Gå til innhold

Voksne bursdagsgjester som er med på foreldrenes gave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært selvstendig og betalt gaver av egen lomme når jeg ble invitert med kjæreste/samboer i selskap, fra ca 18 år.

Vi har flere i familien som er med på mammas og pappas gave til langt oppi tjueårene. Vi inviterer de i selskap, de kommer i egen bil, med samboer, men er med på foreldrenes gave. Jeg ser på sosiale medier at de går ut å spiser, shopper og lever livet.

Er jeg sær? 

Anonymkode: 29fcc...706

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å nei det er ikke større gave fordi de er med på gaven.

Skrevet

Ja, du er sær. Hva er det egentlig som er problemet her, at du synes bursdagsbarnet blir snytt for en gave eller synes du de er for lite selvstendige (selv om de altså bor for seg selv og har jobb, hus, samboer og bil, men gud forby at de blir med på mammas gave)? Og hvorfor er dette egentlig din sak? 

Anonymkode: 43e5f...1c7

• Liker 7
Skrevet

Hvis gavens størrelse tilsier spleis så er det greit, men hvis ikke så vet du at vedkommende bare er en frekk unge i stor kropp. 

Anonymkode: d877e...99e

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil si at med mindre gaven faktisk er større og åpenbart spleis, så er der merkelig. Og litt ufint. Skal man i et besøk hvor det er naturlig å ta med gave, så kjøper man den selv fra man begynner å tjene egne penger tenker jeg. 

Har et par sånne i familien og det er gjerne de yngste i sin generasjon i slekten. De som aldri har trengt å bli helt voksne og alltid blir sett på som «små» selv om de er langt oppi 20-årene😆

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, du er sær. Hva er det egentlig som er problemet her, at du synes bursdagsbarnet blir snytt for en gave eller synes du de er for lite selvstendige (selv om de altså bor for seg selv og har jobb, hus, samboer og bil, men gud forby at de blir med på mammas gave)? Og hvorfor er dette egentlig din sak? 

Anonymkode: 43e5f...1c7

Fordi vi ber til selskap, lager mat og kaker, og da synes jeg man kan komme med gave.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det enten er gjerrighet, latskap eller at de er uselvstendig. 

Anonymkode: f12d2...89f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi vi ber til selskap, lager mat og kaker, og da synes jeg man kan komme med gave.

Enig.

Anonymkode: f12d2...89f

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er rart. Jeg har noen sånne i familien, som selv i 30-årene, med egne partnere og barn, er med på sin mors gave (som absolutt ikke er endret i størrelse av den grunn). Jeg synes som sagt det er merkelig, men jeg tenker også at det er greit nok - da får ikke de gave av meg heller :)

Anonymkode: 9bbcb...36a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Litt uselvstendig er det jo, men jeg synes det er særere at voksne mennesker er så opphengt i gaver og verdien av disse. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

De spleiser ikke? Bare fører på navnet? Det er rart av voksne mennesker. Ihvertfall om de har jobb og inntekt.

Anonymkode: 3e314...6d5

• Liker 1
Skrevet (endret)
Daria skrev (24 minutter siden):

Litt uselvstendig er det jo, men jeg synes det er særere at voksne mennesker er så opphengt i gaver og verdien av disse. 

Har man for eksempel dårlig råd selv, så føles det ikke greit når noen sniker seg unna en sosial norm på den måten. Jeg forstår godt at det er noe folk reagerer på. 

Det er nå en gang slik at å ha med gave i selskap regnes som grunnleggende folkeskikk. Og dårlige manerer blir reagert på. At noen syntes det er sært å reagere på, endrer ikke det faktum at det er et normbrudd og oppleves av mange som dårlig oppførsel/oppdragelse.

Jeg syntes heller ikke det er så kult å bruke tid, penger og omsorg på å kjøpe gaver til jevnaldrende familiemedlemmer som bare slenger seg med på mors og fars gave når det er min tur. Særlig ikke nå når vi er godt voksne og kun markerer runde dager. Da legger man naturlig nok en del i gaven også. 

Selskap koster gjerne en del også, og gaven er en måte å si «så kjekt at du ville invitere meg». For min del har prisen ingenting å si, men at de gadd å bruke energi på å gi meg en gave og ikke bare slenge eget navn på noen andre sitt kort 

Endret av altflyter
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men da slutter du å invitere dem eller dropper å lage selskap. Verre er det ikke. Synes det er like rart at man som voksen skal være så besatt av gaver som småbarn er.

Anonymkode: f76da...1d9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da slutter du å invitere dem eller dropper å lage selskap. Verre er det ikke. Synes det er like rart at man som voksen skal være så besatt av gaver som småbarn er.

Anonymkode: f76da...1d9

Hilsen en som alltid er med på foreldrenes gave 😆

Anonymkode: c3d45...78c

• Liker 3
Skrevet

Har man partner og er over 20 bør man klare å kjøpe gave selv 

Anonymkode: b7cf3...42e

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig i vår familie og jeg har ingen ting imot det. Det er en gave fra hver familie. Bursdag handler ikke bare om gave, men det er en anledning til å samle de menneskene som bryr seg om barnet. Det at mine voksne tantebarn gidder å komme for å feire min yngste, betyr mer, enn at de har med egen gave. 

Anonymkode: acb90...d4b

• Liker 1
Skrevet
altflyter skrev (4 minutter siden):

Det er nå en gang slik at å ha med gave i selskap regnes som grunnleggende folkeskikk. Og dårlige manerer blir reagert på. At noen syntes det er sært å reagere på, endrer ikke det faktum at det er et normbrudd og oppleves av mange som dårlig oppførsel/oppdragelse.

Men å gå flere sammen om en gave er også regnet som helt greit. Det TS i praksis gjør er å vurdere gavens verdi opp mot antall givere, og da framstår man som veldig smålig veldig fort. Å gjøre et nummer ut av andres normbrudd og manglende folkeskikk kommer man som regel dårligst ut av selv, uansett hvor prinsipielt rett man måtte ha.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Daria skrev (10 minutter siden):

Men å gå flere sammen om en gave er også regnet som helt greit. Det TS i praksis gjør er å vurdere gavens verdi opp mot antall givere, og da framstår man som veldig smålig veldig fort. Å gjøre et nummer ut av andres normbrudd og manglende folkeskikk kommer man som regel dårligst ut av selv, uansett hvor prinsipielt rett man måtte ha.

Jeg sier det jo ikke til de.

Skrevet

Jeg gjorde det til jeg var 21 og skulle i bursdag til lillebror. Da sa pappa streng til meg at gaver var noe av det viktigste for unger, og jeg fikk jammenmeg kjøpe med min egen! Siden da har jeg gjort det til både store og små. Tenkte bare ikke så mye over at det var viktig før det, var vant til at det ble fikset for meg, og hadde ganske lite penger. Så jeg skjønner at unge folk kan lett hive seg på en gave, men når man blir "ordentlig voksen" og etablert er det veldig rart..

Samtidig legger noen mer i gaver en andre. Jeg elsker å både gi og få gaver. Så har jeg andre som nesten blir sur for å få (jule)gaver, for da må de kjøpe tilbake. Så folk er forskjellige. Ikke at det gjør det greit å ikke ta med gave i bursdag, de fremstår smålig uansett.

Anonymkode: db22a...22d

Skrevet

Skjønner ikke problemet med dette. 

Anonymkode: 651a5...bbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...