MiloMilla Skrevet 10. september 2023 #1 Del Skrevet 10. september 2023 Leiligheten min pusses opp og jeg har kun 1 dag til å velge farger da jeg har ligget syk hele uken. 🤒 Siden det er søndag har selvfølgelig butikkene stengt, og jeg rekker ikke innom en fargehandler før jobb på mandag. 🫣 Jeg rakk akkurat å kjøpe noen prøvebokser med maling før stengetid i går, og trodde at jeg ville ha «greige» som går mot gult. Det viste seg å være HELT feil i den sør/vestvendte stuen med mye lysinnslipp fra store vinduer. Det ser skittent og veldig tamt ut, og uansett hvilken av fargene jeg prøver virker de for gule på veggene. 😑 Så.. er jeg helt på jordet hvis jeg heller går over til en fargepalett som går mot rødt istedenfor? 🤔 Etter mye googling fant jeg følgende farger som jeg liker utifra bildene (men farger ser jo som regel annerledes ut på bilder): Frostrøyk Gentle whisper Misty shadow Dusty Rose Laurbær Først og fremst: Passer disse fargene sammen? Jeg vurderer å ta Gentle Whisper i gangen (nordøstvendt). Her er det mellom-mørkt grått «skifer»-laminatgulv. Jeg vurderer å ta Gentle Whisper eller Frostrøyk i boden (ingen vindu, så fargen bør være lys). Her er det mellom-mørkt grått «skifer»-laminatgulv. Jeg vurderer å kombinere Gentle Whisper og Misty Shadow i stuen. (Lys eik parkett, mellommørk grå sofa, og ellers møbler i valnøttlignende farger). Jeg vurderer å ta Laurbær på soverommet (østvendt, lys eik parkettgulv, hvite og valnøttlignende møbler og skap). Jeg vurderer å ta Dusty Rose på kontoret (lys eik parkett, og møbler i lys grå og mellomgrå). Eventuelt andre kombinasjoner av disse fargene. Det er mye grønt og natur utenfor, som vises godt gjennom vinduene. Hva tenker dere om disse fargene og kombinasjonene? Eller har dere andre forslag? Det virker i alle fall som om farger som går mot rødt passer bedre enn gult, i alle fall i stuen (mye sol og lys). Hjelp! 🫣🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiloMilla Skrevet 10. september 2023 Forfatter #2 Del Skrevet 10. september 2023 Er det virkelig ingen som har greie på farger her inne? ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Del Skrevet 10. september 2023 Ser ikke bildene du evt har lagt ved. Anonymkode: e1ea7...583 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Del Skrevet 10. september 2023 Umulig å si noe vettugt når du ikke har bilder av rommene dine. Og legg ved prøver av fargene, jeg gidder iallfall ikke å søke dem opp. Anonymkode: 45c66...165 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiloMilla Skrevet 10. september 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 10. september 2023 Leiligheten er helt strippet ned til sparkel i alle rom (totalrenovering), så det er ikke å lett å få noe inntrykk. 😕 Ang fargene så tror jeg at jeg dropper de. Jeg rekker ikke å teste de, så jeg må heller finne noen nøytrale lyse farger som ikke blir gulaktige, ikke for kalde/blålige og ikke for rosa. Har dere slike generelle tips da? 🤷🏻♀️ Den ene fargen kan være nesten hvit, men litt varmere (ikke mot gult). Det må være litt fargeforskjell mellom Klassisk hvit på listene og i taket og den fargen. Den andre fargen må ha litt mer farge, slik at det blir litt lunere i sofakroken, men den må passe til den lyseste. ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Del Skrevet 10. september 2023 MiloMilla skrev (34 minutter siden): Leiligheten er helt strippet ned til sparkel i alle rom (totalrenovering), så det er ikke å lett å få noe inntrykk. 😕 Ang fargene så tror jeg at jeg dropper de. Jeg rekker ikke å teste de, så jeg må heller finne noen nøytrale lyse farger som ikke blir gulaktige, ikke for kalde/blålige og ikke for rosa. Har dere slike generelle tips da? 🤷🏻♀️ Den ene fargen kan være nesten hvit, men litt varmere (ikke mot gult). Det må være litt fargeforskjell mellom Klassisk hvit på listene og i taket og den fargen. Den andre fargen må ha litt mer farge, slik at det blir litt lunere i sofakroken, men den må passe til den lyseste. ☺️ Hvit farge Som ikke er gule, blå, helt enkel ren hvit; Chi. Selv har jeg malt en vegg i fargen Kalk, helt ok nøytral farge. Ekspert er jeg ikke. Men har erfaring med disse fargene. Den «alle» liker, soothing beige, er for meg en altfor brun kjedelig farge. Refleksjon er hvit men litt gult i. Selv om det ikke vises. Teblomst er en helt nydelig farge. Soft skin er fin til soverom og stue. Anonymkode: c8c53...8d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiloMilla Skrevet 10. september 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvit farge Som ikke er gule, blå, helt enkel ren hvit; Chi. Selv har jeg malt en vegg i fargen Kalk, helt ok nøytral farge. Ekspert er jeg ikke. Men har erfaring med disse fargene. Den «alle» liker, soothing beige, er for meg en altfor brun kjedelig farge. Refleksjon er hvit men litt gult i. Selv om det ikke vises. Teblomst er en helt nydelig farge. Soft skin er fin til soverom og stue. Anonymkode: c8c53...8d2 Chi er vel enda hvitere enn klassisk hvit, så det blir sikkert for hvitt, men jeg tenker litt mer farge i det hvite slik som lys antikk eller litt lysere. Kalk sitter jeg og ser på nå, og den virker jo ganske nøytral og fin, men lun. Hvor mye farge gir den mot det hvite? Har du et bilde av veggen? 😊 Soothing beige ser for brungul-aktig ut på fargekartet. Teblomst S1002-Y60R er ikke på fargekartet. Det nærmeste blir vel Lind S1002-Y50R. Litt mer rødt i enn Lind da, kanskje. 🤷🏻♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 11. september 2023 #8 Del Skrevet 11. september 2023 Jeg er ingen fargeekspert. Så vanskelig å komme med råd. Men når alt er ferdig malt er jeg sikker på det ser bedre ut en du ser for deg i hodet. Det blir noe helt annet når alt er ferdig, møbler på plass osv. Det er jo ganske nøytrale farger du vurderer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #9 Del Skrevet 11. september 2023 Umulig å svare på. Lyset i rommet og farge på evnt gulv er viktig for godt resultat. Jeg anbefaler deg å sette samen en stroyboard, som først og fremst tar for seg gulvfargen, og prøver med store lapper du henger på hvite ark i rommene. Eneste jeg kommer på iht greige som fungerte her. Kan legge til at bomull blir knall gul i min stue, så jeg landet på tudor, som så helt annetledes ut hjemme kontra butikken. Men fargekart og se på de i rommet du skal male. Da ser du det lettere. Tudor ble greige hos meg og en farge jeg fortsatt trives med Anonymkode: c0095...21d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #10 Del Skrevet 11. september 2023 MiloMilla skrev (På 10.9.2023 den 15.46): Leiligheten er helt strippet ned til sparkel i alle rom (totalrenovering), så det er ikke å lett å få noe inntrykk. 😕 Ang fargene så tror jeg at jeg dropper de. Jeg rekker ikke å teste de, så jeg må heller finne noen nøytrale lyse farger som ikke blir gulaktige, ikke for kalde/blålige og ikke for rosa. Har dere slike generelle tips da? 🤷🏻♀️ Den ene fargen kan være nesten hvit, men litt varmere (ikke mot gult). Det må være litt fargeforskjell mellom Klassisk hvit på listene og i taket og den fargen. Den andre fargen må ha litt mer farge, slik at det blir litt lunere i sofakroken, men den må passe til den lyseste. ☺️ Hvorfor skal du absolutt ha «nøytralt»? Ser du noensinne på interiørartikler, folk sitt hjem etc og tenker «oi, så nøytralt det var her!»? Mitt råd: ta med deg hjem fargeprøver av mørke, mettede og rike farger. Og kjøp dem to hakk mørkere enn du tenker er ok. Søk på Finn/Facebook før du kjøper nytt, som alltid. Anonymkode: d2006...2c1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #11 Del Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 16.24): Hvit farge Som ikke er gule, blå, helt enkel ren hvit; Chi. Selv har jeg malt en vegg i fargen Kalk, helt ok nøytral farge. Ekspert er jeg ikke. Men har erfaring med disse fargene. Den «alle» liker, soothing beige, er for meg en altfor brun kjedelig farge. Refleksjon er hvit men litt gult i. Selv om det ikke vises. Teblomst er en helt nydelig farge. Soft skin er fin til soverom og stue. Anonymkode: c8c53...8d2 Kalk ble rosa her, vi gikk for washed linen. Ellers er det umulig å hjelpe deg TS, spør der du kjøper farger eller lær deg fargekartet til f.eks. Jotun. Lær deg ncs-kodene, dvs fargeprosenten i malingen. Et lyst valg som er grå er Tudor. Anonymkode: e9cfb...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #12 Del Skrevet 11. september 2023 Hvordan ble det, fikk du valgt farger? Jeg er enig i de som sier at det er vanskelig å hjelpe, siden lysforhold, farge på gulv, og ikke minst hvilken hvitfarge på karmer/dører som er der. For hvitt er ikke hvitt, og i noen lys kan feil nyanse av beige bli både rosa og grått, særlig hvis gulvet er gulaktig. Jeg tenker at Space er en farge du kan ta en titt på. Den er nøytral og varm, verken for gul eller rød. Denne er også en fin base som passer til mange andre farger hvis du vil ha andre farger i tilstøtende rom. Fargene du nevner i HI har mye rødt i seg, så de passer ikke nødvendigvis inn til alt. De passer særlig ikke til laurbær, for det er en veldig gyllen grønntone. Anonymkode: 325ac...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå