AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 Vil det gjøre at man føler mening igjen? Får interesse for noe? selv om situasjonen kanskje vil bestå? Evt om de vil hjelpe på utbrenthet i hodet også? jeg er utbrent og utslitt i hodet, gått rundt meg selv i flere måneder og blitt deprimert. Får symptomer som depersonalisering og har ikke noe interesse eller glede. Føler meg helt kobla fra. hodet blir utslitt av stimuli osv så vanskelig å avlede seg. Anonymkode: e5cfd...bf0
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Det hjalp veldig på min angst! Det var en velsignelse å starte på de. Ble så og si angstfri noen uker etter å ha startet, som gjorde det mye enklere å gå ut og forholde meg til livet. Fikk faktisk kjæreste og forhold som fortsatt varer i dag bare noen måneder etter jeg startet på antidepressiva. Anonymkode: 7cec1...553 1
Cata Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 For meg ble de brukt mot ren depresjon (ikke noe utbrenthet eller angst inne i bildet). For meg fungerte det slik at jeg ble mer normal igjen. Jeg kunne klare meg gjennom uka uten stadige gråteanfall, jeg klarte gjøre rent huset av og til iallfall og jeg orket gå på butikken uten at jeg vegret meg i det uendelige. De glattet over de dypeste dalene i humøret slik at jeg ble mer stabil.
17.11 Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Jeg har ikke lenger panikkangst, og jeg gråter ikke hysterisk daglig. Det hjalp også veldig på både derealisering og depersonalisering. Jeg er langt mer påkoblet enn før. Å finne mening i tilværelsen er vanskeligere, men det er lettere nå når jeg ikke er handlingslammet av angst og depresjon.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 17.11 skrev (41 minutter siden): Jeg har ikke lenger panikkangst, og jeg gråter ikke hysterisk daglig. Det hjalp også veldig på både derealisering og depersonalisering. Jeg er langt mer påkoblet enn før. Å finne mening i tilværelsen er vanskeligere, men det er lettere nå når jeg ikke er handlingslammet av angst og depresjon. Fikk du følelsene tilbake? Anonymkode: e5cfd...bf0
17.11 Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 Quote 5 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk du følelsene tilbake? Anonymkode: e5cfd...bf0 Ikke sånn over natta, men jeg har affektfobi og unnviker følelser helt på automatikk, så det er en prosess.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 17.11 skrev (4 minutter siden): Ikke sånn over natta, men jeg har affektfobi og unnviker følelser helt på automatikk, så det er en prosess. Jeg kjenner bare ikke noe glede engasjement eller at jeg er kobla på andre/ ting osv lenger. Har ikke mental kapasitet. Tenkte på om d kommer tilbake Anonymkode: e5cfd...bf0
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 Vanlig å føle at man mister seg selv/personligheten/identiteten sin litt når man er deprimert og utbrent? Anonymkode: e5cfd...bf0 1
17.11 Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner bare ikke noe glede engasjement eller at jeg er kobla på andre/ ting osv lenger. Har ikke mental kapasitet. Tenkte på om d kommer tilbake Anonymkode: e5cfd...bf0 Hvis du først og fremst er utbrent så vil ikke antidepressiva fikse det. Du må først finne ut hvor skoen trykker. Jeg møtte veggen fullstendig selv, etter lang tid med ubehandlede traumer. Antidepressiva er bare en liten faktor av veldig mange for å få meg tilbake til en form for normal. Men det tar lang tid. For meg har det å koble seg på igjen vært et veldig aktivt valg som jeg fortsetter å gjøre hver dag. Meningsløsheten ligger på en måte fortsatt og lurer der, og jeg må passe på å ikke gi den for mye plass. Går du i behandling? Det har nok vært mest avgjørende for min egen del. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 17.11 skrev (4 minutter siden): Hvis du først og fremst er utbrent så vil ikke antidepressiva fikse det. Du må først finne ut hvor skoen trykker. Jeg møtte veggen fullstendig selv, etter lang tid med ubehandlede traumer. Antidepressiva er bare en liten faktor av veldig mange for å få meg tilbake til en form for normal. Men det tar lang tid. For meg har det å koble seg på igjen vært et veldig aktivt valg som jeg fortsetter å gjøre hver dag. Meningsløsheten ligger på en måte fortsatt og lurer der, og jeg må passe på å ikke gi den for mye plass. Går du i behandling? Det har nok vært mest avgjørende for min egen del. Har jo blitt deprimert av det antagelig. Anonymkode: e5cfd...bf0
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #11 Skrevet 10. september 2023 Det er ingen som kan fortelle deg hvordan dette vil bli for akkurat deg. Forskjellige antidepressiva virker ulikt på ulike mennesker. Du må prøve for å finne det ut, slik er det for alle. Det tar noen uker før du merker full effekt. Det du bør huske på er 1. det er svært sannsynlig at du vil få det bedre, ellers ville ikke legen din skrevet det ut til deg og 2. antidepressiva er ikke farlige medisiner. Anonymkode: 2cd64...b1e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er ingen som kan fortelle deg hvordan dette vil bli for akkurat deg. Forskjellige antidepressiva virker ulikt på ulike mennesker. Du må prøve for å finne det ut, slik er det for alle. Det tar noen uker før du merker full effekt. Det du bør huske på er 1. det er svært sannsynlig at du vil få det bedre, ellers ville ikke legen din skrevet det ut til deg og 2. antidepressiva er ikke farlige medisiner. Anonymkode: 2cd64...b1e Redd for å bli gærnere😜 tulle med hodet når det allerede sliter.. Anonymkode: e5cfd...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 De fungerer helt perfekt.Du blir ikke deprimert lenger da du blir apatisk og likegyldig. Anonymkode: e76e7...c1b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Redd for å bli gærnere😜 tulle med hodet når det allerede sliter.. Anonymkode: e5cfd...bf0 Tror ikke at du vil bli gærnere. Hvis du skulle være så uheldig så vil det gå over hvis du slutter igjen. Det du antagelig vil merke er at du vil føle deg roligere, gruble mindre på ting. Når det skjer tror jeg du vil føle deg mye bedre og få mer energi til andre ting i livet ditt. ❤️ Lykke til! Anonymkode: 2cd64...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #15 Skrevet 10. september 2023 Jeg ble såpas «normal» at jeg klarte å ta i mot psykologhjelp etter jeg startet på antidepressiva. Jeg tror ikke antidepressiva alene hjelper i det lange løp, man må også ta i mot annen hjelp som fungerer for seg selv. Etterhvert ble jeg også der at jeg klarte å gjøre positive ting for meg selv. Noen sier at man ikke klarer å føle «toppene» av følelser på antidepressiva, og advarer mot å bruke det fordi det også gjelder glede. Men for min del hadde jeg ikke kjent på en sånn glede jeg etterhvert fikk på flere år, så det at medisinen gjorde at jeg ikke kunne føle «toppen» av glede, gjorde meg ingenting. Jeg ville aldri klart å føle på den gleden jeg gjorde uten medisinene. Anonymkode: 6d193...b95 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #16 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De fungerer helt perfekt.Du blir ikke deprimert lenger da du blir apatisk og likegyldig. Anonymkode: e76e7...c1b Det stemmer ikke helt, jeg var apatisk og likegyldig da jeg var deprimert. Med medianen begynte jeg etterhvert å kjenne på glede og at opplevelser var fine/kjekke/positive for meg. Anonymkode: 6d193...b95 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #17 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De fungerer helt perfekt.Du blir ikke deprimert lenger da du blir apatisk og likegyldig. Anonymkode: e76e7...c1b Hvis dette er din opplevelse så har du hatt uflaks og burde nok forsøkt en annen type. Uansett heter denne tråden "bare gode opplevelser". Vet ikke om du fikk med deg det. Anonymkode: 2cd64...b1e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #18 Skrevet 10. september 2023 Mange må prøve fler. Ene ble jeg følelsesløs på, neste gjorde meg så normal jeg kan bli, men man må så klart jobbe med problemet i tillegg. Anonymkode: 6d2fb...e36
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #19 Skrevet 10. september 2023 Du får jo ikke noe helhetlig bilde av ulike erfaringer, slik at du kan være forberedt når du spesifikt ber om kun gode erfaringer. Ønsker du å gå inn i dette med uvitenhet? Anonymkode: 0577e...fad 2 1
Natta1980 Skrevet 10. september 2023 #20 Skrevet 10. september 2023 Hadde jeg vært deg ville jeg så absolutt ha prøvd antidepressiva. Kanskje en medisin i tillegg eller i stedet for, som øker dopaminnivået i hjernen for å skape mer glede over aktiviteter og være mer aktiv. (Bare egen erfaring, mener ikke at alle må gjøre det. Bare en ide ) Jeg opplevde at antidepressiva ga meg mer ro i hodet. Ble kvitt mye tankekjør. Ble tidvis også veldig forfengelig. Kjøpte mye dyr sminke, la ut bilder på sosiale medier osv. For meg hjelper det ingenting mot angst, men noe mot depresjon. Som andre sier, folk reagerer forskjellig på medisin. Og det finnes flere typer medisin her å bruke. Du har SSRI, og de eldre antidepressiva. Jeg syns de eldre virker bedre på depresjon. En skikkelig bombe for meg. Men legen vil nok helst skrive ut SSRI. En ting å tenke på er at hvis du bruker de i mange år, noe du fint kan gjøre, er at det kan være kjempevanskelig å slutte med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå