stresset.

Er ganske sikker på at andre tenker det samme som meg, men de tør ikke å gi beskjed om at de hørte den samme historien gjenfortalt 4 min tidligere.

Er det andre som gjentar seg selv?

Anonymkode: 8b8f4...a1b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan og kjenne på en irritasjon over folk som gjentar seg. Så tenker jeg på at jeg skal ikke la meg irritere over den slags.

Skrevet
exictence skrev (2 minutter siden):

Jeg kan og kjenne på en irritasjon over folk som gjentar seg. Så tenker jeg på at jeg skal ikke la meg irritere over den slags.

Jeg blir sliten i hodet og da tar irritasjonen over

Ts

Skrevet (endret)

Pappa har blitt sånn med årene. Siste 5 år, kanskje. Og det blir bare verre og verre. Man får servert de samme historiene hele tiden, og det virker som han forteller det samme til "alle", for mamma holder på å bli gal av å høre samme ting opp att og opp att igjen fortalt til forskjellige folk. Bedre blir det ikke da når historiene kommer på repeat til samme folk også. 

Det er klassisk at pappa begynner å fortelle, og jeg kan høre mamma svakt si på innpust "herregud" eller "here we go again", og noen ganger reiser hun seg og valser inn på kjøkkenet til han er ferdigpratet.

Han er heller ikke dement eller på andre måter "syk". Det virker bare som om at han sliter med å finne noe å prate om, og da må ty til det samme hele tiden.

Endret av Bombasi
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er hakke mer irriterende med folk som konsekvent svarer ‘ikke sant’ når man snakker med de. Har opplevd flere som sier det, også på kundeservice når jeg forklarer en sak eller en problemstilling.

Hvor kommer det fra?!? 

Anonymkode: 36dee...6af

• Liker 1
Skrevet

Sånn er min bror og søster. De gjentar de samme hver gang jeg er hjemme på besøk. Samme historiene .. gnager og gnager på det samme. 

Jeg og blir utrolig sliten i hodet. 

Men har tenkt at en helg skal jeg klare. De er tross alt familien min. 

Mine søsken er også lettere handicappet. 

De har aldri vært ute å reist og aldri sett noe annet enn det rundt seg og tenker at det og gjør at man opplever lite og derfor blir det lite nytt og fortelle. Men kan jo forstå at man bli litt irritert ja. Men velger å overse det for husfredens skyld. 

Anonymkode: 343fa...861

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts

Ja, men jeg synes ikke at min irritasjon skal gå utover andre. At hvis jeg viser irritasjon, da er problemet mitt, at jeg eier ansvaret.

Anonymkode: 2602e...1c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts

Kan jo tenkes at de som repeterer seg har dårlig "arbeidshukommelse" og gjentar fordi de ikke greier å huske at de nevt det. De er også dermed slitne. Kan også tenkes at far her er vant med at "ungene" glemmer. 🤣🙈 Dere har jo samme dna, kan jo være at hele gjengen har hjerner som er "sånn" 

Anonymkode: 9c07f...8f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kan jo tenkes at de som repeterer seg har dårlig "arbeidshukommelse" og gjentar fordi de ikke greier å huske at de nevt det. De er også dermed slitne. Kan også tenkes at far her er vant med at "ungene" glemmer. 🤣🙈 Dere har jo samme dna, kan jo være at hele gjengen har hjerner som er "sånn" 

Anonymkode: 9c07f...8f3

Kun han og min søster, men min søster er den som ligner han mest i personlighet.

Ts

Skrevet

Jeg gjør det selv innimellom. Så vidt jeg vet er jeg ikke på vei til å bli dement enda, men merker selv at jeg begynner å fortelle noe til noen og så demrer det : "ooops, dette har jeg fortalt før til samme person". 

Tror kanskje dette er noe som blir verre med alderen. Man sitter i en ny setting og så husker man noe man opplevde for lenge siden og hiver det med i samtalen. Etterhvert som årene går skal det godt gjøres om man ikke har nevnt det før. Mulig jeg bør sette munnkurv på meg selv for alt som hendte mer enn 5 år tilbake i tid. 

• Liker 1
Skrevet
Cata skrev (4 minutter siden):

Jeg gjør det selv innimellom. Så vidt jeg vet er jeg ikke på vei til å bli dement enda, men merker selv at jeg begynner å fortelle noe til noen og så demrer det : "ooops, dette har jeg fortalt før til samme person". 

Tror kanskje dette er noe som blir verre med alderen. Man sitter i en ny setting og så husker man noe man opplevde for lenge siden og hiver det med i samtalen. Etterhvert som årene går skal det godt gjøres om man ikke har nevnt det før. Mulig jeg bør sette munnkurv på meg selv for alt som hendte mer enn 5 år tilbake i tid. 

Jeg tenker mest på å fortelle det samme om igjen flere ganger i samme samtale, og da får du høre det samme to-tre ganger i løpet av 10 min

Ts

Skrevet

Det er for å få frem poengene. De aller fleste glemmer det de hører , så alt må repeteres.

Anonymkode: f1512...ca2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker mest på å fortelle det samme om igjen flere ganger i samme samtale, og da får du høre det samme to-tre ganger i løpet av 10 min

Ts

Takk, der reddet du dagen min. Akkurat det gjør jeg ikke (ennå). :ler: 

Skrevet

Ikke vent til det kommer den tredje gangen. Gi beskjed om at de allerede har fortalt det den andre gangen, før du blir irritert, slik at du greier å gi beskjed på en ok måte.

Påminnelser om å huske ting kan du også avvise andre gangen. Du kan si at hukommelsen din er god så du ikke behøver å bli minnet på det flere ganger i løpet av X tid, men ellers takk.

Du kan også si (på en rolig måte) at du blir sliten av alt maset. Det kan hende du må gjenta det en del ganger før det sitter hos mottakeren (oh the irony). 😂

Anonymkode: a1805...234

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er for å få frem poengene. De aller fleste glemmer det de hører , så alt må repeteres.

Anonymkode: f1512...ca2

Det får da være måte på hvor viktig det er å få fortalt tre ganger i løpet av en time, at tante Berit har kjøpt leilighet i Spania og hvor mye problemer hun hadde med megleren.

ts

• Liker 1
Skrevet

Det er "godt" å høre at det ikke bare er meg som sliter med dette.

Min mor er ekstrem på dette. Det er så mange anekdoter og historier jeg har hørt flere ganger enn jeg kan telle gjennom hele barndommen og voksentiden. Det virker som om hjernen hennes er som et dataprogram - hvis hun hører et ord eller et tema, så trigger det samme historien. Hver gang, som å slå på en bryter.

Hun har også begynt, som du nevner TS, å gjenta nyere historier i samme samtale. Hun kan fortelle at hun var hos legen og hva som skjedde der og hva han sa, og så kan hun gjenfortelle hva legen sa på slutten av samme historie. Dette kan f.eks være over telefonen. Møtes vi uka etter så forteller hun samme lege-historie igjen.

Det er helt ufattelig slitsomt og jeg blir utmattet og sliten av å prate med henne.

Anonymkode: 3ba9e...0c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Faren min er 79 og er også sånn at han repeterer de samme historiene om og om igjen. Ikke samme dag da, heldigvis, men i måneder og år har jeg blitt fortalt de samme tingene. Særlig hendelser og episoder fra ungdomstiden hans eller den gangen han var i jobb, ting fra arbeidslivet. Og han starter ofte den repeteringa si med ordene "Har jeg fortalt deg om den gangen jeg blablabla".... og svarer jeg da "ja, det har du fortalt før", så bremser ikke det noenting. Han forteller samme historien på nytt, som om jeg ikke hadde sagt noen ting!

Jeg har inntrykk av at det er sånn en del folk blir når de blir gamle, i alle fall. Kanskje distre, har lite å snakke om pga stille og rolig liv, så da henter de frem gamle historier fra tidligere om og om igjen? For å føle seg interessante, at de har noe å snakke om de også? 

Jeg vet ikke hvorfor yngre personer som din søster, ts, har denne repetisjonsvanen, det kan være av samme grunn som de eldre. Lite annet å fortelle om, og liker bare å fortelle bestemte historier om igjen, uansett?

Skrevet
Million skrev (34 minutter siden):

Faren min er 79 og er også sånn at han repeterer de samme historiene om og om igjen. Ikke samme dag da, heldigvis, men i måneder og år har jeg blitt fortalt de samme tingene. Særlig hendelser og episoder fra ungdomstiden hans eller den gangen han var i jobb, ting fra arbeidslivet. Og han starter ofte den repeteringa si med ordene "Har jeg fortalt deg om den gangen jeg blablabla".... og svarer jeg da "ja, det har du fortalt før", så bremser ikke det noenting. Han forteller samme historien på nytt, som om jeg ikke hadde sagt noen ting!

Jeg har inntrykk av at det er sånn en del folk blir når de blir gamle, i alle fall. Kanskje distre, har lite å snakke om pga stille og rolig liv, så da henter de frem gamle historier fra tidligere om og om igjen? For å føle seg interessante, at de har noe å snakke om de også? 

Jeg vet ikke hvorfor yngre personer som din søster, ts, har denne repetisjonsvanen, det kan være av samme grunn som de eldre. Lite annet å fortelle om, og liker bare å fortelle bestemte historier om igjen, uansett?

Min søster liker å fortelle om seg selv og alt det spennende hun gjør, hva kollegene sier om henne og hvor takknemlig de er når hun gjør ditt og datt..

Hun elsker å snakke om sin datter og trekker henne frem i nitti prosent av sine samtaler.

Hun har vært sånn hele livet, men etter at hun passerte førti har hun blitt ekstrem på repeterende prat.

Ts

Skrevet

Vet ikke, noen er bare slik. De verste er snikskryterne som forteller de samme helte historiene om seg selv, igjen og igjen. Ekstra ille når en vet det ikke stemmer. De er kanskje ekstremt avhengig av bekreftelse fra andre eller noe.

Anonymkode: e0b44...897

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Både min søster og pappa repeterer seg selv når de snakker, og de snakker mye og høyt.

Jeg får de samme historiene servert flere ganger i løpet av samme dag, eller i samme samtale med litt variasjon.

Hvis de forteller om et møte med en annen person og hva de og denne personen sa eller gjorde, forteller de om igjen det de sa gjerne to-tre ganger og jeg må bryte inn og si;" dette vet jeg, dette har du nettopp fortalt" osv.

Pappa kan si til meg; "du må huske å ta med deg vinterdekkene når du kommer på onsdag" og jeg svarer ja og at jeg skal legge de i bilen med de gang.

20 min senere kan han si "hvis du ikke legger dekkene i bilen med en gang glemmer du de", og etter et par timer spør han igjen om jeg har lagt de i bilen, og jeg blir da irritert og sier JA, og da blir han sur.

Jeg blir sliten i hodet av dette maset🙊

Pappa har alltid vært sånn og nå begynner min søster å bli mer og mer lik han for hvert år som går.

Skulle tro de var demente, men det er de ikke, men tror de liker å høre stemmen sin og er stresset.

Er ganske sikker på at andre tenker det samme som meg, men de tør ikke å gi beskjed om at de hørte den samme historien gjenfortalt 4 min tidligere.

Er det andre som gjentar seg selv?

Jeg synes nå ikke det er så ille.

Nei, jeg synes nå ikke det er så ille. 

🤪

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...