Gå til innhold

Er dere bekymret for å miste huset pga renta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er spent på hva som vil skje framover. Er mange med høye boliglån og billån som jeg ikke forstår at klarer seg. 
Er noen av dere bekymret for å rett og slett miste boligen? 

Selv skal jeg kjøpe bolig om 1 år. Megler sa jeg burde vente 1 år siden prisene vil tvinges ned og at det vil bli tvangssalg. 

Har ikke også banken et ansvar for å ikke la folk låne seg i hjel ?

Eller tenker dere at alt er overdramatisert og at man ikke vil merke så mye?

Anonymkode: c8761...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Har ikke så mye lån på boligen.

Folk har også selv et ansvar for å ikke ta opp altfor mye lån. Det er mange her inne som ønsker å låne mer enn det banken vil gi dem, uten tanke på at lån skal betales tilbake… 

Det er også klart at situasjoner kan endres, særlig samlivsbrudd og helseproblemer, og det er det vanskelig å planlegge for. 

Anonymkode: 337a6...0ee

• Liker 4
Skrevet

Tror nok en del vil slite til vinteren hvis strømprisene blir de samme som tidligere. Er ikke bekymret for meg selv, men kjenner mange som blir nødt til å prioritere annerledes framover siden de klagde på lite til overs allerede for ett par år siden, før renta begynte å stige.

Anonymkode: 13ceb...e18

• Liker 2
Skrevet

Heldigvis har jeg så lite lån at renta vil ikke påvirke meg i den grad at jeg mister huset. Men jeg har et hus på 100kvm og 4 barn så jeg skulle gjerne hatt et større hus! Men får klare meg med det vi har slik at jeg fortsatt vet at jeg ikke kommer i en situasjon det det blir for trangt økonomisk. 

Har ca 1,5 mill i lån og bor i et hus på landet. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke redd for det. Vi har 68.000 utbetalt i måneden til sammen og utenom boliglånet på 18500,- i mnd. nå med dagens rente så har vi kun 2000 i et annet lån. Resten er bare vanlige husholdningsutgifter. Vi sparer 15.000 hver måned så lånet må opp 15.000 før det virkelig begynner å knipe og vi ikke kan sette av mer sparepenger

Anonymkode: e13e5...749

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har ikke også banken et ansvar for å ikke la folk låne seg i hjel ?

Eller tenker dere at alt er overdramatisert og at man ikke vil merke så mye?

Anonymkode: c8761...5a9

Jeg er ikke bekymret på egne vegne, vi befinner oss i den gruppen som vil klare seg greit.

Men jeg er bekymret på mange andres vegne, og jeg tror absolutt ikke at alt er overdramatisert.  Selv tror jeg at opp i mot 20-30 % av alle boligeiere vil få problemer, og at kanskje halvparten av disse kommer til å måtte selge boligen sin, enten på tvangssalg, eller med tap som de drar med seg videre i livet.

At banken har et ansvar er selvsagt, de må forholde seg til forskriftene som er gitt, men det er også opp til hver enkelt boligkjøper å sette egne begrensninger på hva de er komfortable med. 
Det er bra å være optimister, men mange har nok glemt realismen midt oppe i det hele.  Det er lett å bli revet med når budkrigen raser som verst, og man står i fare for å miste "drømmeboligen".

Anonymkode: 7e861...06f

• Liker 6
Skrevet

Ikke bekymret for å miste huset nei. Vi valgte å ikke låne over en viss sum da vi skjønte renta skulle oppover. Men vi merker at det er trangere, men må ikke akkurat snu på kronene. Er bare mer bevisst på når vi handler og spiser mindre take away. Sparer fortsatt like mye, evt mer etter renteøkningen fordi vi er blitt mer bevisste på hva vi bruker pengene våre på.

Anonymkode: d742e...a89

• Liker 2
Skrevet

Nei. Ikke bekymret. 

Men det var liksom nå vi skulle begynne å komme skikkelig ovenpå økonomisk, sette av penger til oppussing osv. 

Istedet blir det småtrangt ei stund til. Men vi klarer oss. 

Anonymkode: a9769...67e

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke bekymret på egne vegne, kunne tålt 15% rente.

Jeg tror problemet er svært overdramatisert

• Liker 1
Skrevet

Nei, det går primært utover spareevnen vår. Renta må opp på 10% før det blir ubehagelig.

Anonymkode: f2ec8...06d

Skrevet

Nei, vi har romslig økonomi. Kjøpte bolig i fjor til 3,1 mill. Begge har trygge jobber med ok inntekt. Vi har utbetalt rundt 70k i mnd. tilsammen. Vi sparer en god del hver mnd.

Vet at mange andre har lånt over evne.. Blir ikke akkurat overrasket om det blir mer tvangssalg. Folk kjøper boliger til 5-6 millioner, biler til 500k +, dyre møbler på kreditt med ganske vanlige inntekter osv.. Det er klart at det ikke er bærekraftig for alle.

Anonymkode: 15997...715

• Liker 2
Skrevet

Overhodet ikke. Det er kronekursen som bekymrer meg. Nedgangen i opplevd kjøpekraft har i snitt vært på flere prosent årlig i ti år nå pga. den, og har akselerert det siste året. Å ha tatt høyde for økte renter og tatt opp moderate lån gjør at det er relativt uproblematisk med økt rentenivå i seg selv, men en valuta som synker så voldsomt er det umulig å beskytte seg mot.

Anonymkode: f21a4...ff7

• Nyttig 2
Skrevet
Rucula skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke bekymret på egne vegne, kunne tålt 15% rente.

Jeg tror problemet er svært overdramatisert

Det er en stor overvekt av nordmenn som klarer 15 % boligrente. Men da må luksushytta og luksusbilen gå. Det vil heller ikke bli like mye kafè- og restaurantbesøk , eller shoppinghysteri hver gang vi entrer en ny sesong. Jeg ser på dette som utelukkende positivt.

Jeg håper faktisk på tidenes boligkrakk, for per nå så er det ingen single mennesker under 30 år som har råd til å kjøpe seg egen bolig. Selv kjøpte jeg leilighet i Oslo til 1,2 mill for 20 år siden, i dag så er det ren utopi.

Anonymkode: 8b8f2...b9f

• Liker 4
Skrevet

Er ikke bekymret for å miste hjemmet mitt. Jeg lånte mindre enn det banken ville tilby fordi jeg regnet med at renten ville kunne stige ganske så mye. Kjøpte dermed en mindre leilighet med lavere felleskostnader enn om jeg hadde makset boliglån og fått større leilighet med dertil høyere felleskostnader.

Synes egentlig at leiligheten er for liten, men mye bedre å bo i en mindre leilighet enn å miste hjemmet sitt. Felleskostnadene har også økt mye.

Anonymkode: bc757...6e5

• Liker 1
Skrevet

Er ikke bekymret nei. Det er selvfølgelig kjipt å betale så mye i renter, men vi klarer oss fint økonomisk. Vi har 5,4mill i lån, men har også høye inntekter og sitter igjen med ca 75 000kr i mnd etter at boliglånet er betalt. Skal mye til før vi må selge.

Anonymkode: 54f4e...316

Skrevet

Ikke bekymret.  Betaler 4K i renter i måneden. Går fint det. 

Anonymkode: 3eceb...efe

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett litt på lånekalkulatorer og ser at jeg kan tåle opp til 13-14%. Jeg skulle nok klart 15% også, over blir det tøft. Jeg håper jo ikke renten øker såpass mye da, det blir et veldig nøkternt og rolig liv når omtrent hele lønnen går til å betale lån da

Anonymkode: 4993d...5e2

Skrevet

Har bare 400k igjen på lånet + fastrente, så ingen bekymringer her.

Anonymkode: d4f17...240

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er en stor overvekt av nordmenn som klarer 15 % boligrente. Men da må luksushytta og luksusbilen gå. Det vil heller ikke bli like mye kafè- og restaurantbesøk , eller shoppinghysteri hver gang vi entrer en ny sesong. Jeg ser på dette som utelukkende positivt.

Jeg håper faktisk på tidenes boligkrakk, for per nå så er det ingen single mennesker under 30 år som har råd til å kjøpe seg egen bolig. Selv kjøpte jeg leilighet i Oslo til 1,2 mill for 20 år siden, i dag så er det ren utopi.

Anonymkode: 8b8f2...b9f

Jeg også hyller dagens bevissthet rundt shopping. Håper det blir mindre og mindre av. Jeg vil si at influensere har mye av skylden for en del overforbruk av klær. Bruk og kast mentaliteten, mye som brukes bare en gang og dette blir unge påvirket av. Samme med oppussing og bytte av krams og møbler. Håper dette overforbruket stopper opp med dårligere råd. Håper opplevelser og kortreiste mat får en oppsving.

Anonymkode: 54f4e...316

• Liker 3
Skrevet

Har nylig kjøpt og bandt renta på 3,75. Da betaler jeg 15000,- i mnd. på lånet. Det er rimeligere enn da jeg leide😊 Er ikke redd for å måtte selge 

Anonymkode: fa616...e6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...