AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Jeg jobber på sykehus og merker på holdningene der både blant leger og sykepleiere at sykepleiere i kommunen har lavere fagkunnskap (noen har hatt kommentarer av diverse slag på vaktrommet). Jeg er i en periode der jeg er lei av sykehus og hierki, det er jo gjerne bedre lønn i kommunene siden de sliter med å rekruttere. Men jeg ønsker ikke å jobbe en plass der flertallet av de ansatte gjerne er ufaglærte og jeg gjerne er alene sykepleier på mange vakter. Hvordan er der egentlig å jobbe der ute i kommunene? Anonymkode: cf832...b81
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Jeg jobber på legevakt som er kommunal, merker ikke noe til at vi skal være "dårligere " enn sykepleiere på sykehuset, aldri hørt faktisk. Jobbet 12 år på sykehus før jeg byttet til kommunen. Bedre lønn har vi. Anonymkode: 1cb27...58d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 Du snakker om to forskjellige ting Anonymkode: 0a4f6...51a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 Tror de fleste vil begynne på sykehus fordi der har de alltid mange fler sykepleiere og leger å Lene seg på. I kommunen står man mer alene og har derfor større ansvar og får derfor også bedre lønn. Litt tryggere å jobbe på sykehus for du har fler å Lene deg på. Om noen tror kommunen har enkle pasienter og lite faglig utfordring så vil jeg si at det ikke stemmer Anonymkode: 63d6a...683 6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 Jeg jobber i hj.spl. Knallkjekt!! Mange med videreutdanning (f.eks kreftsykepleier). Godt miljø og varierte dager. Mye ansvar. Kun dag og kveld, godt å slippe natt. Jeg er glad jeg skifta til hj.spl fra sykehus. Anonymkode: 94153...67c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Skrevet 9. september 2023 Om du ikke ønsker å jobbe med mange ufaglærte og ofte alene sykepleier, da må du bli på sykehuset. Enkelt og brutalt. Hierarki finner du i kommunen også, bare at der havner du lavere enn assistent Britt-Monica på 55 som i eget hode har grunnlagt hele avdelingen. At lønna er bedre er jo fordi det er det eneste kommunen har å friste med. Du vil sikkert høre noen sykepleiere si at det er så kos å jobbe med eldre og bli kjent med pasientene over tid. Ta dette med en god klype salt, da det ofte viser seg at dette er noe de sier for å dekke over at de mangler kunnskap til å jobbe i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: f9ccd...04d 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #7 Skrevet 9. september 2023 Er du usikker i jobben din og er tilfreds med lav lønn jobber du på sykehus. Ønsker du mer ansvar og lønn så starter du i kommunen Anonymkode: 4559b...87c 3 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #8 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du snakker om to forskjellige ting Anonymkode: 0a4f6...51a Hva mener du? Anonymkode: cf832...b81
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #9 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om du ikke ønsker å jobbe med mange ufaglærte og ofte alene sykepleier, da må du bli på sykehuset. Enkelt og brutalt. Hierarki finner du i kommunen også, bare at der havner du lavere enn assistent Britt-Monica på 55 som i eget hode har grunnlagt hele avdelingen. At lønna er bedre er jo fordi det er det eneste kommunen har å friste med. Du vil sikkert høre noen sykepleiere si at det er så kos å jobbe med eldre og bli kjent med pasientene over tid. Ta dette med en god klype salt, da det ofte viser seg at dette er noe de sier for å dekke over at de mangler kunnskap til å jobbe i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: f9ccd...04d Dette er det jeg frykter. Anonymkode: cf832...b81
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #10 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg jobber på legevakt som er kommunal, merker ikke noe til at vi skal være "dårligere " enn sykepleiere på sykehuset, aldri hørt faktisk. Jobbet 12 år på sykehus før jeg byttet til kommunen. Bedre lønn har vi. Anonymkode: 1cb27...58d Er vel ikke bedre lønn for alle. Gikk ned endel i lønn etter jeg gikk over til kommune. Jobber også på Legevakt. Kan si at kunnskapen her er mye sterkere enn andre sykehus avd. Der blir det så spesifikt. Legevakt har alt mulig. Jobber i stor legevakt da. Anonymkode: a99af...6aa
Petra200 Skrevet 9. september 2023 #11 Skrevet 9. september 2023 Man tror man har kjent på ansvar som spl på sykehus, så begynner man i kommunen og heisann, da får du plutselig kjenne på hva det innebærer, du vokser ENORMT på å være sykepleier i kommunen og vi vil helst ha spl med erfaring fra kommunen for de som kun har gått på sengepost/ i avdeling med masse spl og lege innen 50 m, de tåler dårlig å stå i det som vi må i kommunen. 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #12 Skrevet 9. september 2023 Jeg jobbet ved en kommunal korttidsavdeling og stortrives! Vi har god sykepleierdekning; ca.22 sengeplasser og 3-7 sykepleiere på dagvakter og 2-3 på kveldstid. Mine kollegaer har høy kompetanse og mange har ulike videreutdanninger. I jobben møter jeg stort mangfold av mennesker i ulike sykdomssituasjoner, alt fra «Olga» 80 som kommer inn til rehab. etter operasjon for FCF, «Berit» 62 som har langtkommen canser og trenger palliasjon i livets siste fase. Vi utfører veldig mye ulike prosedyrer og oppgaver og det dukker stadig opp nye ting som gir rom for personlig utvikling og vekst i faget. Stortrives og i tillegg har jeg ca 70.000 mer i årslønn en jeg ville hatt på sykehus. Anonymkode: 6249a...53c 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #13 Skrevet 9. september 2023 Petra200 skrev (6 minutter siden): Man tror man har kjent på ansvar som spl på sykehus, så begynner man i kommunen og heisann, da får du plutselig kjenne på hva det innebærer, du vokser ENORMT på å være sykepleier i kommunen og vi vil helst ha spl med erfaring fra kommunen for de som kun har gått på sengepost/ i avdeling med masse spl og lege innen 50 m, de tåler dårlig å stå i det som vi må i kommunen. Eller vi kan snu det på hodet og si at sykepleiere som kun har gått på sykehjem med eldre hvor ni av ti uansett ikke skal behandles, bare lindres, de tåler dårlig å stå i hverdagen på sykehus. På et sykehus forventes det mye oftere at pasienten overlever og kanskje blir frisk. Det krever selvfølgelig langt mer av sykepleieren enn å sette morfin hver fjerde time og snu for å unngå sår i terminalfasen. Det finnes sykepleiere på norske sykehjem som sliter hardt med å legge inn PVK eller bruke CRP-maskin. Skyldes det at de er vant til å jobbe på sykehus med lege 50 meter unna, tror du? Anonymkode: f9ccd...04d 2
Danseskjørt Skrevet 9. september 2023 #14 Skrevet 9. september 2023 Petra200 skrev (35 minutter siden): Man tror man har kjent på ansvar som spl på sykehus, så begynner man i kommunen og heisann, da får du plutselig kjenne på hva det innebærer, du vokser ENORMT på å være sykepleier i kommunen og vi vil helst ha spl med erfaring fra kommunen for de som kun har gått på sengepost/ i avdeling med masse spl og lege innen 50 m, de tåler dårlig å stå i det som vi må i kommunen. Hva er det dere står i som sykepleiere på sykehus ikke klarer å stå i mener du? Jeg hadde hospitering på sykehjem en gang, og da møtte de ringe til ambulansen for å legge inn en pvk. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #15 Skrevet 9. september 2023 Danseskjørt skrev (8 minutter siden): Hva er det dere står i som sykepleiere på sykehus ikke klarer å stå i mener du? Jeg hadde hospitering på sykehjem en gang, og da møtte de ringe til ambulansen for å legge inn en pvk. Hvorfor la ikke du den inn, da? Og hva gjør man på sykehus om man ikke klarer å få lagt den inn? Man spør vel en av mange kollegaer? På sykehjem finnes ikke den muligheten…. Og Ikke kom her og si at alle sykepleiere på sykehus klarer å legge inn pvk hos enhver pasient! Anonymkode: beaa1...14b 9
Petra200 Skrevet 10. september 2023 #16 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Eller vi kan snu det på hodet og si at sykepleiere som kun har gått på sykehjem med eldre hvor ni av ti uansett ikke skal behandles, bare lindres, de tåler dårlig å stå i hverdagen på sykehus. På et sykehus forventes det mye oftere at pasienten overlever og kanskje blir frisk. Det krever selvfølgelig langt mer av sykepleieren enn å sette morfin hver fjerde time og snu for å unngå sår i terminalfasen. Det finnes sykepleiere på norske sykehjem som sliter hardt med å legge inn PVK eller bruke CRP-maskin. Skyldes det at de er vant til å jobbe på sykehus med lege 50 meter unna, tror du? Anonymkode: f9ccd...04d Nå snakker ikke jeg om sykehjem da? Det er jo noe HELT annet... og blir helt på siden av saken. Men i hjemmesykepleien er det virkelig sånn, vi har hjemmepalliasjon er helt vanlig for oss, det samme er alle varianter av pumper, infusjoner av alle slag, vi utfører pleuratapping, hjemmedialyse med mer. Det er helt sinnsykt hvor syke mange hjemmeboende er, og å da slå alene i vurderingene på kveldsvakt i hjemmesykepleien er noe annet 4
Petra200 Skrevet 10. september 2023 #17 Skrevet 10. september 2023 Danseskjørt skrev (6 timer siden): Hva er det dere står i som sykepleiere på sykehus ikke klarer å stå i mener du? Jeg hadde hospitering på sykehjem en gang, og da møtte de ringe til ambulansen for å legge inn en pvk. Nå snakker ikke jeg om sykehjem da? Det er jo noe HELT annet... og blir helt på siden av saken. Men i hjemmesykepleien er det virkelig sånn, vi har hjemmepalliasjon er helt vanlig for oss, det samme er alle varianter av pumper, infusjoner av alle slag, vi utfører pleuratapping, hjemmedialyse med mer. Det er helt sinnsykt hvor syke mange hjemmeboende er, og å da slå alene i vurderingene på kveldsvakt i hjemmesykepleien er noe annet
Topsi Skrevet 10. september 2023 #18 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Eller vi kan snu det på hodet og si at sykepleiere som kun har gått på sykehjem med eldre hvor ni av ti uansett ikke skal behandles, bare lindres, de tåler dårlig å stå i hverdagen på sykehus. På et sykehus forventes det mye oftere at pasienten overlever og kanskje blir frisk. Det krever selvfølgelig langt mer av sykepleieren enn å sette morfin hver fjerde time og snu for å unngå sår i terminalfasen. Det finnes sykepleiere på norske sykehjem som sliter hardt med å legge inn PVK eller bruke CRP-maskin. Skyldes det at de er vant til å jobbe på sykehus med lege 50 meter unna, tror du? Anonymkode: f9ccd...04d Våre pasienter skal også på sykehus mange ganger. De får også sepsis, hjerneslag og hjerneinfarkt, det krever mye kunnskap og evne til å ta ansvar i sykehjem også 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #19 Skrevet 10. september 2023 Det handler hovedsaklig om hvordan du vil jobbe og hvilken jobbhverdag du vil ha. Vil du følge pasienter over tid f.eks på sykehjem, vil du jobber med mye variabelt og helt styre litt på egenhånd i hjemmesykepleien eller vil du jobbe med et mer spesialisert område og flere pasienter over kort tid på sykehus? De fleste blir god på det de liker å gjøre, og blir værende der de er av en grunn. Personlig har jeg jobbet mest på sykehus fordi jeg liker at det er hyppig rotasjon av pasienter, jeg jobber med et fagfelt som ikke eksisterer i kommunehelsetjensten og jeg liker tempo, tverrfaglig samarbeid og måten arbeidsdagen er lagt opp på på sykehuset. Men det er ikke alle som gjør det, og da er det bedre at de prøver seg på noe annet. For øvrig ser jeg ofte i slike tråder en del slitte påstander om at det er så mange å lene seg på på sykehus og at det alltid er lege i nærheten, sorry folkens, men det kommer nok fra de av dere som har ganske mager erfaring med hvordan sykehuslivet egentlig er som sykepleier. Jeg har ofte vært eneste sykepleier på avdelingen, gjerne bare hatt med studenter utenom, på natt var det kun meg (atlså bemanningen var kun en spl). Hvis den ene legen som var på jobb var opptatt i akuttmottak, på intensiv eller operasjon var der ingen lege å spørre. Nå jobber jeg på en spesialavdeling, der er ingen andre som kan gjøre den jobben jeg gjør, heller ikke en lege. Man står mye alene på sykehus også, stadig redusert bemanning gjør at det er færre å fordele oppgavene på og færre å spørre. Og pasientene er ofte så dårlig at det ikke kan vente til neste skift, neste dag eller legen har tid, så man må stole på egen vurdering og evne til å iverksette tiltak. TS hvis du vil forsøke noe annet så gjør du det. Er uansett ikke vanskelig å få seg jobb igjen på sykeshuet om du angrer. Anonymkode: d6de4...368
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #20 Skrevet 10. september 2023 Jeg vil si at de flinkeste spl jobber i hjemmesykepleien. Du aner ikke hvor mange ulike og komplekse oppgaver sykepleierne der står i. Folk flest bor hjemme, dør hjemme, er syk hjemme. Hjemmesykepleie passer riktignok ikke for spl som er usikker og lite trygg på seg selv. Anonymkode: 95780...e15 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå