AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 En unge slurper. Selv om ham får beskjed HVER dag om å la være. Han piller seg også i håret og lener hodet oppi fatet ofte. Han bruker LAAAANG tid på å komme i gang med spising. Så blir han ofte sint om han blir gjort oppmerksom på det. En annen unge søler omtrent daglig. Og "sparker" med beina under bordet mens hun spiser. Eller sitter omtrent på beina sine oppå stolen. Får mat rundt munnen hele tiden. Også der må jeg påminne om normal skikk ved bordet. Mannen min er døv for lyder rundt bordet, så han bryr seg ikke. Hadde dere godtatt dette? Ender ofte med å forlate bordet med engang jeg er ferdig å spise. Har nok såkalt misifoni også. Det frister mest å sette maten på bordet og la de spise alene. Anonymkode: f0462...c61
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 La meg gjette. Du er stemor? Anonymkode: f9513...1b3 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Hvor gamle er barna da? Syns du virker nokså streng. Det er kanskje du som har et problem her og ikke resten av familien..? Anonymkode: c4dda...8af 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La meg gjette. Du er stemor? Anonymkode: f9513...1b3 Ja til et av de, men biologisk mor også. Anonymkode: f0462...c61
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 Godtatt og godtatt, jo, jeg gjør da det. Slurping og legge hår/ermer i maten: mitt ene barn, søling og sparking under bordet mitt andre. Pluss en del synging ig tulling. Det påpekes jo, men jeg «godtar det» på det vis at vi sitter jo selvsagt sammen og spiser sammen. Hva skal du gjøre hvis du ikke «godtar» det? Aldri spise sammen, ikke lære dem det? Anonymkode: 8dd26...0a8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gamle er barna da? Syns du virker nokså streng. Det er kanskje du som har et problem her og ikke resten av familien..? Anonymkode: c4dda...8af Streng? Har en krevende jobb med mye lyder. Klarer helt fint å spise lunsj med kolleger f.eks. Slurping og smatting gjør meg irritert dessverre. Men ja, er nok sikkert meg som er problemet. Ungene er langt opp i skolealder. Er såklart veldig glad i dem. Men skulle ønske måltidene besto av litt mindre lyd. Har kjøpt earplugs, men mannen synes det er unødvendig av meg. Anonymkode: f0462...c61
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Streng? Har en krevende jobb med mye lyder. Klarer helt fint å spise lunsj med kolleger f.eks. Slurping og smatting gjør meg irritert dessverre. Men ja, er nok sikkert meg som er problemet. Ungene er langt opp i skolealder. Er såklart veldig glad i dem. Men skulle ønske måltidene besto av litt mindre lyd. Har kjøpt earplugs, men mannen synes det er unødvendig av meg. Anonymkode: f0462...c61 Du sitter med ørepropper ved middagsbordet fordi du ikke orker slurpelyder fra barn? Skjønner du ikke selv hvor spesielt det er? Jeg har også en krevende jobb med mye støy, jeg bruker likevel ikke ørepropper ved middagsbordet sammen med familien min. Da snakker vi sammen om dagen og har kvalitetstid. Du stenger jo familien din ute. Anonymkode: c4dda...8af 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Godtatt og godtatt, jo, jeg gjør da det. Slurping og legge hår/ermer i maten: mitt ene barn, søling og sparking under bordet mitt andre. Pluss en del synging ig tulling. Det påpekes jo, men jeg «godtar det» på det vis at vi sitter jo selvsagt sammen og spiser sammen. Hva skal du gjøre hvis du ikke «godtar» det? Aldri spise sammen, ikke lære dem det? Anonymkode: 8dd26...0a8 Vet ikke helt trikset siden de ikke vil høre? Er det ok at de blir voksne som slurper, søler og legger håret i maten? Anonymkode: f0462...c61 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 Jeg tenker helst at barna bør avvennes dette så snart som mulig. Ikke for å være streng, men fordi de vil på et tidspunkt oppleve reaksjoner på dette fra vennene. Anonymkode: 7b1e7...a93 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 Ta dem med bort på mat og la noen andre voksne kommentere det. It takes a village.... Anonymkode: ac9b9...f01 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #11 Skrevet 10. september 2023 Jeg er over 40 og sitter på beina mine på stolen. Det er ikke behagelig å sitte rett opp og ned. Jeg gjør selvsagt det på restaurant/i besøk, men hjemme er mitt fristed. Det hender også at jeg får mat rundt munnen - det er gjerne derfor servietten ble oppfunnet. Søl skjer fra tid til annen med de fleste - spesielt unger som er i vekst og ikke alltid har kontroll på armer og bein. Kort sagt, det eneste jeg personlig hadde funnet nødvendig å korrigere i det du skisserer, er slurping. Slurpelyder er noe av det verste jeg vet. Anonymkode: aeebf...535
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Du sitter med ørepropper ved middagsbordet fordi du ikke orker slurpelyder fra barn? Skjønner du ikke selv hvor spesielt det er? Anonymkode: c4dda...8af Misofoni er en psykosomatisk lidense, ikke en selvvalgt særhet. Anonymkode: 8c6d3...493 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde dere godtatt dette? Anonymkode: f0462...c61 Nei, selvklart ikke. Det må påtales/rettes/stoppes hver bidige gang det skjer, inntil det ikke skjer mer. Roma ble ikke bygd på een dag. Anonymkode: 8c6d3...493 2 1
NiceOrNothing Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg tenker helst at barna bør avvennes dette så snart som mulig. Ikke for å være streng, men fordi de vil på et tidspunkt oppleve reaksjoner på dette fra vennene. Anonymkode: 7b1e7...a93 Nemlig . Våre søte små barn sine «uvaner « kan bli oppfattet meget upassende i andre sammenhenger . Skikk og bruk rundt et matbord , burde vært godt etablert i barnehagealder mener jeg . 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #15 Skrevet 10. september 2023 Slurping av suppe aksepterer jeg. Det kjøler ned suppa. Heller det enn å brenne seg. I mange kulturer er det forventet å slurpe. Den norske kulturen at man ikke skal høres, synes jeg er rar. Å dingle med beina er ikke en nødvendig kamp. De er tydeligvis for korte til rekke ned til gulvet. Kanskje det også roer nervene hennes. So What om han bruker til å starte å spise. La han spise i sitt eget tempo. Masing er unødvendig. Ungen som får mat rundt hele kjeften: gi en serviett. La ungen få tørke seg selv. Regner at barna også får forlate bordet så snart de ferdig siden du gjør det. Anonymkode: 7890b...efd 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #16 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Misofoni er en psykosomatisk lidense, ikke en selvvalgt særhet. Anonymkode: 8c6d3...493 Men hvis dette er et så stort problem så må de jo kunne snakke med barna sine om det og lære dem bedre bordskikk. At en av foreldrene sitter ved middagsbordet med ørepropper hører ikke hjemme noe sted. Anonymkode: c4dda...8af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå