Gå til innhold

Hvordan fungerer antidepressiva (BARE GODE ERFARINGER)

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legen mener jo det vil hjelpe. Jeg troe ikke på der

Anonymkode: e5cfd...bf0

Er det ikke verdt å prøve det legen sier i og med at du er i såpass dårlig form?

Anonymkode: 2cd64...b1e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvis du allerede har bestemt deg er det ingen som kan tvinge det i deg. 

Skrevet
Kalevala skrev (På 11.9.2023 den 10.17):

Jeg synes du overtenker dette veldig.

For oss som ser mer pragmatisk på det, er antidepressiva et hjelpemiddel for bedre helse for de som trenger en justering av den feilbarlige kroppens funksjoner. Noen må stå på det resten av livet.
På samme måte som Insulin mot Diabetes, Levaxin mot lavt thyroxinnivå, Blodtrykksmedisin osv. 

Halleluja. Blir så glad når jeg leser fornuftige svar.  

Anonymkode: 6d2fb...e36

• Liker 2
Skrevet

Legen din vet mye mer om deg enn tilfeldige brukere på KG. Når det kommer til din helse er det nettopp legen du skal tro på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Halleluja. Blir så glad når jeg leser fornuftige svar.  

Forklar meg hva som er fornuftig med dette svaret hun gav, bortsett fra at det er feilinfo til de grader. 

Skrevet

Kan ikke få fullrost antidepressiva. Flere enn vi tror ville hatt stor nytte av disse medisinene.

• Nyttig 1
Skrevet
13 minutter siden, Nev said:

Forklar meg hva som er fornuftig med dette svaret hun gav, bortsett fra at det er feilinfo til de grader. 

Hva er det som er feil der?

Anonymkode: c33fd...8b1

Skrevet (endret)

Medisiner som feks antidepressiva og medisiner generelt er et hjelpemiddel, man burde få annen oppfølging samtidig. Jeg gikk på medisiner i 10+ år, jeg angrer på at jeg i det hele tatt begynte på medisiner. Medisinene gjorde meg likegyldig til alt og jeg har mistet mange år på grunn av det.  Jeg går ikke lenger på medisiner, er takknemlig for det. Folk er forskjellig og man reagerer forskjellig. 

Endret av Danielx
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva er det som er feil der?

Anonymkode: c33fd...8b1

Det er ikke en kjemisk ubalanse. Det er kun en teori/hypotese som aldri har blitt klart å blitt bekreftet og som går helt tilbake til rundt 1990 tallet.  Søk det opp på google så ser du er en teori Det er heller ikke pga grunn av mangel på serotonin, eller at SSRI øker serotonin. 90 prosent av befolkningen tror på dette:

https://www.contemporaryclinic.com/view/researchers-find-no-evidence-that-depression-is-caused-by-low-serotonin

Så assosierer hun med at antideppa = bedre helse. Gjør et søk så ser du hvor mange millioner som har fått sine liv ødelagt etter at de har stått på det i mange år, eller prøver å gå av og som får massive bivirkninger. Følger man med i utviklingen så ser man også at det stadig kommer ny forskning  om tvilen på disse tablettene.

Det kan være med  å stable deg på beina for en kort periode, men hvordan dette tukler med ens nevrotransmittere på lenger sikt er ikke til å spøke av.

Her ser du en av mange millioner som snakker om dette:

Min klare anbefaling etter 14 års erfaring med dette er å holde seg unna. 

Endret av Nev
Skrevet
Nev skrev (1 time siden):

Det er ikke en kjemisk ubalanse. Det er kun en teori/hypotese som aldri har blitt klart å blitt bekreftet og som går helt tilbake til rundt 1990 tallet.  Søk det opp på google så ser du er en teori Det er heller ikke pga grunn av mangel på serotonin, eller at SSRI øker serotonin. 90 prosent av befolkningen tror på dette:

https://www.contemporaryclinic.com/view/researchers-find-no-evidence-that-depression-is-caused-by-low-serotonin

Så assosierer hun med at antideppa = bedre helse. Gjør et søk så ser du hvor mange millioner som har fått sine liv ødelagt etter at de har stått på det i mange år, eller prøver å gå av og som får massive bivirkninger. Følger man med i utviklingen så ser man også at det stadig kommer ny forskning  om tvilen på disse tablettene.

Det kan være med  å stable deg på beina for en kort periode, men hvordan dette tukler med ens nevrotransmittere på lenger sikt er ikke til å spøke av.

Her ser du en av mange millioner som snakker om dette:

Lettere å beskylde deg for feilinfo enn brukeren du sikter til. Mange har påviselig god bedring av ssri. Noen blir feilbehandlet og det er trist. Det gjelder ikke flesteparten. Ssri redder liv for mange, da er det drøyt og potensielt farlig å påstå at medisingruppen er skadelig på generelt grunnlag. Kildene du viser til er langt mindre pålitelige enn kildene som støtter ssri som medisin mot depresjon 

Anonymkode: 31434...9b4

• Nyttig 2
Skrevet
Nev skrev (3 timer siden):

Fatter ikke at du våger å sette deg over TS sin lege. Det kan være rett og slett livsfarlig. Du legger sten til byrden til noen som er alvorlig syk og har strevet med medisinstart av og på i flere uker. Foreslår at du stepper inn og gir TS lindring og hjelper henne å få et bedre liv siden du tydeligvis ønsker å ta over ansvaret for hennes helse.

Skrevet

Vet ikke helt hvordan det funker, men det funker. Hadde sterk angst og depresjon, selvmordstanker, selvskading. Er egentlig en ressurssterk person, god økonomi, familie jeg elsker, så depresjonen og angsten var ganske sterk. Slitt med i mange år pga barndomstraumer. Jeg var redd jeg skulle bli likegyldig men jeg synes helt ærlig at jeg kjenner glede myye sterkere og det negative i ekstremt liten grad. Innså også etter angsten begynte å forsvinne, hvor mye mer angst jeg hadde enn det jeg trodde. For eksempel ble tannlege plutselig mye enklere å gå til, var liiiiiivredd og hadde så sterk angst, og trodde det var vanlig tannlegeskrek da jeg slet med sosial angst. 

Anonymkode: 06a24...ffd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lettere å beskylde deg for feilinfo enn brukeren du sikter til. Mange har påviselig god bedring av ssri. Noen blir feilbehandlet og det er trist. Det gjelder ikke flesteparten. Ssri redder liv for mange, da er det drøyt og potensielt farlig å påstå at medisingruppen er skadelig på generelt grunnlag. Kildene du viser til er langt mindre pålitelige enn kildene som støtter ssri som medisin mot depresjon 

Anonymkode: 31434...9b4

Feilbehandling er et annet tema enn den langvarige bruken. Jeg snakker om langvarig bruk og hva det gjør på lenger sikt.  Mener fortsatt at det er potensielt farlig ja i et lenger perspektiv. Jeg kjenner flere som er feilbehandlet og som ikke trengte det. Så ja det er trist. Det var episodebetinget og de angrer når de først ser tilbake på det. Det var et hjelpemiddel ja, men ikke noe de trengte å stå på i mange år. Det kan hjelpe for en kort periode og feks hvis det er snakk om traume eller annet som er alvorlig. Det er jeg enig i, selv om jeg fortsatt mener at den langvarig bruken ikke er bra.

Alle mennesker opplever tunge perioder. Forskjellen i dagens moderne situasjon er at vi assosierer det med at "jeg er deprimert" når det ofte er nedstemthet. 

Jeg kjenner også flere som har stått på det i mange år, inkludert slektning og familie og som fortsatt bruker det. De klarer aldri å gå av de og hver gang de har prøvd så har de fått massive bivirkninger som feks abstinenser. Så å si de fleste er mer eller mindre redusert når det gjelder følelsesmessig. De klarer seg, ja.  De har et hav av unnskyldninger for å ikke gå av de også, for det er faktisk veldig vanskelig, samtidig som det er trygt for de å stå på det enn å gjøre jobben som trengs.  Med mindre du har stått på dette i mange år og har gått av og klart å faktisk blitt frisk og se tilbake med et nytt syn hvordan tiden var med medisiner på langvarig bruk så er du ingen kanditat for å kunne prate om dette.

Jeg påpekte til `en kilde av ubegrenset antall kilder der ute. De siste 5-7 årene har det kommet stadig flere nye studier som betviler bruken av disse. Det er spesielt de langvarie studiene jeg referer til.

Her er ett av mange studier i nyere tid som tar opp langvarig bruk:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4970636/

Istedenfor å være så trangsynt som bare lukker øynene for slikt så bør du heller søke dette mer opp og se om man muligens kan ha bli løyet til. Selv Tom cruise som alle har latterliggjort, inkludert meg når han snakket om dette i en video i 2005 (uavhengig om han tilhører den scientolog greia)  om hvordan disse medisinene kun bare maskerer et problem, begynner stadig flere å se at han har rett.  Dette var forholdsvis ganske nytt når han snakket om det og alle bagataliserte han, inkludert meg. Bare å se på kommentarene i videoene hvor folk deler sin erfaring etter mange år først og fremst nå, men gidder du? Nei. sannsynligvis ikke.

Fatter ikke at du våger å sette deg over TS sin lege. Det kan være rett og slett livsfarlig. Du legger sten til byrden til noen som er alvorlig syk og har strevet med medisinstart av og på i flere uker. Foreslår at du stepper inn og gir TS lindring og hjelper henne å få et bedre liv siden du tydeligvis ønsker å ta over ansvaret for hennes helse.

Så jeg setter meg over TS sin lege når jeg gir min anbefaling? Hvordan våger du selv å være likegyldig og si at TS bare må høre  på sin lege slik mange gjør og som ender opp med å bli helt avhengig uten å være kritisk og skaffe seg kunnskap først. Jeg syns det er utrolig flott at TS har spurt her.  I dette landet så er det en sauefolk mentalitet. Man skal vel bare holde kjeft og ikke si noe hvis det er en lege. Leger gjør feil de også.  Hvordan vil du si at din standpunkt var til tiden rett etter 11.september 2001. Du hatet vel ikke akkurat amerikanerne da. Idag vet vi de fleste som har et snev av refleksjon at vi ble løyet til.

Har man gått på runddansen og har over 14 års erfaring og vært i TS sin situasjon i feks utbrenthet så betyr det ikke at jeg bare sier: Kjør på eller ikke vet hva jeg snakker om. Jeg har vært nøyaktig i dette og var kunstig glad. Trodde alt var fint slik som folk flest som går på det.

Jeg gir fortsatt min klare anbefaling om at SSRI på langvarig bruk ikke er bra for verken hode eller kropp og at utbrenthet ikke er en unnskyldning for å bruke ssri  på generelt grunnlag. Det gir en ingen glede på lenger sikt, det gjør en flat og man blir likegyldig jo mer av årene som går når man er på det. Dette klarer ikke de som står på det å forstå. Jeg var en av de.  Jo lenger man står på det jo lenger er bivirkningene og sannsynligheten øker for at man må ha flere resepter, noe som studien også viser ovenfor. Så må for all del TS høre på sin lege. Jeg må få lov til å komme med min klare mening akkurat som du gjør.

Jeg har absolutt ingen motsigelse mot å ha hjulpet TS, men den største utfordringen er at dette er en prosess som tar lang tid, gjerne åresvis, uten å gå innpå tiltak. For det er omfattende. Denne kampen er det derfor de aller færreste som klarer for det er faktisk tøft. VELDIG tøft. Jo mer man har stått på de jo tøffere er det å ta opp kampen. Samtidig vil jeg si at alder har noe å si her. Er man i 20 årene og veldig nedstemt så kan det være vanskeligere å komme ut av en depresjon enn om man har livserfaring iforhold til dette.

Uansett..temaet er altfor stort, men jeg har gitt min klare anbefaling. Om det så er veldig upopulært siden det er mange her inne som bruker det. Men jeg for min del vet eksakt hva jeg snakker om, og jeg trenger ikke å være lege for å dele mitt synspunkt når jeg har en solid erfaring. Så får du og andre ha deres egne meninger og holde dere på karusellen om dere så vil det.

Jeg har uansett gitt min mening om dette og står for det. Jeg syns TS skal selvfølgelig høre på legen, men ikke uten å være kritisk eller la andre si sine synspunkter. Noe jeg har gjort nå. Kommer ikke til å gi noen flere motsvar. 

Endret av Nev

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...