Gå til innhold

Spaghetti med kjøttsaus

Anbefalte innlegg

Skrevet
Stå på kjøkkenet på Frogner og kverne karbonadedeig når man kan få kjøpt det i butikken..uforståelig. Bare raddiser gjør sånt.

Ja, de som kjenner meg vil utvilsomt påstå at jeg er en typisk "raddis"... :ironi: På den tiden var jeg vel omtrent så lang unna som det er mulig å komme :ler:

Skrevet

Ja vel, men det er ikke akkurat et sjekketriks..."bli med hjem og se meg kverne opp kjøtt".

Skrevet
Ja vel, men det er ikke akkurat et sjekketriks..."bli med hjem og se meg kverne opp kjøtt".

Hvem har sagt at matlagnings-tips egner seg som sjekketriks? :hoho:

Skrevet
Hvem har sagt at matlagnings-tips egner seg som sjekketriks? :hoho:

Leo vel.

Skrevet (endret)

Eh...nei, neppe brukt som sjekketriks - men det er ganske så mye jeg foretar meg som ikke egner seg som sjekketriks. Ser forresten ikke helt bort fra at duganes-kvinne-på-kjøkkenet-imaget kan være bra..

Å lage egen mat av råvarer - er det ekkelt? Er det ekkelt å kverne kjøtt? Ekkelt å male fisk til fiskekaker? Litt guffent å bake brød også kanskje?

Endret av Mie
Skrevet (endret)
Å lage egen mat av råvarer - er det ekkelt? Er det ekkelt å kverne kjøtt? Ekkelt å male fisk til fiskekaker? Litt guffent å bake brød også kanskje?

Ja, er du gal! Hvorfor lage selv når det finnes så mye oversaltet, fet og smaksmessig dårlig ferdigmat å få kjøpt? :ironi:

Endret pga stavefeil.

Endret av Brunhilde
Skrevet (endret)

Du må gjerne vise meg hvor jeg har skrevet at det er det :ler:

Og som Mie sier, er det ganske mye jeg gjør som ikke akkurat egner seg som sjekketriks. Egentlig sjelden jeg har behov for det også, men matlagingen min har vel gitt meg et par "gratispoeng" opp gjennom årene for å si det slik :sjarmor:

PS "Åpent bakeri" er langt unna, så akkurat nå holder jeg på med den utrolig barbariske og ekle skikken med å bake brød. Jeg må ta i den klissete brøddeigen med hendene :sjokkert:!

Endret av Leo
Skrevet

Men brøddeig er helt ok, det er jo bare mel, gjær, vann og sånt. :)

Ok da, så sa du ikke det med kverningen som sjekketriks, derimot så skrev du for en tid tilbake at du pleide å sjekke opp jenter med "bli med hjem og se på brøddeigen min, grovt brød er sunt og slankende, så slipper man gå på 7-eleven".

Skrevet
Ok da, så sa du ikke det med kverningen som sjekketriks, derimot så skrev du for en tid tilbake at du pleide å sjekke opp jenter med "bli med hjem og se på brøddeigen min, grovt brød er sunt og slankende, så slipper man gå på 7-eleven".

Beklager å måtte si det, men nå er du fullstendig på jordet :ler:

Det sitatet vil jeg gjerne se! Jeg kan opplyse om jeg er kvinne og har aldri sjekket opp en jente i hele mitt liv. Kan ikke huske å ha bedt noen menn bli med meg hjem og se på brøddeigen min heller...

:grine2: :grine2: :grine2:

Skrevet

Herregud, nå må dere slutte å mobbe gjesten!

Enig med deg gjest, elg er ikke like godt. Ikke har jeg kjøttkvern heller, har du?

Og det er da forskjell på brødbaking ok kjøttkverning? Bare kjøp en halv elg liksom...

Skrevet
Herregud, nå må dere slutte å mobbe gjesten!

Jeg er litt usikker på hvem som mobber hvem... :ler:

Skrevet

Man må jo ikke kjøpe en halv elg for å male opp kjøtt til kjøttdeig, det går helt fint med mindre mengder også. ;) Jeg har forresten kjøttkvern på kjøkkenmaskinen min, så litt kjøttdeig skulle jeg alltids klart å produsere. En halv elg hadde jeg dog brukt endel tid på... :ler:

Skrevet

Det er heller ikke noe problem å kjøpe hele, halve eller kvarte storfeslakt. Samvirkelaget her tar i hvert fall opp bestilling og selger slike om høsten. Å dele det opp, kverne, pakke og fryse ned er ingen heksekunst og tar en kveld, men da har du mat i fryseren i lange tider.

:icon_question:

Skrevet

Nei det var bare det at det hørtes så enkelt ut å kjøpe en halv elg og kverne opp selv.

Synes ikke det da. Jeg f.eks. har bare tre små skuffer i fryser'n og som sagt ikke kjøttkvern. :ler:

Takke meg til fetende karbonadedeig i ferdig pakkede posjoner på 500g. :sjarmor:

Annonse
Skrevet
Nei det var bare det at det hørtes så enkelt ut å kjøpe en halv elg og kverne opp selv. Synes ikke det da. Jeg f.eks. har bare tre små skuffer i fryser'n og som sagt ikke kjøttkvern.  :ler:

Det er enklere enn folk tror, og det er jo slett ikke nødvendig å kjøpe så store mengder! Da jeg malte mindre mengder, brukte jeg forresten min farmors gamle kjøttkvern med sveiv og hadde bare en liten bitteliten fryser . Mindre mengder kan forresten males i vanlig kjøkkenmaskin med kniver også.

At du og andre foretrekker ferdigkjøpt karbonadedeig er selvfølgelig helt i orden for meg, men å påstå at jeg er barbarisk er kanskje å trekke det litt langt ;)

Tror jeg trekker meg før dette blir en reprise på den etter hvert så legendariske "Kjøttdeigtråden". Dette er dessuten en tråd om spaghetti med kjøttsaus :ler:

Skrevet

Neida, jeg mente ikke det var barbarisk! :ler:

Og så sannelig har jeg kjøkkenmaskin med kniver. Kanskje jeg skulle prøve med et lite deilig stykke kjøtt!

Tror forresten ikke spaghetti m kjøttsaus er så fetende hvis man kutter ned på evt. loff og ost og lager sausen selv.

(Søren - jeg har visst gått glipp av noe mht den legendariske kjøttdeigtråden?)

Skrevet (endret)

Kjøttdeigtråden finner du her. Enjoy!

Og så sannelig har jeg kjøkkenmaskin med kniver. Kanskje jeg skulle prøve med et lite deilig stykke kjøtt!

Gjør det! Kjøp et stykke mørbrad el. lign. og prøv med en skikkelig hjemmelaget hamburger eller nettopp spaghettisaus :wow: ! (Husk at det går fort, så ikke kjør maskinen for lenge!)

Endret av Leo
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Merkelig hvordan et spørsmål om hvorvidt spaghetti med kjøttsaus er usunt kan utarte seg :ler: Uansett, takker for svar, skal fortsette å spise fullkornspasta med karbonadedeig og hjemmelaget tomatsaus med god samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...