Gå til innhold

Har alle husdyr det like møkkete og ekkelt?

Gjest Refreng

Anbefalte innlegg

Nrk har en sak om en bonde idag og det er kvalmende hvordan kuene står i egen avføring. Ingen dyr liker da å leve i egen avføring. Kalvene er skitne oppetter beina. Jeg var i en fjøs for noen år siden og trodde det var bare fælt og skittent og mørkt der fordi det var et lite fjøs, men kanskje det er vanlig?

Er det vanlig? Er det bra dyrehold å ikke bry seg om at kuene må gå med konstant ubehag av våt avføring oppetter kroppene?

https://www.nrk.no/nordland/solveig-bratteng-ronning-i-utskarpen-mistet-hele-garden-i-brann.-na-produserer-hun-wagyu-kjott-1.16538545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forholdene i norsk dyrematproduksjon tåler nok ofte ikke dagens lys, det er en skam at de får så mye av våre skattepenger, at det er umulig å kjøpe utenlandsk kjøtt nesten i butikken etc, slik at vi som faktisk bryr oss om at dyrene vi spiser skal ha det bra, nesten ikke har valgmuligheter. Norsk dyrevelferd er elendig, og oppskrytt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig nei. Det er de horrible forhold som kommer i media, de kunne begynne å vise litt av det gode dyreholdet som finnes rundt omkring og. 

Anonymkode: e1124...025

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke vanlig. 

De fleste fjerner jo møkk fra liggeområder flere ganger om dagen.

Når det er sagt, kuer er ikke de mest renslige dyrene jeg vet om. De legger seg ofte på møkkete steder, selv med tørre og rene steder tilgjengelig. 

Anonymkode: 0c889...5f0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Topsi said:

Forholdene i norsk dyrematproduksjon tåler nok ofte ikke dagens lys, det er en skam at de får så mye av våre skattepenger, at det er umulig å kjøpe utenlandsk kjøtt nesten i butikken etc, slik at vi som faktisk bryr oss om at dyrene vi spiser skal ha det bra, nesten ikke har valgmuligheter. Norsk dyrevelferd er elendig, og oppskrytt. 

Å tro at andre land behandler dyra bedre enn i Norge er jeg ikke enig i. Jeg er veterinær og er ofte i fjøs rundt om. Det er bønder som ikke tar renhold og dyrevelferd alvorlig nok, og jeg har noen ganger meldt til mattilsynet pga dårlig dyrevelferd. Men jevnt over har produksjonsdyr i Norge det bra og blir behandlet på en god måte. 

Anonymkode: 9ba9a...7a5

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes moderne fjøs, der en vaskemaskin går over gulvet hver dag, gjerne flere ganger daglig.

Anonymkode: d5e85...87d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro det er vanligere med rene og ryddige fjøs, men det er nok mange som ikke overholder renslighet.

Anonymkode: 54011...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har de heldigvis ikke.

De filmene du har sett er fra fjøs der bonden har psykiske eller økonomiske problemer, og det er da en personlig tragedie som ligger bak.

Jeg er vokst opp på en stor gård med både storfe og griser, og dyrene hadde det så rent og behagelig i fjøsen som det er mulig å ha det.

Det ble fjernet møkk flere ganger per dag, og strødd med finmalt sagflis så dyrene lå tørt.

Anonymkode: cde99...c01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (På 10.9.2023 den 9.54):

Nrk har en sak om en bonde idag og det er kvalmende hvordan kuene står i egen avføring. Ingen dyr liker da å leve i egen avføring. Kalvene er skitne oppetter beina. Jeg var i en fjøs for noen år siden og trodde det var bare fælt og skittent og mørkt der fordi det var et lite fjøs, men kanskje det er vanlig?

Er det vanlig? Er det bra dyrehold å ikke bry seg om at kuene må gå med konstant ubehag av våt avføring oppetter kroppene?

https://www.nrk.no/nordland/solveig-bratteng-ronning-i-utskarpen-mistet-hele-garden-i-brann.-na-produserer-hun-wagyu-kjott-1.16538545

Reportasjen du har lagt ut har jo ingen sammenheng med innlegget ditt.

Kalven som er avbildet står på det feltet av gulvet som de kan skite på, og derfra blir møkka skuflet ned i møkkakjelleren.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (På 10.9.2023 den 9.54):

Jeg er helt enig! Det er umenneskelig og uakseptabelt å la dyr lide på den måten. De fortjener et liv med verdighet og respekt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyr bruker ikke vannklosett , de driter overalt. Den kalven i reportasjen står på et tynt lag av egen dritt ja, men det er ikke meningen at de skal ligge der. De skal ligge på området bak kalven hvor det er strødd med sagflis. Det lille man kan se av kalvens pels er ren og ikke tilgriset med masse dritt. Så renholdsmessig ser jeg ikke noe feil i denne reportasjen. 

Anonymkode: 811f3...1b1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Å tro at andre land behandler dyra bedre enn i Norge er jeg ikke enig i. Jeg er veterinær og er ofte i fjøs rundt om. Det er bønder som ikke tar renhold og dyrevelferd alvorlig nok, og jeg har noen ganger meldt til mattilsynet pga dårlig dyrevelferd. Men jevnt over har produksjonsdyr i Norge det bra og blir behandlet på en god måte. 

Anonymkode: 9ba9a...7a5

Ok, isåfall er det bra. Men jeg reagerer jo på gjentatte lovbrudd i grisenæringen, som ikke synes å bli ordnet opp i,mog så synes jeg det er rart at britene i langt større grad enn norske bønder lar grisene gå ute i frisk luft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det har de heldigvis ikke.

De filmene du har sett er fra fjøs der bonden har psykiske eller økonomiske problemer, og det er da en personlig tragedie som ligger bak.

Jeg er vokst opp på en stor gård med både storfe og griser, og dyrene hadde det så rent og behagelig i fjøsen som det er mulig å ha det.

Det ble fjernet møkk flere ganger per dag, og strødd med finmalt sagflis så dyrene lå tørt.

Men tilbringer dyrene hele livet i fjøset uten å få gå på gress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (4 minutter siden):

Nei, i dag er det flere og flere som har melkerobot og løsdrift ("frittgående kyr"). Da står gjerne dørene åpne slik at kyrne kan gå ut og inn som de vil, og kan bli melket når de vil.

Det er lovpålagt med 8 uker utegang. Så i tradisjonell drift går kviger og tørre kyr ute hele døgnet om sommeren, mens melkekyr står inne om natta og blir melket før de går ut på dagtid.

Anonymkode: 014c2...c5c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har artikkelen med saken å gjøre? Kalven så da gullende ren ut 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 2d3d9...2fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, i dag er det flere og flere som har melkerobot og løsdrift ("frittgående kyr"). Da står gjerne dørene åpne slik at kyrne kan gå ut og inn som de vil, og kan bli melket når de vil.

Det er lovpålagt med 8 uker utegang. Så i tradisjonell drift går kviger og tørre kyr ute hele døgnet om sommeren, mens melkekyr står inne om natta og blir melket før de går ut på dagtid.

Anonymkode: 014c2...c5c

Ok, takk. Men hva med grisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Topsi skrev (3 timer siden):

Nei, det er lovpålagt at krøtter / sauer/ griser skal være ute et visst antall uker/ måneder pr år, og det gjøres kontroller på om gårdbrukere gjør det, men det er alltids noen som sniker seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 timer siden):

Ok, takk. Men hva med grisene?

Vet ikke om det er lovpålagt om griser skal ut. Kanskje vanskelig å gjennomføre for de som har flere hundre eller tusen griser.

Eu landene har dårligere lovverk enn land utenfor Eu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 10.9.2023 den 17.44):

Du burde sette deg inn i dyrehold i utlandet og sammenligne det med dyrehold i Norge.

Så kan du også se på bruk av steroider og antibiotika i Norge og sammenligne det med hva som brukes i utlandet.

Videre, hvor miljøvennlig tror du det er å frakte mat fra andre land til Norge, når vi her i landet både har bedre dyrehelse og mindre sykdom og mindre medikamentbruk enn hva de har de fleste andre steder?

Du vet helt tydelig ikke så veldig mye om dyrematproduksjon, og derfor blir også uttalelsene dine feil.

At det også er utfordringer i norsk landbruk, det er det ingen tvil om, men tross alt er ting jevnt over langt bedre her enn mange andre steder. Kyllingoppdrett, og ikke minst lakse-/fiskeoppdrett, er vel verstingene i norsk landbruk.

Et stort problem for det norske landbruket, det er at bøndene, som er de som produserer råvarene, er de som får minst betalt for det. Mellomleddene i dagligvarebransjen er de som tjener store penger. Og mens mellomleddene og dagligvarebaronene håver inn milliarder på milliarder, så er det bønder som er så utslitte og har så lite å leve av at de blir syke, noen tar til og med livet sitt fordi familien går i oppløsning.

Om du virkelig bryr deg om dyrevelferd - sett deg inn i norsk landbruk og dyreoppdrett, dagligvarebransjens oligarker, og hvordan forholdet rundt matproduksjon er i utlandet! :)

Ps! Norge har pr. i dag 40 % selvforsyningsgrad. Hvis fiskeoppdrettsnæringen ikke lenger kan få tak i fôr fra utlandet, om en krise skulle oppstå i verden, så har Norge igjen bare 36% selvforsyningsgrad! Norge importerer i dag så stor prosent av maten vi trenger at vi en hvilken som helst dag, om all import stoppet, kun er to uker fra sult (!) i Norge! Da er det meningsløst å gi bøndene så dårlige avtaler, avvikle drift, omgjøre matjord til nærings- og industrivirksomhet. Og like meningsløst å åpne opp for enda mer matimport, spesielt av kjøtt, som da vil konkurrere ut norske bønder og norske avlsdyr - og gjøre oss mye mer sårbare, hvis en krise skulle oppstå. Og slik verden er i dag øker stadig sjansen for at slike kriser kan og vil oppstå. Spørsmålet er ikke om, men når slike kriser oppstår!

Så vern om det norske landbruket, handle norsk. Søk gjerne etter bønder lokalt som selger mat, f.eks. via Rekoringen, slik at mer går til bøndene og stimulerer lokal matproduksjon :)

Anonymkode: 37003...2f8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to bønder som driver med kjøttproduksjon, en med storfe og en med sau/gris. Ikke grisete fjøs hvor dyrene står i møkk der, men begge driver løsdrift. 

Anonymkode: 87d5f...aad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...