AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Mannen min har fått tilbud om ny jobb, der han er borte i 14 dager og hjemme i 16 dager. Lønnen er mye bedre enn den han har nå, noe som er kjærkomment i en ganske trang økonomi. Den store ulempen om han takker ja er selvsagt at han er borte så lenge i slengen. Grunnen til at jeg skriver dette under barn og familie er at vi har to barn; de er 8 og 6 år. De begynner å bli store og selvstendige, men det er mye å følge opp rundt lekser og fritidsaktiviteter. Vi ser de åpenbare fordelene og ulempene, men klarer ikke å bestemme oss for om han skal ta jobben. Noen med erfaring som kan komme mer innspill? Anonymkode: 688e0...db2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Herregud, takk ja til jobben. All den tid han er borte tar han igjen når han er hjemme. Bedre betalt=bedre sosioøkonomisk liv. Anonymkode: 39dfb...6fe 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #3 Skrevet 10. september 2023 Min erfaring er at det aller meste faller på den som blir hjemme, både når partner er borte og store deler av tiden hen er hjemme, da hen er sliten etter 14 dager på jobb. Jeg ville ikke gjort det igjen, da jeg ble totalt utslitt i den perioden. Anonymkode: f1af8...156 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #4 Skrevet 10. september 2023 Hvordan er holdningen hans til det da? Anerkjenner han at det blir mye på deg mens han er borte? Mannen min reiser mindre, er borte ca 1uke i mnd, av og til to, men barna er mindre, og han jobber fullt når han er hjemme. Han kompenserer ved å ta nettene når han er hjemme, det er det jeg synes er mest slitsomt. Vi har bedre økonomi, men det viktigste er at han trives mye bedre i den nye jobben, så når han er hjemme har han mye mer overskudd på tross av jetlag og lengre arbeidsdager. Anonymkode: edca9...0ef
exictence Skrevet 10. september 2023 #5 Skrevet 10. september 2023 Jeg ser fordeler med det. Bedre økonomi og da lettere for å slappe av med mindre bekymringer vedrørende det. Dere kan unne dere ekstra kos og hygge. Når han er hjemme har han helt fri. Han har mye av tid til familielivet, og han kan pleie evt hobbyer og være mer opplagt.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #6 Skrevet 10. september 2023 Han er innstilt på at når han er hjemme skal han ha fri fra jobb, men ikke ferie. Så han vil bruke friukene sine på arbeid her hjemme(vi har et stort hus som vi har igjen noe oppussing på). Han er ikke typen som bruker friuker på fest og moro. Det som blir utfordringen er de ukene han er borte, det blir mye på meg. Samtidig som det blir to uker der han har fri. Jeg savner økonomisk frihet, ikke for å sløse, men å kunne reise på en sommerferie uten å snu på hver en krone, eller kunne kjøpe nye vinterklær til barna uten at det svir skikkelig. Vi er ikke fattige, men har ikke så mye ekstra å rutte med.. Flere innspill? ts Anonymkode: 688e0...db2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 Jeg bor med en sjømann som jobber 4-4. Han jobbet slik da vi møttes. Så det er det livet vi er vant til. Vi har fått et barn i sammen, funker veldig fint for oss. Var selvfølgelig mye en periode, mens guttungen var liten. Men det har gått seg til etterhvert som han har blitt eldre. Det er mye å følge opp nå også, med fritidsaktiviteter, lekser og andre ting. Men det fungerer veldig fint for oss. Man må være selvstendig for at det skal funke. Det er ikke et liv som fungerer for alle. Men dere vet jo ikke før dere har prøvd. Og greit nok at ikke penger er alt, men får dere bedre økonomi så letter det en del bekymringer. Anonymkode: 968e8...029
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #8 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor med en sjømann som jobber 4-4. Han jobbet slik da vi møttes. Så det er det livet vi er vant til. Vi har fått et barn i sammen, funker veldig fint for oss. Var selvfølgelig mye en periode, mens guttungen var liten. Men det har gått seg til etterhvert som han har blitt eldre. Det er mye å følge opp nå også, med fritidsaktiviteter, lekser og andre ting. Men det fungerer veldig fint for oss. Man må være selvstendig for at det skal funke. Det er ikke et liv som fungerer for alle. Men dere vet jo ikke før dere har prøvd. Og greit nok at ikke penger er alt, men får dere bedre økonomi så letter det en del bekymringer. Anonymkode: 968e8...029 Enig i at penger ikke er alt, men dårlig råd kan gi mange bekymringer og være veldig sosialt begrensende når «alle» andre har tilsynelatende god råd og kan være med på så mye. Vi må kanskje bare prøve og se om det fungerer for oss. Jeg er ganske selvstendig, det eneste jeg ikke fikser er slike ting som å kjøre traktor når det må brøytes på vinteren, men det får noen andre gjøre da. Det jeg er dårlig på er at de gangene jeg er alene tenker jeg kanskje at det er mye mer uoverkommelig enn det er, jeg blir gående å tenke på at nå er jeg alene om alt, uten at «alt» egentlig er så mye. Jeg må vel endre innstillinga mi sikkert 😅 ts Anonymkode: 688e0...db2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #9 Skrevet 10. september 2023 Tja. Jeg er litt delt. Hadde en mann som jobbet mye da barna mine var kjempesmart, og jeg ble utslitt av det. Nå er dine barn større, men desto mer travelt på ettermiddagen med fritidsaktiviteter osv. Du blir også veldig låst til huset om kveldene. Men om han hjelper mye til når han er hjemme og lar deg være litt fri da så er det kanskje verdt det. Har du familie i nærheten som kan hjelpe til med barna dersom du/ barna blir syke når han er borte? Anonymkode: e1ace...ef2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #10 Skrevet 10. september 2023 Mannen her jobber 3-3. Går helt fint, men er ikke for alle. Vi trives med det. Savner han en del da. Anonymkode: 76b09...8bc
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #11 Skrevet 10. september 2023 Mannen min jobber Norsjø-turnus og vi har et barn på 1,5 år. Det er tøft å være alene med barnet i 2 hele uker. Jeg må holde styr på alt av avtaler i forhold til helse, barnehage og annet. Det er slitsomt å være den som planlegger familien AS. For mannens del er det mest belastende det å være borte fra barnet vårt i 2 hele uker. Han går glipp av mye. Så det er noe å tenke på. Første skoledag, julaften, påskeferie. Det er mange feiringer som han går glipp av. De som jobber i Nordsjøen er vant til dette, men det kan være tøft. Anonymkode: d82d3...cc8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min erfaring er at det aller meste faller på den som blir hjemme, både når partner er borte og store deler av tiden hen er hjemme, da hen er sliten etter 14 dager på jobb. Jeg ville ikke gjort det igjen, da jeg ble totalt utslitt i den perioden. Anonymkode: f1af8...156 Jeg kan føye til at min partner jobbet 12 dager borte og 9 dager hjemme når ungene var små. 14/16 er litt bedre, men for min del ville jeg krevde en turnus på 2 uker borte og 4 uker hjemme ( Nordsjøturnus) om jeg noen sinne skulle vurdert det igjen. Anonymkode: f1af8...156
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig i at penger ikke er alt, men dårlig råd kan gi mange bekymringer og være veldig sosialt begrensende når «alle» andre har tilsynelatende god råd og kan være med på så mye. Vi må kanskje bare prøve og se om det fungerer for oss. Jeg er ganske selvstendig, det eneste jeg ikke fikser er slike ting som å kjøre traktor når det må brøytes på vinteren, men det får noen andre gjøre da. Det jeg er dårlig på er at de gangene jeg er alene tenker jeg kanskje at det er mye mer uoverkommelig enn det er, jeg blir gående å tenke på at nå er jeg alene om alt, uten at «alt» egentlig er så mye. Jeg må vel endre innstillinga mi sikkert 😅 ts Anonymkode: 688e0...db2 Ja som jeg skriver, så blir det mindre bekymringer med bedre økonomi. Hvis du er en selvstendig person så går nok ting seg til, blir kanskje litt styr i begynnelsen. Enten så funker det eller så går det ikke. Jeg syns det er en helt fantastisk livsstil, etter å ha levd slik i over 15 år. Kunne jeg ikke tenke meg å ha en mann som er hjemme hver dag. Anonymkode: 968e8...029
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 Mannen min jobber 4-4 turnus i en jobb hvor han reiser kloden rundt i jobbperioden. Det gjor han når vi ble sammen. Det gikk kjempe bra når vi var unge og barnløse, men etter vi fikk datteren vår så har det blitt mye vanskeligere for meg som er hjemme å har ansvaret for alt når han er borte. Jeg ble skadet kort tid etter fødselen som gjorde meg lam i en fot og datteren vår har vært inn og ut av sykehuset x antall ganger siden hun var 1 år. Hun er nå snart 5. Jeg jobber halv stilling nå pga av skaden min så mannen si gode lønn kommer godt med. Det og at han har 4 uker 100% fri med betaling når han er hjemme er et stort +. Anonymkode: c7073...c6a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #15 Skrevet 10. september 2023 Jeg hadde ikke klart det. Har en partner som jobber turnus og jeg synes jeg er mer enn nok alene med barna på ettermiddager og helger. Anonymkode: 34855...d66
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #16 Skrevet 10. september 2023 Jeg har mann med 4-4 turnus og vi har to barn på 3 og 7. Jeg synes det fungerer helt supert, vi får tid til å savne hverandre og prater mye på telefon nesten hver kveld når han er borte. Jeg får legge opp dagene slik jeg ønsker, synes det er enkelt når jeg kun har meg selv og barna å forholde meg til. Men; vi har veldig enkle barn (enn så lenge). Så det er en helt topp ordning for oss. Økonomisk er det også veldig positivt. Det er verst for han som savner barna når han er borte. Jeg liker følelsen av å glede meg til han kommer hjem. Anonymkode: 17c7f...17d
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #17 Skrevet 10. september 2023 Min mann har 4-4 rotasjon. Vi har 3 barn. Jeg liker å savne han og glede meg skikkelig til han kommer hjem. Økonomisk er det gull. Det gir stor økonomisk frihet for familien vår. Avklaring av forventninger på forhånd er avgjørende. Anonymkode: 32803...a44
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #18 Skrevet 10. september 2023 Min mann er bortreist søndag/mandag-fredag hver uke. Det var en real omstilling av vårt dagligliv når han startet i jobben, men det har gått seg veldig fint til. Lønnen hans har steget med 100.000, og han stortrives i jobben med gode vilkår og veldig bra arbeidsmiljø. Det er selvsagt hardt og kjipt når han reiser, men vi snakker masse på telefonen og prioriterer tid sammen når han er hjemme. Han er selv innstilt på at når han er hjemme må han også trø til og hjelpe med ting her hjemme, og innser selv at han ofrer mye tid sammen med oss. Likevel unner jeg han veldig å stå i jobben han har nå, han trives godt og den gode lønna hans er selvsagt et pluss i en tid alt er blitt så mye dyrere! Anonymkode: 8f239...cb2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #19 Skrevet 10. september 2023 Hadde vært uaktuelt her hvertall. Mannen jobber skift og de ukene han har kveldsvakter er jeg alene om hus, henting i barnehage , middag, oppvask, klesvask, aktivisering av barn, legging av barn osv. De gangene jeg i tillegg har blitt syk har det vært grusomt at han er borte på kvelden hele uka🫣 Merker også godt her hjemme at det er noen som savner pappa. Mer sutring, vanskeligere med legging og stell og gråter og savner pappa. Og enda da ser vi han hver formiddag 😅 i tillegg blir jeg totalt låst på kveldene og kan aldri dra ut å gjøre noe på ettermiddag og kveld. Så blir ofte sittende alene mens barn sover 🙄 Kjenner til flere som har jobbet på sjøen og har måtte bytte jobb fordi barna har reagert veldig negativt. Utslitte mødre som ender opp med alt for mye stress og oppgaver hengende over seg. Ingen å støtte seg til når livet er litt dritt, ingen avlastning når man er utslitt, og får man influensa eller omgangssyke kan man ikke bare legge seg ned under dyna 🫣 Anonymkode: c633c...b3c
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #20 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Mannen min har fått tilbud om ny jobb, der han er borte i 14 dager og hjemme i 16 dager. Lønnen er mye bedre enn den han har nå, noe som er kjærkomment i en ganske trang økonomi. Den store ulempen om han takker ja er selvsagt at han er borte så lenge i slengen. Grunnen til at jeg skriver dette under barn og familie er at vi har to barn; de er 8 og 6 år. De begynner å bli store og selvstendige, men det er mye å følge opp rundt lekser og fritidsaktiviteter. Vi ser de åpenbare fordelene og ulempene, men klarer ikke å bestemme oss for om han skal ta jobben. Noen med erfaring som kan komme mer innspill? Anonymkode: 688e0...db2 Har bare gode erfaringer med det. Dvs da barna var 1 og 3 var det litt heise, så han jobbet hjemme en stund i den perioden. Men særlig fra de var 5 og 7, så kunne det være helt nydelig. Jeg setter pris på alenetid pg det var godt å savne ham på slutten. Tiden han var hjemme var også desto bedre. Han hentet og leverte i bhg og skole og bidro masse hjemme i friperiodene. Så jeg kunne fint la det flyte litt på slutten og vente til han kom hjem og kunne hjelpe meg om det ble heise i perioder. Dere kan jo kanskje prøve det litt? At han kan søke permisjon fra jobben han er i nå og forsøke det ut? Anonymkode: a9824...945
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå