Gå til innhold

Prosjekt kropp

Ephemera

Anbefalte innlegg

For dere som ikke liker cola light kan jeg anbefale pepsi max. Mye bedre! Alle jeg har omvendt har blitt helt hekta selv om de var cocacolikere fra før av

Takk, men synes nesten den er verre. Har ikke lyst til å bli hekta på noen brus på nytt heller, så et er sikkert likså bra :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veeeeeeeldig glad i cola light :sikle: Er ikke noe glad i vanlig cola - synes det er altfor søtt.

Har bestemt meg for å kjøpe litt småsjokolader imorgen, som jeg skal kose meg med når jeg har fri på fredag :) Da må jeg sykle endel på ergometersykkelen som kompensasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det å kose seg innebære ikke bare mat, men mye mat og søt og fet mat?

Det der med å kose seg er noe helnorsk.

Jeg har selv måttet foreta en omprogrammering i hodet for å kunne klare å kose meg uten sjokolade, kake eller annet søtt og fett.

Jeg kan ikke ha sjokolade i huset, da får jeg tvangstanker og bare må spise det opp. Sambo kjøper snop, også snop som jeg liker, men han hjemmer det vekk så jeg slipper å se det. Selv om jeg vet hvor han oppbevarer det så går det helt greit. Jeg klarer å la være å spise det.

Jeg har faktisk knapt nok spist sjokolade siste året. Og jeg var en som ELSKET sjokolade og fint kunne knaske i meg en 200gramsplate i løpet av en kveld. Nå kjøper jeg en sjelden gang mørk sjokolade med 70% kakao, den varer ganske lenge.

Cluet er å forsøke å omstille hodet til å innse at det går an å kose seg uten mat, samt at hvis man skal kose seg med mat så finnes det mange gode og kalorifattige varianter.

Jeg bruker mye frukt. Kutter opp ananas, mango, kiwi, melon etc. Hvis man ønsker noe til kan man benytte drikkeyoghurt. Tine sin drikkeyoghurt inneholder maks 68 kcal pr. 100 gr og kun 0.6% fett.

Ønsker man å skeie litt ekstra ut er yoghurtis (Dream) utrolig greit. Det er kun 175 kcal pr 100 gr for sjokoladeisen. Vanlig fløteis har over 400 kcal pr 100 gr.

Lettyoghurtbegre med müsli kan benyttes som snop, det samme kan begre med cottage cheese og bær, eller smakstilsatt kesam.

Oppkuttede grønnsaker med dip laget av yoghurt naturell eller lettkesam og krydder.

Det er mange alternativer, man må bare bli mer bevisst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra poeng!

Vi er vel eksperter på å proppe i oss usunn mat og drikke når vi skal kose oss, selv om vi vet hvor lite bra det er for oss. Det er bare så utrolig vanskelig å omstille hjernen til å kose seg uten snop.

Jeg er selv "avhengig" av potetgull. I alle varianter og smaker. Har nå klart meg uten dette siden 4. januar, med unntak av 100 gram på lørdag, men det er fortsatt et stort savn for meg :tristbla: Håper det går over snart...hehe.

Er ikke glad i sjokolade eller kaker, så sånn sett er jeg jo ganske heldig.

Men det å slutte med noe kroppen er vant til å få nesten hver dag, er søren ikke lett. I begynnelsen ble jeg veldig irritabel og sur, og klarte nesten ikke tenke på annet ett potetgull. Nå går det bedre, men jeg skjønner alle som sliter med det samme. Kan sikkert sammenliknes med å slutte å røyke også.

Nei det skal ikke være bare lett å endre livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant det du sier,bare tull at vi må ha noe GODT å kose oss med.altså sjokolade osv.

jeg har gått ned 30 kg på 2 år.stolt!da jeg starta mitt fedonprosjekt laget jeg meg en ny mal for kos: en flaske farris og kk. andre ganger nøtter og bocca.

men om sommeren går det gjerne to kurver jordbær om dagen.men jeg har også vært helt avholds av alt.

uansett.det kan være andre måter å kose seg på;trene,skitur,sykkeltur.gleeeder meg til sol og varme igjen.blir litt lettere å komme seg ut.

ikke for det,jeg er treningsnarkoman.ja,det er rart å tenke på.for jeg var virkelig usporty.

til dere som synes det er vanskelig å komme i gang med treningen:ikke diskuter med dere selv(er så trøtt,mett,sliten etc).just do it!lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som synes det er vanskelig å komme i gang med treningen:ikke diskuter med dere selv(er så trøtt,mett,sliten etc).just do it!lykke til!

Jepp. Når man føler seg trøtt og sliten etter jobb og har aller mest lyst til å dra hjem til sengen eller sofaen så dra på trening i stedet. Jeg blir mye mer våken og opplagt av treningen.

Jeg har også blitt treningsnarkoman ;) Begynte å trene seriøst med PT for et år siden. Jeg var i skikkelig dårlig form og hadde fobier mot treningssentre. I dag trener jeg minimum 3 ganger i uken, somoftest 4 eller 5 og får abstinenser hvis jeg blir gående uten trening. Når jeg er syk så er jeg bare drittforbannet fordi jeg ikke får trent :ler: Uten treningen og sunt kosthold hadde jeg aldri overlevd den arbeidsbelastningen jeg har hatt på jobb siste halvår, det er helt sikkert.

Jeg sluttet å røyke for 3 år siden, og det var enkelt i forhold til det å endre livvstil fullstendig for å gå ned i vekt. Det krever innsats og vilje både til å motstå fristelser og vilje til å foreta omstillinger. Når man har innarbeidet seg dårlige vaner over flere år så er det ikke gjort på en uke eller to å snu fullstendig om på tankesettet. Dette tar TID og krever innsats. Men det er utrolig deilig å se at man lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktkake

Jeg føler meg så oppblåst! Og magen strutter rett ut. Det er helt sikkert grønnsuppa. Jeg vet at den er sunn og kalorifattig, men det er kjipt å føle seg så feit!

Deilig på fotballtrening i dag.

Kan noen her vurdere hva dere synes om inntaket mitt i dag? Jeg pleier ikke å skrive opp noen sted hva jeg spiser i løpet av dagen, så kanskje jeg ligger langt over det jeg burde?

Frokost: Rakk ikke

Lunsj: Tre skiver med ost, salami, majones...

Mellommåltid: Banan, et glass yoghurt med müsli

Mellommåltid 2: Banan, en pære

Middag: Tre boller grønnsuppe (toto grønnsakssuppe med ekstra spinat, kål, løk og bønner)

Kvelds: En banan og en appelsin

(denne dagen er kanskje ikke så representativ for hva jeg vanligvis putter i meg, men pyttsann. Vanligvis spiser jeg en skive eller to til frokost, og da spiser jeg "bare" to skiver til lunsj)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg så oppblåst! Og magen strutter rett ut. Det er helt sikkert grønnsuppa. Jeg vet at den er sunn og kalorifattig, men det er kjipt å føle seg så feit!

Det er ikke unormalt å bli oppblåst etter å ha spist mye grønnsaker. Det er ofte en tilvendingssak ;)

Frokost: Rakk ikke
FY! Frokost er det aller viktigste måltidet. Og det er ikke tull en gang. Det er den som skal sørge for at forbrenningen kommer i gang og skal gi deg en ballast for resten av dagen.

Lunsj: Tre skiver med ost, salami, majones...
Det er mye kcal og fett i ost hvis det ikke er snakk om lett/magerost. Mengde vanlig ost bør begrenses. Salami er kaloririkt. Det samme er majones. Både vanlig majones og lettmajones inneholder store mengder kcalorier.

Mellommåltid: Banan, et glass yoghurt med müsli
Det er ca 100 kcal pr. 100 gr i banan så ikke nødvendig å overdrive inntaket av det.

Mellommåltid 2: Banan, en pære

Middag: Tre boller grønnsuppe (toto grønnsakssuppe med ekstra spinat, kål, løk og bønner)
Er ikke disse suppene veldig kalorifattig? Til middag kan du godt spise litt. Vet ikke om du følger meny fra vektklubb/vektklubben eller hva, men en middag kan godt inneholde i overkant av 400 kcal. Husk proteiner i form av kjøtt eller fisk.

Kvelds: En banan og en appelsin

(denne dagen er kanskje ikke så representativ for hva jeg vanligvis putter i meg, men pyttsann. Vanligvis spiser jeg en skive eller to til frokost, og da spiser jeg "bare" to skiver til lunsj)

Vet ikke hvor mye du skal spise totalt jeg. Men sånn samlet tror jeg heller at du spiser for lite siden middagen din sannsynligvis er veldig mager.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha jobbet med å balansere dagen og måltidene mer og fått mer variasjon. Til brødmåltider kan du fylle på med grønnsaker: salat, agurk, paprika, gulrot el.l. Det finnes også masse godt magert pålegg. og husk frokost ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg skikkelig lei av slanking... Jeg synes dette går fryktelig sakte og jeg vil se resultater med en gang...

:tristbla:

Veide meg igjen idag, men veier fremdeles mye mer enn på mandag. Jeg vet at jeg veide ekstremt lite på mandag, av en eller annen grunn. Ned 1,2 kg. forrige uke harmonerer ikke helt med det jeg spiste... og jeg skal ifølge planen ikke gå ned mer enn 700 gram per uke (15 kg. på 20 uker). Nå synes jeg dette går svært tregt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det å kose seg innebære ikke bare mat, men mye mat og søt og fet mat?

Det der med å kose seg er noe helnorsk.

Jeg har selv måttet foreta en omprogrammering i hodet for å kunne klare å kose meg uten sjokolade, kake eller annet søtt og fett.

Jeg kan ikke ha sjokolade i huset, da får jeg tvangstanker og bare må spise det opp. Sambo kjøper snop, også snop som jeg liker, men han hjemmer det vekk så jeg slipper å se det. Selv om jeg vet hvor han oppbevarer det så går det helt greit. Jeg klarer å la være å spise det.

Jeg har faktisk knapt nok spist sjokolade siste året. Og jeg var en som ELSKET sjokolade og fint kunne knaske i meg en 200gramsplate i løpet av en kveld. Nå kjøper jeg en sjelden gang mørk sjokolade med 70% kakao, den varer ganske lenge.

Cluet er å forsøke å omstille hodet til å innse at det går an å kose seg uten mat, samt at hvis man skal kose seg med mat så finnes det mange gode og kalorifattige varianter.

Jeg bruker mye frukt. Kutter opp ananas, mango, kiwi, melon etc. Hvis man ønsker noe til kan man benytte drikkeyoghurt. Tine sin drikkeyoghurt inneholder maks 68 kcal pr. 100 gr og kun 0.6% fett.

Ønsker man å skeie litt ekstra ut er yoghurtis (Dream) utrolig greit. Det er kun 175 kcal pr 100 gr for sjokoladeisen. Vanlig fløteis har over 400 kcal pr 100 gr.

Lettyoghurtbegre med müsli kan benyttes som snop, det samme kan begre med cottage cheese og bær, eller smakstilsatt kesam.

Oppkuttede grønnsaker med dip laget av yoghurt naturell eller lettkesam og krydder.

Det er mange alternativer, man må bare bli mer bevisst :)

Veldig bra poeng og legger disse på minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sånne dager Ephemera! Det er bare å bite tenna sammen og fortsette å stå på! Joda, 700 gram høres ut som ingenting, men hvis du ganger det ut til 15 kilo så handler det jo egentlig bare om å være tålmodig i 20 uker! Klarer du det, så har du forhåpentligvis klart å endre livsstil, sånn at det blir mye lettere å holde vekta derfra og videre også. Ta en dag av gangen, men tenk langsiktig!

Når det gjelder ditt tilfelle så tror jeg kanskje du må gjøre noe aktivt for å få resultater - og da mener jeg komme i aktivitet! Du har masse unnskyldninger, det er helt klart, det har vi alle! Men det handler om å bestemme seg - og så bare gjøre det. Kan du f.eks. komme deg ut og gå en halvtime hver dag? Alle monner drar og får du det til hver eneste dag så blir det noen timer på en uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:  Henger meg med her, jeg!  :)

Jeg vet ikke eksakt hvor mye jeg veier nå, men ifølge egen kvalifisert gjetting, ville det være fint om jeg gikk ned ca 10-15 kilo. Det vil ta sin tid, men jeg håper å kunne gå ned iallfall 10 kilo innen juni. Jeg er i utgangspunktet glad i å trene, men siden jeg har en veldig travel hverdag (svært krevende studier og til tider mye jobbing ved siden av), blir altfor ofte dette nedprioritert. Den samme travle hverdagen gjør også sitt til at jeg ofte dropper å lage sunn mat til fordel for å kjøpe noe på Deli de Luca - jeg klarer meg fint uten "vanlig" sjokolade og snop, men er en sucker for det meste man finner på de butikkene, det være seg kaker, Oreo-kjeks, utenlandsk godteri eller diverse matretter. Café au lait med cookies ved siden av, er også en favoritt...  :forvirret:

:velkommen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*heier masse på de flinke jentene her*

:klappe: :klappe: :klappe:

Jeg skal trene på treningsstudio i dag! Og så blir det mager svinefilet og fullkornspasta til middag tenker jeg! Flink :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var flink pike og gjorde pilates-øvelsene mine i går kveld. Merket godt at det var lenge siden sist - og merker godt at magemusklene har vært i aktivitet! Så fornøyd var jeg med meg selv at jeg ikke klarte å motstå fristelsen å gå på vekta før jeg gikk og la meg. Den viste nøyaktig det samme som mandag morgen! Da var jeg jo helt nødt til å sjekke igjen i morges - og ja, ned 450 g siden mandag. Det passer godt med 1 kg i uka som det ser ut til at jeg har ramlet ned på.

I dag er jeg en glad jente. La oss bare håpe at det varer og at jeg nå klarer å vente med å veie meg til mandag igjen!

Ha en fin dag alle flinke jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, jeg har sutret så mye her inne i det siste...

Skal skjerpe meg! :)

Menstruasjonssyklusen min er på ville veier, men igår og idag har jeg vært sånn "gammeldags sulten" som jeg pleide å være rundt eggløsningen! Det høres kanskje rart ut, men jeg har alltid hatt det sånn. Mamma leste en gang at noen har det sånn, fordi kroppen skal spise seg opp for å bære frem et foster eller noe i den duren. Det er helt merkelig nemlig - midt i syklusen blir jeg alltid ekstremt sulten! Selv om jeg spiser, blir jeg liksom ikke mett! (Og dette har jeg ikke merket når jeg nå har brukt spiral = ingen eggløsning).

Så jeg tror det er dette jeg sliter med for tiden. For - bank i bordet - tidligere i denne slankeprosessen synes jeg det har gått greit med maten.

Nå har jeg bare lyst på masse mat og masse sjokolade hele tiden...

Vi skal greie dette! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

det er vi fæle til.

det handler vel om at vi skal unne oss noe, vi fortjener noe godt fordi vi har hatt en ræva dag, osv.

må sies at jeg absolutt ikke var sånn før; da åt jeg ikke smør, ikke saus, kun grovt brød, bare sunn mat. (kommer fra en familie hvor kosthold og trening var/er veldig viktig, jeg har blitt litt anti alt sånt. men ser jo at det absolutt ikke har gjort meg godt!)

samboeren min bryr seg ikke om sånt, pommes frites og bearnaise på mandag er greit, grønnsaker er ikke noe godt, skal helst være helmelk osv.

så kan si han har hatt litt dårlig innflytelse på meg ;)

jeg klarer jo ikke å holde meg unna heller, når han sitter meg en nyåpnet pose potetgull...

men han har skjønt han også, ser jo det på oss at maten vi eter ikke er den sunneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
.

Jeg er selv "avhengig" av potetgull. I alle varianter og smaker. Har nå klart meg uten dette siden 4. januar, med unntak av 100 gram på lørdag, men det er fortsatt et stort savn for meg :tristbla: Håper det går over snart...hehe.

Er ikke glad i sjokolade eller kaker, så sånn sett er jeg jo ganske heldig.

åh, kjenner meg igjen...

jeg er ikke så glad i sjokolade (var det før!) og godteri/søtt; men fett... potetull er jammen nam! kan sitte og dagdrømme om å stappe i meg en hel pose med sørlandschips.. men da må jeg måke av snøen på bilen og sette i motorvarmer, og det gidder jeg ikke for en potetgullpose! har jo litt samvittighet og da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, denne uka får bare bli som den blir. Lange dager i senga, mye is fordi jeg har vont i halsen og smågotter fordi jeg synes så synd på meg selv.

Får trene ekstra neste uke om jeg er frisk da.

Dere er i allefall flinke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...