Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg gir så blanke i politikk som det er mulig å gi, og jeg har i alle år stemt blankt. "Men stemmer du blankt har du ingen rett til å klage" har jeg fått høre ofte. Og det er helt greit. Har aldri klaga heller. 

I år vil jeg stemme på det partiet som prioriterer å få ned strømpriser, matpriser og diesel. Altså de 3 store tinga man MÅ ha. Hvilken parti jobber med dette? Og nei, jeg orker/gidder ikke å sette meg inn i hvert enkelt parti og hva de driver med

Endret av Diana
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo lokalvalg, kommune og fylke. Så, du MÅ nesten sette deg inn i hva de ulike partiene står for der du bor. Ta valgomat på nrk eller vg, det tar kort tid. Da ser du hvilke parti du er mest enig i. Om du ikke helt klarer å sette deg inn i alle sakene, så kan du velge ut hvilke saker/emne du bryr deg mest om. Da får du tilpasset resultatet til hvordan de ulike partiene stiller seg til disse sakene, og hvilke parti du er mest enig med. 

Om økte priser er det som opptar deg mest kan du velge emnet 'penger og skatt'.

• Liker 5
Skrevet

Ingen av de tingene du nevner er særlig aktuelle i et lokalvalg.

Selv tenker jeg egentlig det er greit å la være å stemme når man ikke gidder gjøre et kvalifisert valg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
robot skrev (34 minutter siden):

Ingen av de tingene du nevner er særlig aktuelle i et lokalvalg.

Selv tenker jeg egentlig det er greit å la være å stemme når man ikke gidder gjøre et kvalifisert valg.

Nei jeg vet ikke 🤷‍♀️ har ikke peiling på hvordan politikken funker, og hva som er gjeldene i hvilke valg. Vet bare at jeg vil ha ett parti som aktivt jobber for å få ned prisene egentlig jevnt over, men spesielt på de 3 punktene jeg nevna i HI

Skrevet
Diana skrev (54 minutter siden):

Jeg gir så blanke i politikk som det er mulig å gi, og jeg har i alle år stemt blankt. "Men stemmer du blankt har du ingen rett til å klage" har jeg fått høre ofte. Og det er helt greit. Har aldri klaga heller. 

I år vil jeg stemme på det partiet som prioriterer å få ned strømpriser, matpriser og diesel. Altså de 3 store tinga man MÅ ha. Hvilken parti jobber med dette? Og nei, jeg orker/gidder ikke å sette meg inn i hvert enkelt parti og hva de driver med

Da stemmer du MDG. De passer nok best for deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å "få ned prisene jevnt over" er nasjonalpolitikk og hva du stemmer i lokalvalg vil ikke ha noen direkte innvirkning på dette. Indirekte har det selvfølgelig noe å si: partier som har ordføreren i en kommune har lettere tilgang til å påvirke rikspolitikere enn partier med marginal oppslutning. I tillegg legger jo lokalpolitikken til rette for aktiviteten i en kommune, da kommunen er planmyndighet. En gjennomtenkt lokal planpolitikk gjør at man kan drive næring som er viktig på nasjonalt nivå, samtidig som det er attraktivt å bo der. 

Jeg vil anbefale at du tar i bruk en valgomat, for eksempel NRK sin: https://www.nrk.no/valg/2023/valgomat/nb

• Liker 1
Skrevet
Diana skrev (7 minutter siden):

Nei jeg vet ikke 🤷‍♀️ har ikke peiling på hvordan politikken funker, og hva som er gjeldene i hvilke valg. Vet bare at jeg vil ha ett parti som aktivt jobber for å få ned prisene egentlig jevnt over, men spesielt på de 3 punktene jeg nevna i HI

Du stemmer på det partiet du er mest enig med når det gjelder lokale saker. Det du nevner er kun aktuelt når det er stortingsvalg.

• Liker 2
Skrevet
Diana skrev (6 minutter siden):

Da stemmer du heller ved neste valg om 2år, da er det stortingsvalg og det er der de kan klare å justere på slikt.

Skjønner godt at mange blir usikre, for i media så oppfører de seg jo som om at det er partiene på landsbasis som er på valg. Mens sannheten er at i ett fylke/en kommune så kan det være helt riktig for ens ønsker for lokalsamfunnet å stemme ett annet parti enn det en ville valgt om det var stortingsvalg.

• Liker 2
Skrevet

- Industri- og næringspartiet
- Folkets parti
- Norgesdemokratene
- Konservativt
- Rødt
Muligens:
- Folkestyrelista
- Pensjonistpartiet
- Norges Kommunistiske parti
- Senterpartiet
- Fremskrittspartiet

Ellers kan du prøve denne for å se om det er noen mer kommunerelevante saker du også er enig i:
https://www.vg.no/spesial/2023/valgomat/kommuner/5059/

Lucille skrev (2 timer siden):

Morsom du :)

Skrevet

Om du ikke vet, så gir valgomatene en grei pekepinn. Sånt grovt om du er mer mot frp, sv eller noe i midten som ap/sp.

Skrevet
Lucille skrev (6 timer siden):

Er ikke alle kommuner som har MDG.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...