Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er ikke mange som er enige i hva som er best, men jeg følger ikke hennes regler slavisk, jeg bruker det for å lære meg å spise mindre og heller fokusere på mat som holder lengre i magen slik at jeg ikke blir sulten og får sukkersug. Jeg merker allerede (etter to uker) at jeg har nesten mistet all lyst på sukker, så noe fornuftig må det da være.

Men jeg tviler ikke på at er fedon opplegg er svært fornuftig, men jeg synes det er vanskeligere å kutte ut de tingene han mener man må kutte ut enn sukker og fet mat.

De fleste tror at fedons teori er å kutte ut karbo. Det stemmer ikke. Det som er hans "første bud" er å få i seg nok proteiner. Og det er MYE mer enn de fleste av oss er vant til.

Kutte ned på "usunn" karbo som han også mener begynner jo å bli gammelt nytt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, dette er ingen god uke for min del.. Har blitt mye reising, ingen trening og endel godteri. Hjelper ikke at jeg skal bort til helgen igjen. Men VK har gitt meg beskjed om at jeg går ned for fort, så jeg skal være fornøyd hvis vekta står på stedet hvil på mandag. Er forøvrig glad for at jeg har en analog vekt, tror ikke jeg hadde taklet å holde på med disse grammene. Variasjoner på 300-400 gram er jo ikke mer en forskjellen før og etter et toalettbesøk, så jeg skjønner ikke helt vitsen med å veie seg hver dag? Men skjønner dog at det er fristende hvis man har en digital vekt.

Synes det er mange flinke her inne, som holder en stabil og god balanse mellom matinntak og aktivitet. Det er bra, på den måten kan disse forandringene holde lenger enn "slankeperioden"! :klappe::klappe:

Lykke til med helgens små og store dilemma, ikke glem å unn deg litt ekstra fredags- eller lørdagskos! Men alt med måte, det må jeg gjenta for meg selv. ;)

:klem: til alle jentene.

Skrevet

:)

Idag er jeg fornøyd med vekta. Jada, vet at den varierer fra dag til dag, men endelig er den tilbake til omtrent den vekta jeg hadde på mandag. Den vekta var mye lavere enn forventet, så jeg regner ikke med noen nedgang i forhold til den nå på mandag. Jeg skal tross alt ikke ned med enn 700 gram i uka. Men når jeg noen dager har vært bekymret for at jeg ikke har gått ned noe særlig, er det godt med sånne dager ;)

Jeg orker ikke å diskutere for mye Fedon/Grete Roede. Jeg har egentlig den oppfatningen at Grete Roede satser på sunn og god mat, men i mindre mengder enn vanlig, mens Fedon kutter karbohydrater og påstår at man kan spise alt man vil av fett og saus? Og at man raser opp i vekt igjen den dagen man begynner å spise karbohydrater?

I alle fall: I mitt tilfelle dreier det seg stort sett om å venne kroppen til sunn mat. Jeg har egentlig alltid spist sundt, men jeg har vent meg til å spise alt for store middager! Der må jeg venne magen på å spise midre - og litt sunnere. Jeg er nemlig svært glad i fast food til middag. Pizza, kebab osv. Og jeg har hatt en tendens til å spise like mye middag som sambo, som er en stor mann som trener omtrent hver dag. For akkurat det må jeg fortsette med når jeg har nådd målet mitt også - det å spise mindre middagsposjoner. Jeg har på en måte vært nødt til å bli stappmett av middagen og har ikke spist kveldsmat de siste årene. Nå vet jeg i alle fall det, hvis jeg ikke blir helt mett av middagen, at jeg får havregrøt til kveldsmat :ler:

Og ja - jeg har ikke hatt en eneste sprekk når det gjelder sjokolade osv. Jeg har spist noen tygg Fedon-bar (jada, jeg spiser gjerne produktene hans, for han har produkter med lite kalorier), men det er lov.

Dagsinntaket mitt på 1.440 kalorier fordeler jeg sånn på hverdagene (når jeg er på jobb):

1. frokost, rett etter at jeg står opp: En skive grovbrød med magert pålegg, som f.eks. lett leverpostei, kalkunpålegg eller hamburgerrygg. Drikker Farris til.

2. frokost, omtrent midt mellom første frokost og lunsj: Det samme som over, men drikker da vann til.

Lunsj: Enten kyllingsalat eller 3 skiver grovbrød, da helst med røkelaks på. Drikker Farris eller cola light til.

Middag: Varierer jo veldig, men den havner som regel på 600 - 700 kalorier. Og her kommer jeg ikke lavere. Det kan være kyllingfilet med ris og bretagnesaus, liten ferdigpizza alla Ristorante, fisk med potet og grønnsaker. Man kan fylle opp halve middagstallerkenen med grønnsaksblanding uten at det inneholder noe særlig kalorier. Vann, Farris eller cola light til.

Kveldsmat: Havregrøt av 0,75 dl. havregryn laget med vann. Strør Natreen søtningsmiddel på.

Innimellom spiser jeg kålrot, en halv grapefrukt eller en frukt.

Jeg holder meg vanligvis akkurat på 1.440 kcal. Noen ganger blir det 50 - 100 kalorier over.

Ellers: Jeg har friiiiiiiii idag :icon_razz: og koser meg i sofan! Skal prøve å få syklet litt på ergometersykkelen min.

Skrevet

Jeg tror du blander Fedon med Atkins Ephemera!

Men nå skal det også sies at det har kommet undersøkelser om at protein-innholdet Fedon anbefaler er veldig skadelig, så jeg vil IKKE kjørt 100% etter hans anbefalinger heller.

Jeg mener, hvor vanskelig er det da! Spis sunt og godt, litt av alt! Alle kurer og dietter som baserer seg på å kutte ut ett eller anna er skadelige, det sier seg jo selv.

Selv planlegger jeg å holde meg til litt utskeielser LØRDAG denne helga, og ikke hver dag :)

Og så skal jeg trene to ganger, så da satser jeg på at det blir bra!

Skrevet

Mulig jeg blander Fedon og Atkins... :klø:

Uansett kunne jeg aldri levd med å kutte ut karbohydrater i kosten min (med mindre jeg måtte pga sykdom selvfølgelig). Jeg er veldig glad i brød, ris og pasta.

Nå drikker jeg forresten den nye Farris Pluss med Pære, Sitronmelisse og Ginseng til frokosten. Det smaker pærebrus!! :perebrus: Litt søtt kanskje... sikkert bedre å drikke uten mat til.

Og ellers må jeg bare si at jeg elsker røkelaks!! Spiser to skiver grovbrød med røkelaks nå og det er noe av det beste i hele verden :ler: Det går med et stort stykke røkelaks i uka nå!

Kunne forresten tenkt meg et godt pålegg med kylling, ala majonesbasert kyllingsalat? Altså kylling med noe kremaktig. Det er litt tørt og smakløst å spise oppskåret kyllingfilet på brødskiva... Noen som har noen tips?

Skrevet

Fedon mener ikke kutte karbo, men å prøve å bytte ut raske karbohydrater med langsomme. Dvs. grovt brød i stedet for loff, fullkornsris/pasta i stedet for lettkokt osv. Og det er jo greit i seg synes jeg!

Når det gjelder pålegg så elsker jeg sånne tynne kalkunpåleggsskiver (a la skinke) med paprika!

Kremaktig/majones blir jo fort usunt. Hva med å teste å blande noen kyllingbiter med hytteost/kesam eller hva det heter? :klø:

Skrevet
Kunne forresten tenkt meg et godt pålegg med kylling, ala majonesbasert kyllingsalat? Altså kylling med noe kremaktig. Det er litt tørt og smakløst å spise oppskåret kyllingfilet på brødskiva... Noen som har noen tips?

Du kan jo lage en dressing med kesam? Kesam, sennep, litt sitron, ulike krydder, og bland inn kylling og grønnsaker. Jeg lager en knallgod tunfisksalat på den måten (liker ikke majones).

Skrevet

Ja, den med å bytte ut raske karbohydrater med langsomme, går jeg med på :Nikke:

Kom til å tenke på tsatsiki... (hvordan skrives det da??). Det er jo kjempegodt sammen med kylling. Laget det hjemme en gang, med yoghurt naturell, hvitløk og agurk. Det må da være ganske magert? Der er det jo bare yoghurten som utgjør kalorier. Hmmm... må kanskje prøve det!

Skrevet

Det skal jeg også lage i helgen! Jeg tror det skrives tzatziki, men ikke sikker :):sikle:

Skrevet

Tzatziki er bra, ja. Bare ikke pøs på med olje oppi, så kan du spise ganske mye av det. Litt klippet frisk mynte er forresten også godt oppi. Prøv matyoghurt, den er tykkere på konsistens, og lettere å lage av, uten at den er veldig fet (8%, tror jeg).

Skrevet

Ja, da skal jeg lage det :)

Må jo passe på så jeg ikke går lei av røkelaks også!

Skrevet

Endelig begynner jeg å bli frisk :)

Men skal vente med å trene til mandag. Måtte veie meg i går, og vekta viste 52,3 kilo! Men det har vel noe med at jeg ikke har fått i meg så mye mat de siste dagene.

Skrevet

Har fått mail om at Jennifer Lopez trenger modeller i New York :overrasket:

Hvordan kan de vite at jeg er på slankekur?? Kanskje Vektklubb har varslet dem??

;)

:sexy:

Skrevet

:ler: Moro da!

Nå er det min tur til å være litt syk- snufser og nyser- ikke noe trening i dag... :(

Skrevet

:troest:

Slapp av og kos deg, du!

God bedring!

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
lurer litt på om dere vil skifte livsstil eller om dere vil bli slank?og det helst i går...

forresten.ang ris.tror basmatris er bedre enn jasmin.i hvert fall i følge fedon,min helt!

ja takk, begge deler :Nikke:

trodde det var omvendt når det gjelder risen jeg? basmati er jo bare beest!

Endret av Fruktfat
Gjest Fruktfat
Skrevet

denja (?) har en baguettesalat med kylling og karri! vet ikke hvor sunn den er da, men :kgblunk:

Skrevet
denja (?) har en baguettesalat med kylling og karri! vet ikke hvor sunn den er da, men  :kgblunk:

Tror det er fryktelig mange kalorier i den... Men jeg skal sjekke det når vi handler imorgen.

Småsjokoladene mine ligger forresten og roper på meg på kjøkkenet... :sur:

Skrevet
lurer litt på om dere vil skifte livsstil eller om dere vil bli slank?og det helst i går...

Jeg innrømmer glatt at jeg helst ville blitt slank med den livsstilen jeg har - og det helst igår :Nikke:

Men jeg vet at det ikke fungerer sånn!

Skrevet

:hoppe:

Fant en Denja kyllingsalat 10 % fett på VK. 1 spiseskje inneholder 30 kalorier. Det var ikke ille!! Må finne den i butikken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...