Gå til innhold

Utagerende barns innvirkning på kjæledyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan påvirker det kjæledyret deres, dere som har svært utagerende barn og ungdom?

Anonymkode: 6ac7d...17f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vårt barn utagerer aldri mot hunden, og heller ikke mot små barn. Så det er en viss kontroll på utageringen. (Tenker at det er veldig relevant, vi hadde aldri skaffet oss hund dersom vi ikke visste at barnet kom til å være snill med hunden).

Hos oss virker hunden svært beroligende for barnet. Den kommer og legger seg inntil barnet. Og er der når barnet begynner å bli frustrert, noe som gjør at barnet sjeldnere når "utagerings-toppen". 

For vårt barn har hunden vært fantastisk. 

Anonymkode: d0297...d99

• Hjerte 1
Skrevet

Min erfaring er at enkelte hunder, kanskje særskilt av mindre type, er og blir skeptisk til selv barn som ikke utagerer. Selv har jeg en hund som er svært trygg på seg selv, sosial og har aldri opplevd noe fra barn som vi som eiere ville tenke er negativt for hunden.

Det at de som helt normale barn, har uforutsigbare kroppsbevegelser, er oppfarende, et høyt stemmeleie osv.. er ofte nok til at mange hunder trekker seg litt unna. Når da barn følger etter hunden, for de vil jo så gjerne hilse og ta på, ja da merker jeg lett at min hund i alle fall føler det litt skremmende. Allerede her så forsøker jeg å involvere meg og evt korrigere barnet om mulig. Eller så fjerner jeg hunden fra situasjonen den ikke liker.

Tror mange foreldre/eiere av hund lar dette skje og kanskje tenker at hunden bare må bli vant til det. Er ikke så sikker på den filosofien. Jeg tenker barn må tilpasse seg hunden og ikke omvendt. Det skjer i blant isteden utagering fra hunder mot barn. Da tenker jeg at slikt som her ikke er tenkt på og kan med tid ha blitt en negativ historikk for hunden overfor barn.

Likevel, det finnes jo selvsagt hunder, gjerne av større type, som lar seg bli dratt i hale, ridd på og det som verre er, og hunden er like blid og tålmodig uansett. Men man kan ikke ta dette for gitt. Det forutsettes at relasjonen mellom barn og hund følges med på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...