Gå til innhold

Jeg har funnet drømme hjemmet, men er leien egentlig litt for høy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt spørsmål er: hvor mye betaler du i leie på boligen som du bor i? Bor du alene eller deler du utgifter med en partner?

Saken er den, at jeg bor i dag i en enebolig hvor jeg betaler 13.500,- Jeg er litt redd for å si i detaljer hvorfor jeg ønsker å flytte, men det har sine grunner. Sammen med meg bor mitt barn. Vi er begge veldig rolige og ønsker å bo på landet.

Huset på landet har vi funnet :) Drømme hjem. Praktisk med transport til skolen. Vi har hage som passer fint fordi vi har hund. Egentlig er alt helt perfekt, men er leien litt for høy - tenker jeg?

Jeg skal ikke si hva leie er, men ønsker å høre hva andre tenker at en vanlig husleie idag er? Hva er liksom veldig høy husleie?

Jeg så på programmet "Der ingen vil bo" og hørte at sosial boliger i Oslo koster oppmot 14.500,- Stakkars mennesker. Så mye penger for så dårlig bolig. Da er drømmeboligen min er litt dyrere enn overnevnt pris, får jeg veldig mye for pengene.

Men ja...

Hva betaler du i husleie og hva er egentlig litt høyt dersom man er alene med barn?

Anonymkode: 038c8...0e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil bare si, som har bodd litt rundt, selv om det koster en del, så har det ikke noe å si dersom det er innenfor det DU har råd til å bruke på å bo! Du vet jo selv hvor fort man kan ende opp med å bo et sted man mistrives. Hvis jeg fant drømmestedet i morgen, så ville jeg lagt litt mer penger i å kunne bo der hvis jeg kunne, uansett om det kosta mer. Man skal ikke kimse av tryggheten og lykken av å bo godt.

Har DU råd til det så go for it, ikke la drømmeboligen forsvinne fordi noen kanskje kan mene det er for dyrt, det er jo bare det hvis nettopp du ikke har råd. 

Anonymkode: 8ce42...ebf

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vil bare si, som har bodd litt rundt, selv om det koster en del, så har det ikke noe å si dersom det er innenfor det DU har råd til å bruke på å bo! Du vet jo selv hvor fort man kan ende opp med å bo et sted man mistrives. Hvis jeg fant drømmestedet i morgen, så ville jeg lagt litt mer penger i å kunne bo der hvis jeg kunne, uansett om det kosta mer. Man skal ikke kimse av tryggheten og lykken av å bo godt.

Har DU råd til det så go for it, ikke la drømmeboligen forsvinne fordi noen kanskje kan mene det er for dyrt, det er jo bare det hvis nettopp du ikke har råd. 

Du svarer så klokt ;) Tusen takk. I utgangspunktet har jeg jo råd. Men tanken slår meg, kanskje jeg er litt ufornuftig. Kanskje det er litt ufornuftig å bruke så mye av sitt budsjett på å bo i en bolig som kan leier og ikke eier. 

Skrevet

Jeg betaler egentlig veldig mye i bom penger og parkeringer her jeg bor, så prismessig vil det faktis gå opp. Da dette huset på landet, har ingen bompenger og det er faktisk gratis å parkere. Idag betaler jeg flere tusen i bompenger pr. mnd...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du svarer så klokt ;) Tusen takk. I utgangspunktet har jeg jo råd. Men tanken slår meg, kanskje jeg er litt ufornuftig. Kanskje det er litt ufornuftig å bruke så mye av sitt budsjett på å bo i en bolig som kan leier og ikke eier. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg betaler egentlig veldig mye i bom penger og parkeringer her jeg bor, så prismessig vil det faktis gå opp. Da dette huset på landet, har ingen bompenger og det er faktisk gratis å parkere. Idag betaler jeg flere tusen i bompenger pr. mnd...

Jeg ville sagt go for det, ikke la drømmestedrt forsvinne basert på hva du skulle og burde, hvis du har råd og mulighet så grip denne muligheten nå, om du om 3 mnd finner ut at dette ikke passer deg så tenk annerledes. Men kanskje finner du ut at dette var rene lykken for dere alle :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres forresten ut som du kommer til å spare litt på å flytte eller i allefall bruke like mye! 

Skrevet

Jeg leier ikke nå, men det høyeste jeg har leid for er 9500 kroner + strøm. Dette var i 2017 - 2019. Dette føler jeg var i høyeste laget for hva jeg hadde råd til. Men var fornøyd med boligen. Dette var ikke på landet, men i et rolig område i en by på ca 15.000 innbyggere. Det var et rekkehus med 2 soverom. 

Anonymkode: 163a1...0ec

Skrevet

Det er vanskelig å svare på om leien er for høy når jeg verken vet hva du tjener, hva leien er, hvor du bor eller hva prisene ligger på i ditt område. 

For å finne svaret hadde jeg derfor satt opp et budsjett og etterpå konkludert med om jeg kan leve sånn eller ikke. 

Personlig synes jeg at trivsel og trygghet er verdt mye. Det høres ut som dette er en bolig du virkelig har lyst til å bo i. Kan du også bo der trygt, uten å engste deg for en utleier som plutselig skal ha deg ut? 

Jeg bor i et lite kjipt rekkehus og vurderer å leie ut mitt eget hus og leie en enebolig på landet - men i mitt tilfelle er det utelukkende pga naboer. I utgangspunktet er det ikke noe problem for meg å ha liten plass eller ikke bo så fint, men det må være rolig rundt meg og ikke utagerende selvopptatte folk. 

Anonymkode: 8bc2a...e1e

Skrevet

Jeg betalte forøvrig 12.000 u/strøm for å leie et lite rekkehus med tre soverom for tre år siden, men der var mugg, stygt oppusset og rotter i kjelleren. I dag ligger leieprisen på dette huset på ca 16.000. Jeg synes det er for mye. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er vanskelig å svare på om leien er for høy når jeg verken vet hva du tjener, hva leien er, hvor du bor eller hva prisene ligger på i ditt område. 

For å finne svaret hadde jeg derfor satt opp et budsjett og etterpå konkludert med om jeg kan leve sånn eller ikke. 

Personlig synes jeg at trivsel og trygghet er verdt mye. Det høres ut som dette er en bolig du virkelig har lyst til å bo i. Kan du også bo der trygt, uten å engste deg for en utleier som plutselig skal ha deg ut? 

Jeg bor i et lite kjipt rekkehus og vurderer å leie ut mitt eget hus og leie en enebolig på landet - men i mitt tilfelle er det utelukkende pga naboer. I utgangspunktet er det ikke noe problem for meg å ha liten plass eller ikke bo så fint, men det må være rolig rundt meg og ikke utagerende selvopptatte folk. 

Når vi var på visning, sa jeg klart i fra til utleier at jeg ønsker å bo lenge. Da foreslo hun at vi kunne skrive leie kontrakt for flere år frem i tid. Hun ønsket å leie ut på langtidsleie. Det er nettopp det - at det er veldig trygt og fint. Barnet mitt som er i tenårene likte huset veldig godt og støtter meg 100%. Men hva er høy husleie for dere?

Skrevet

Det er litt vanskelig å svare på hva som er for høy husleie når det er så individuelt ut i fra hvor man bor i landet, hva man tjener i måneden og hvor mye man har i lån og faste utgifter, For noen vil feks 15 000kr være for mye, for andre vil det være helt ok.Uansett så er det opp til deg hvor mye du er villig til å betale, hva folk rundt deg måtte mene er uvesentlig :) Det er du og barnet ditt som skal bo der, det viktigste er at prisen er økonomisk forsvarlig ut i fra budsjettet ditt, og at dere trives :) 

Her jeg bor (en mellomstor by) ville 13 500kr  for en enebolig vært ekstremt billig. Tok et kjapt søk på leiemarkedet her vi bor på Finn, og eneboliger til leie (var ikke så mange av de, mest leiligheter) ligger på 17 000+ kr. Alle uten strøm inkludert

Ei venninne av meg kjøpte seg rekkehus for to år siden, men før det så leide hun ei ganske lita leilighet med 2 soverom, ingen hage men en veranda, parkering i gaten for 11500kr. Strøm og Internett utenom. Nå som hun har kjøpt rekkehus så betaler hun 16 000 i lån og renter.,Men hun har økonomi til det

Hvis du nå betaler 13 500kr og vil spare flere tusen på bompenger, så vil jeg anta at du har råd til å øke husleie med noen tusen. I tillegg er det drømmehuset ditt + barnet ditt liker det  + du har tryggheten med langtidsleie. Hva andre mener er for høy leie er ikke noe å bry seg om. Det viktige er at du klarer å sitte med utgiftene :) Kan feks være lurt å spørre om hva tidligere leieboer brukte å ligge på i strømutgifter feks. Er det et gammelt hus med dårligere isolasjon enn der du bor nå, sånn at du får økt strømutgift? Vedfyring?  En fordel med å leie er at du slipper kommunale avgifter og vedlikehold av hus (feks bytte bordkledning, legge nytt tak, etterisolere osv osv) da det skal være innbakt i husleien

Er det drømmehuset, både du og barnet kommer til å trives der, du sparer penger på å flytte dit mtp bompenger, du har råd til økt husleie og huseier er interessert i langtidsleie så synes jeg ikke det er så mye å tenke over….ville ha flyttet før noen andre kommer deg i forkjøpet mens du bruker tiden på å tenke hva andre synes er dyrt :)  

Skrevet

Vi leier enebolig med garasje og stor hage. Betaler 8000,- Strøm er ikke inkludert. Leia vår er lav i forhold til leieprisene av små leiligheter i området.

Bor i en mindre by sentralt på Østlandet, og har 3 km til nærmeste butikk, og bompenger blir det bare når vi drar til en av storbyene i nærheten. 

Anonymkode: 1b401...e91

Skrevet
Just now, skruf said:

Det er litt vanskelig å svare på hva som er for høy husleie når det er så individuelt ut i fra hvor man bor i landet, hva man tjener i måneden og hvor mye man har i lån og faste utgifter, For noen vil feks 15 000kr være for mye, for andre vil det være helt ok.Uansett så er det opp til deg hvor mye du er villig til å betale, hva folk rundt deg måtte mene er uvesentlig :) Det er du og barnet ditt som skal bo der, det viktigste er at prisen er økonomisk forsvarlig ut i fra budsjettet ditt, og at dere trives :) 

Her jeg bor (en mellomstor by) ville 13 500kr  for en enebolig vært ekstremt billig. Tok et kjapt søk på leiemarkedet her vi bor på Finn, og eneboliger til leie (var ikke så mange av de, mest leiligheter) ligger på 17 000+ kr. Alle uten strøm inkludert

Ei venninne av meg kjøpte seg rekkehus for to år siden, men før det så leide hun ei ganske lita leilighet med 2 soverom, ingen hage men en veranda, parkering i gaten for 11500kr. Strøm og Internett utenom. Nå som hun har kjøpt rekkehus så betaler hun 16 000 i lån og renter.,Men hun har økonomi til det

Hvis du nå betaler 13 500kr og vil spare flere tusen på bompenger, så vil jeg anta at du har råd til å øke husleie med noen tusen. I tillegg er det drømmehuset ditt + barnet ditt liker det  + du har tryggheten med langtidsleie. Hva andre mener er for høy leie er ikke noe å bry seg om. Det viktige er at du klarer å sitte med utgiftene :) Kan feks være lurt å spørre om hva tidligere leieboer brukte å ligge på i strømutgifter feks. Er det et gammelt hus med dårligere isolasjon enn der du bor nå, sånn at du får økt strømutgift? Vedfyring?  En fordel med å leie er at du slipper kommunale avgifter og vedlikehold av hus (feks bytte bordkledning, legge nytt tak, etterisolere osv osv) da det skal være innbakt i husleien

Er det drømmehuset, både du og barnet kommer til å trives der, du sparer penger på å flytte dit mtp bompenger, du har råd til økt husleie og huseier er interessert i langtidsleie så synes jeg ikke det er så mye å tenke over….ville ha flyttet før noen andre kommer deg i forkjøpet mens du bruker tiden på å tenke hva andre synes er dyrt :)  

Tusen takk for fornuftig svar :) 

Strømmen der er billig, fordi det er en stor vedovn + vannbåren varme i huset. Generelt er jeg veldig flink til å bruke lite strøm, da jeg ligger på ca 700 kr pr mnd i eneboligen hvor jeg bor i nå. Men det er jo fordi det er varmere om sommeren. I vinter lå jeg på det høyeste på 1500,- og dette er gammelt hus. Så på den nye boligen tenker jeg at strøm utgifter skal være greie da det er ved ovn + vannbåren varme.

Grunnet til at jeg spør om deres mening, er jo at som mor ønsker man å ta trygge valg. Her vi bor, ble vi egentlig litt lurt om hva som var inkl. Så føler oss ikke hjemme i det hele tatt. Dette fører til at vi "rømmer" huset og farter mye. Kjører mye turer. Noe som også blir dyrt i lengden. Tusen takk for gode råd.

Skrevet

For å kunne si noe fornuftig om leiepris må man vite hva boligen er verdt. Dersom man forutsetter at leien er kr 17 500,- vil det være dyrt om boligen er verdt to millioner og billig om den er verdt fem millioner.

Skrevet

Hva er inntekten din? 

Anonymkode: 9e62a...7af

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for fornuftig svar :) 

Strømmen der er billig, fordi det er en stor vedovn + vannbåren varme i huset. Generelt er jeg veldig flink til å bruke lite strøm, da jeg ligger på ca 700 kr pr mnd i eneboligen hvor jeg bor i nå. Men det er jo fordi det er varmere om sommeren. I vinter lå jeg på det høyeste på 1500,- og dette er gammelt hus. Så på den nye boligen tenker jeg at strøm utgifter skal være greie da det er ved ovn + vannbåren varme.

Grunnet til at jeg spør om deres mening, er jo at som mor ønsker man å ta trygge valg. Her vi bor, ble vi egentlig litt lurt om hva som var inkl. Så føler oss ikke hjemme i det hele tatt. Dette fører til at vi "rømmer" huset og farter mye. Kjører mye turer. Noe som også blir dyrt i lengden. Tusen takk for gode råd.

Strømmen er jo ikke billig fordi det er vedovn og golvvarme der. Strømmen koster det samme uansett, men strømforbruket er lavere pga vedovnen og golvvarmen.

Anonymkode: 71dc4...97c

Skrevet

Hvor mange prosent av inntekten din er leieprisen på da? De fleste jeg har sett anbefaler å ikke overgå 30-35% i totale boligkostnader (altså inkludert strøm, renovasjon osv). Det syns jeg er ganske fornuftig, spesielt om du har barn som stadig trenger klær sko osv.

Har du lagd et budsjett basert på forbruket ditt de siste 3 mnd, så det blir realistisk? Er det noe du eventuelt kan kutte ut som du syns er verd å kutte for å få drømmeboligen? 

Om du skulle miste jobben eller bli langtidssyk, har du fortsatt råd eller må du flytte da? Lurt å tenke over.

Anonymkode: de03b...cb9

Skrevet

Ville sett på samlede kostnader.

Hvis totale kostnader går ned eller holder seg sammenlignet med det du har i dag, så spiller det ikke så stor rolle om boligen er dyrere eller ikke.

Hvis det i tillegg er et sted du tror dere vil trives mye bedre enn i dag, ville jeg helt klart gått for det.

Vi kjøpte nytt hus for en del år siden. Huset var mye dyrere enn det vi hadde, men alle andre kostnader gikk mye ned. Så totalt havnet vi ut med mindre kostnader pr mnd.

Anonymkode: da89c...6e7

Skrevet

Men er det i Oslo er øst-Finnmark? Det har litt å si. Her ville jeg betalt ca 10000 for et hus, mens en annen plass ville jeg kanskje betalt 15000,- 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Strømmen er jo ikke billig fordi det er vedovn og golvvarme der. Strømmen koster det samme uansett, men strømforbruket er lavere pga vedovnen og golvvarmen.

Anonymkode: 71dc4...97c

Man må jo betale for gulvvarmen (fjernvarme) og det forbruket man har der også. Det er vel vanligvis avregning på forbruket en gang i året, tror jeg. Har man brukt mer enn antatt, må man betale ekstraregning, har man brukt mindre enn betalt gjennom året, får man tilbake penger. Sånn er det i hvert fall med fjernvarmeopplegget i min fars bolig.

Man må også betale for ved, som regel, med mindre man kjenner noen eller har slekt med egen skog som gir deg gratis ved. Men de fleste av oss må betale for veden, og det er neimen ikke gratis eller billig varme, det heller.

Greit at strømregningen blir mindre, men andre regninger og utgifter blir høyere.

Anonymkode: 8c00f...2fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...