AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #1 Skrevet 10. september 2023 I dag så har vi hatt tidenes morgen med gråting over null godteri på en søndags morgen. Da forstår jeg at hos faren så får hun godteri om morgen for at han kan «sove litt lengre». Jeg har sagt i fra til han at jeg ønsker slutt på det før, samt at hun legger seg til anstendig tid. Virker som han har vært flink til å følge tidligere leggetid. Men godteri er jo tydeligvis noe som henger igjen. Hver eneste uke bruker vi nesten hele uka på å oppdra ungen på nytt, før hun forstår det som funker hos pappa fungerer ikke her. Kjenner jeg begynner bli ganske lei det opplegget, da han er ganske lat. Glad i å sove. Og gjerne sluntrer unna litt på sånt så lenge han får litt ekstra tid på øyet. Han kan også generelt være lite streng og gi fort etter. Som gjør at hun tester oss hele uka nesten når hu kommer hit. Noen tips? Anonymkode: 2d503...aef
fru Alving Skrevet 10. september 2023 #2 Skrevet 10. september 2023 Ja da er mitt tips å akseptere at du og pappaen hennes gjør ting ulikt. Vanskelig å endre på andre mennesker. Kosthold og rutiner vil bli ulikt i ulike familier og barnet vil og forstå at det er ulike regler i hjemmene. 16 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Forklar barnet at når hun er hos pappa så er hun hos pappa. Når hun er hos deg så er det dine regler som gjelder. Kan også være greit å flytte fokus litt samtidig som f.eks "her spiser vi godteri på lørdag når vi ser på barnetv etter middag. Jeg skjønner at du har lyst på godteri, men vi kan ikke spise godteri hele tiden. Men vet du hva, etter frokost så kan vi dra på tur og da kan vi dra innom en markastue/grille nistemat/ta med en pølsetermos/plukke blåbær Anonymkode: 9af2b...a17 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 fru Alving skrev (34 minutter siden): Ja da er mitt tips å akseptere at du og pappaen hennes gjør ting ulikt. Vanskelig å endre på andre mennesker. Kosthold og rutiner vil bli ulikt i ulike familier og barnet vil og forstå at det er ulike regler i hjemmene. Hun har litt problemer med endringer og overganger. Så det beste ville jo vært at det går ann å ha ett samarbeid på sånne enkle ting som at godteri til frokost er no go. Vi er ganske strenge og har det bare til lørdager, og det skal jeg ikke nødvendigvis si at han må ha. Men sånne ting som droppe det til frokost på morgen er jo ikke all verdens å be om føler jeg? Det at hun også fungerer mye bedre med faste rutiner, og stabilitet gjør jo dette enda vanskeligere. Da hun først fungerer bedre på dag 4-5 her, når hun forstår det ikke er her som hos pappa. Og grunnen til at jeg tidligere har kommentert legge tid er fordi når hun kom hit la hun seg fort ikke før kl 23, som er helt uaktuelt. Da må jeg sette foten ned, en 6-åring som har startet på skole skal på ingen måter ha leggetid på 22-23. Men det fulgte han heldigvis opp, da jeg var ganske streng på det siden det tok så tid å få inn riktig døgnrytme igjen hver gang. Anonymkode: 2d503...aef
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 Du har all min sympati. Går igjennom akkurat det samme med barnefar. Han orker ikke å ta noen kamper og alt er lov hos han. Så kommer ungen hjem og er helt rabiat i noen dager, faller til ro og alt går bra noen dager også må hun tilbake til han hvor alt sklir ut..... Han på sin side mener at jeg stresser for ingenting. Klart han sier det når han ikke gidder å følge opp en dritt. Anonymkode: 8aed1...9c3 2
fru Alving Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun har litt problemer med endringer og overganger. Så det beste ville jo vært at det går ann å ha ett samarbeid på sånne enkle ting som at godteri til frokost er no go. Vi er ganske strenge og har det bare til lørdager, og det skal jeg ikke nødvendigvis si at han må ha. Men sånne ting som droppe det til frokost på morgen er jo ikke all verdens å be om føler jeg? Det at hun også fungerer mye bedre med faste rutiner, og stabilitet gjør jo dette enda vanskeligere. Da hun først fungerer bedre på dag 4-5 her, når hun forstår det ikke er her som hos pappa. Og grunnen til at jeg tidligere har kommentert legge tid er fordi når hun kom hit la hun seg fort ikke før kl 23, som er helt uaktuelt. Da må jeg sette foten ned, en 6-åring som har startet på skole skal på ingen måter ha leggetid på 22-23. Men det fulgte han heldigvis opp, da jeg var ganske streng på det siden det tok så tid å få inn riktig døgnrytme igjen hver gang. Anonymkode: 2d503...aef Jeg tror sånne ting er svært vanlig. Det er klart barnet fungerer bedre med faste rutiner, men når det er to ulike foreldre så er det ikke så lett. For faren er kanskje ikke dette så viktig. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun har litt problemer med endringer og overganger. Så det beste ville jo vært at det går ann å ha ett samarbeid på sånne enkle ting som at godteri til frokost er no go. Vi er ganske strenge og har det bare til lørdager, og det skal jeg ikke nødvendigvis si at han må ha. Men sånne ting som droppe det til frokost på morgen er jo ikke all verdens å be om føler jeg? Det at hun også fungerer mye bedre med faste rutiner, og stabilitet gjør jo dette enda vanskeligere. Da hun først fungerer bedre på dag 4-5 her, når hun forstår det ikke er her som hos pappa. Og grunnen til at jeg tidligere har kommentert legge tid er fordi når hun kom hit la hun seg fort ikke før kl 23, som er helt uaktuelt. Da må jeg sette foten ned, en 6-åring som har startet på skole skal på ingen måter ha leggetid på 22-23. Men det fulgte han heldigvis opp, da jeg var ganske streng på det siden det tok så tid å få inn riktig døgnrytme igjen hver gang. Anonymkode: 2d503...aef Å spise godterirester alene søndag morgen mens foreldre sover ut er jo en av de største lykkestunder som barn! Hvorfor i alle dager kan hun ikke få det? Og om ungen er seks år så er det da ikke noe problem å faktisk forklare at man har forskjellig regler. Jeg trodde du snakket om en 2-åring jeg, når du påstår at man må oppdra ungen på nytt. (Det må man IKKE, det er helt vanlig at barn med flere hjem bruker flere dager på tilpasning, har ingenting med oppdragelse å gjøre) Anonymkode: e968c...331 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å spise godterirester alene søndag morgen mens foreldre sover ut er jo en av de største lykkestunder som barn! Hvorfor i alle dager kan hun ikke få det? Og om ungen er seks år så er det da ikke noe problem å faktisk forklare at man har forskjellig regler. Jeg trodde du snakket om en 2-åring jeg, når du påstår at man må oppdra ungen på nytt. (Det må man IKKE, det er helt vanlig at barn med flere hjem bruker flere dager på tilpasning, har ingenting med oppdragelse å gjøre) Anonymkode: e968c...331 Hun har tidligere hatt hull og fått streng beskjed om ikke godteri utenom lørdag fra tannlege. Så uaktuelt at vi gjør noe annet her. Han gidder heller ikke pusse tennene om morgen, gidder heller ikke bruke tanntråd. Altså alt handler jo om latskap. Anonymkode: 2d503...aef
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 Hun bestemmer alt når ungene er hos henne, og jeg alt når de er hos meg. Vi er også enige om at ting vi er uenige om eller misliker ved den andres måte, må tas opp mellom oss to. Ikke når barna hører på! Vi har også en avtale om aldri å kritisere hverandre overfor barna. Hvis du ikke får far til å forstå at tannpuss må gjøres, bør du ta det opp via Familievernkontoret slik at dere blir enige skriftlig. At han gir barnet restene av gåtteriet fra kvelden før, på søndag morgen, kan du ikke blande deg inn i. Bare få han til å forstå viktigheten av tannpuss morgen og kveld. Anonymkode: 6a500...f18
Gjest Albbas Skrevet 10. september 2023 #11 Skrevet 10. september 2023 Her får også ungene rester av godteri søndag morgen. Ofte spiser de veldig lite lørdag kveld fordi mette etter middag. Ser ikke problemet. Du kan jo si til barnet at hun kan velge om hun vil ha godteri hos deg på lørdag ELLER søndag? Eventuelt dele godteriet i to, gi halvparten lørdag og halvparten søndag.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 Litt godteri søndags morgen er null stress. Er bare å sette til side litt av det som var tiltenkt lørdagen, så totale mengden trenger ikke øke. Og du velger deg jo ut totalt feile kamper her! Tannhygiene og tannpuss burde være et totalkrav. Der er det ikke noe slingringsmonn, og på grunn av hennes allerede noe dårlige tannhelse med påpakning fra tannlege må det følges opp. Det er såpass alvorlig, at å ikke gjøre det er omsorgssvikt. Barnevernet kan involveres om barns helse ikke følges opp. Anonymkode: acf3e...d43 1
Gjest theTitanic Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hun har litt problemer med endringer og overganger. Så det beste ville jo vært at det går ann å ha ett samarbeid på sånne enkle ting som at godteri til frokost er no go. Vi er ganske strenge og har det bare til lørdager, og det skal jeg ikke nødvendigvis si at han må ha. Men sånne ting som droppe det til frokost på morgen er jo ikke all verdens å be om føler jeg? Det at hun også fungerer mye bedre med faste rutiner, og stabilitet gjør jo dette enda vanskeligere. Da hun først fungerer bedre på dag 4-5 her, når hun forstår det ikke er her som hos pappa. Og grunnen til at jeg tidligere har kommentert legge tid er fordi når hun kom hit la hun seg fort ikke før kl 23, som er helt uaktuelt. Da må jeg sette foten ned, en 6-åring som har startet på skole skal på ingen måter ha leggetid på 22-23. Men det fulgte han heldigvis opp, da jeg var ganske streng på det siden det tok så tid å få inn riktig døgnrytme igjen hver gang. Anonymkode: 2d503...aef Det er ofte lettere for barnet med 14 dager hver istedenfor nnenhver uke. Færre overganger.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Litt godteri søndags morgen er null stress. Er bare å sette til side litt av det som var tiltenkt lørdagen, så totale mengden trenger ikke øke. Og du velger deg jo ut totalt feile kamper her! Tannhygiene og tannpuss burde være et totalkrav. Der er det ikke noe slingringsmonn, og på grunn av hennes allerede noe dårlige tannhelse med påpakning fra tannlege må det følges opp. Det er såpass alvorlig, at å ikke gjøre det er omsorgssvikt. Barnevernet kan involveres om barns helse ikke følges opp. Anonymkode: acf3e...d43 Er ikke fare for den totalte mengden, er mer fare for tennene. Som utgjør en forskjell om man spiser 1 eller 2 dager, eller som hos faren sin sikkert opptil 4 dager. Men jeg velger å ha han med til tannlegen neste gang da barnet uansett er ærlig med tannlegen og evt han får høre det av tannlegen. Som ikke er lengre til vi skal til. Da det vil nogenlunde høres sånn her ut, jeg gjør det hos mamma, ikke hos pappa. Foreløpig er det jeg som har fulgt opp tannlege avtaler, og evt får høre det også. Er nok bedre om det kommer fra noen andre. Anonymkode: 2d503...aef
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #15 Skrevet 10. september 2023 theTitanic skrev (50 minutter siden): Det er ofte lettere for barnet med 14 dager hver istedenfor nnenhver uke. Færre overganger. Hmm, det høres ut som noe som er verdt å prøve ut 🤗 Anonymkode: 2d503...aef
Mt3 Skrevet 10. september 2023 #16 Skrevet 10. september 2023 Det er vel gjerne uenigheter som gjør at en skilles i utgangspunktet, så du må innfinne deg med at du ikke kan bestemme over far i måten han oppdrar barnet. Ta de viktige kampene som leggetid og tannhygiene. Og bare så det er sagt så tærer fruktsyren like mye på tennene som godteri, så det er hyppigheten på tannpussing som er nøye og ikke hva en spiser så lenge en ikke får gå rundt å drikke saft/brus hele dagen.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #17 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er ikke fare for den totalte mengden, er mer fare for tennene. Som utgjør en forskjell om man spiser 1 eller 2 dager, eller som hos faren sin sikkert opptil 4 dager. Men jeg velger å ha han med til tannlegen neste gang da barnet uansett er ærlig med tannlegen og evt han får høre det av tannlegen. Som ikke er lengre til vi skal til. Da det vil nogenlunde høres sånn her ut, jeg gjør det hos mamma, ikke hos pappa. Foreløpig er det jeg som har fulgt opp tannlege avtaler, og evt får høre det også. Er nok bedre om det kommer fra noen andre. Anonymkode: 2d503...aef Nei, det er null problem for tennene om de får sin morgenpuss relativt rett etter at litt godteri søndags morgen er spist. Eller at dere spiser frokost rett etterpå, og så tannpuss. Faren for tennene er når sukker blir liggende som grobunn for bakterier i munnen over tid. At far gir lit mer godteri enn dere er ikke et problem. At han ikke følger opp med tannpuss derimot, er et stort problem - og som sagt er det vanskjøtsel. Om far ikke hører på tannlegen heller, så er faktisk neste steg å melde bekymring til barnevernet. Sørg for å få dokumentasjon og skriftlig uttalelse fra tannlegen. Anonymkode: acf3e...d43
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #18 Skrevet 11. september 2023 Restene fra lørdagsgodet var høydepunktet for mine. De tok med dynene inn i stua og så på NRK super og jeg kjøpte meg litt ekstra søvn. Og alle var i godt humør når vi spiste litt sen frokost. Anonymkode: b6a6d...fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå