Gå til innhold

Tegn på første mens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 11 år. Hvordan kan jeg vite at hun snart får sin første mens? Ønsker å gjøre det til en hyggelig greie, men vansklig å vite når den starter? Vi snakker om alt, og har siste året snakket mye om pubertet og alt det den inneholder.

Bør jo bruke bind som passer til mengde mens etc, men det er jo ikke lett å vite? Blr hun ha bind med i skolesekken så hun kan gå på do om det starter? Kan hun gå hjem fra skolen om mensen starter på skolen? 

Hvilke tips har dere med eldre jenter å dele? 

Anonymkode: 4f907...a9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to jenter og hele livet deres så har vi snakket om kropp og hva som skjer med damekropper, alderstilpasset selvfølgelig. Så de visste hva mensen var. Når de var rundt 11 år viste jeg dem hvor på badet bindene lå og sa at de bare kunne forsyne seg med det de trengte. Lagde en liten mappe med et par bind og en ren truse som kunne ligge nederst i skolesekken tilfelle de trengte den. Uten at det ble veldig tydelig for alle i klassen at de hadde bind i sekken.

Når de fikk mensen lastet vi ned en mensapp (clue) på telefonen så de kunne logge når de fikk mensen og ha litt oversikt over når neste mens kommer. Jeg syns det er viktig at de lærer seg å kjenne sin egen syklus.  

Når det gjelder størrelse på bind så er vel ikke det så nøye akkurat hva man bruker, de finner ut hva de liker etterhvert. Det kommer jo uansett ikke så mye blod de første gangene.

Anonymkode: 68942...6d1

Skrevet

Min bonusdatter på 11 fikk mensen i forrige uke. 
Vi har snakket en del om det i forkant, og jeg har sagt i 2 år at hun gjerne må fortelle om det skulle forekomme. 
Hun har hatt bind i skolesekken just in case siden begynnelsen av 5. klasse. 

Hun sa det ikke med ord, men la trusa med en blodflekk ganske synlig i skittentøyskurven, åpenbart slik at jeg kunne se det. 

Da hun kom hjem fra skolen, spurte hun om jeg hadde vasket klær i dag. Og da spurte jeg henne bare rett ut om hun hadde fått mensen. Gratulerte henne, ga henne en klem og sa hun visste hvor bindet lå. 

Har bare spurt henne hvordan det går imellomtiden, ellers ingen «big deal»

Anonymkode: d8e42...3a4

Skrevet

Du sier bare til datteren din at hun kan gå til en kvinnelig ansatt på skolen hvis hun får mensen der. Er garantert en kvinnelig ansatt på skolen som har bind. 
Er datteren din komfortabel med det så kan hun ha et bind liggende i sekken. 

Anonymkode: 60375...d99

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier bare til datteren din at hun kan gå til en kvinnelig ansatt på skolen hvis hun får mensen der. Er garantert en kvinnelig ansatt på skolen som har bind. 

På jobben her ville det vært vanskelig å finne en kvinnelig ansatt som bruker bind, eventuelt har det med til enhver tid. Men de to siste skolene jeg har jobbet på har nå hatt bind tilgjengelig på et av toalettene. Ville uansett sørget for at hun hadde noen bind liggende i sekken, for å være sikker. En liten mappe nedi der er fint.

Anonymkode: a013c...f57

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kommer jo uansett ikke så mye blod de første gangene.

Anonymkode: 68942...6d1

Der kom denne påstanden på kg igjen. Hvor har dere det fra? Man kan absolutt blø som en gris fra første stund. 

Anonymkode: 0afab...362

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der kom denne påstanden på kg igjen. Hvor har dere det fra? Man kan absolutt blø som en gris fra første stund. 

Enig. Jeg blødde som enn foss i 14 dager og var vettskremt. Var heldigvis i sommerferien. Var fullstendig traumatisetende. Heldigvis tok det 6-12 mnd til 2. mens som var like ille men hadde mer normal lengde.

Anonymkode: 6c0c3...3a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er mye, mye bedre å ha dette liggende i sekken istedenfor! Det er jo ikke sikkert hun finner en dame når behovet er der!

Anonymkode: 9d8b6...e13

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig. Jeg blødde som enn foss i 14 dager og var vettskremt. Var heldigvis i sommerferien. Var fullstendig traumatisetende. Heldigvis tok det 6-12 mnd til 2. mens som var like ille men hadde mer normal lengde.

Mengden blod kom som et sjokk på meg også. Vi ble bare advart mot smerter, som jeg nesten ble forskånet fra. Mens når det gjaldt blodet skulle jeg ønske noen hadde fortalt at det ikke bare var å slenge på seg et bind så stoppet det alt som kom. Det sitter i hvor vanskelig det var å komme seg fra klasserommet til toalettet etter å ha sittet i 45 minutter og alt kom fossende på en gang. Hadde nesten bare blitt fortalt om bind og ikke tampong.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye, mye bedre å ha dette liggende i sekken istedenfor! Det er jo ikke sikkert hun finner en dame når behovet er der!

Anonymkode: 9d8b6...e13

Enig! Ikke sikkert hun tør å spørre heller !

Anonymkode: 63c5c...0bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mengden blod kom som et sjokk på meg også. Vi ble bare advart mot smerter, som jeg nesten ble forskånet fra. Mens når det gjaldt blodet skulle jeg ønske noen hadde fortalt at det ikke bare var å slenge på seg et bind så stoppet det alt som kom. Det sitter i hvor vanskelig det var å komme seg fra klasserommet til toalettet etter å ha sittet i 45 minutter og alt kom fossende på en gang. Hadde nesten bare blitt fortalt om bind og ikke tampong.

Jeg og var helt ute av det. 12 år og forholde seg til at det var noe som skulle skje "resten av livet" i min verden. Jeg hadde rikelig blødning som fast takst til jeg var i slutten av 30 årene, men aldri så ille som de første mentruasjonene. Fikk heller ikke inn noe annet enn de minste tampongene som var som å bruke blyant for å tette en vinflaske..

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og var helt ute av det. 12 år og forholde seg til at det var noe som skulle skje "resten av livet" i min verden. Jeg hadde rikelig blødning som fast takst til jeg var i slutten av 30 årene, men aldri så ille som de første mentruasjonene. Fikk heller ikke inn noe annet enn de minste tampongene som var som å bruke blyant for å tette en vinflaske..

Jeg ble også overrasket over hvor små tamponger var, skulle de kunne stoppe alt liksom? Men fungerte bedre enn bare bind i det minste. Men tror det var første eller andre gangen jeg blødde gjennom omtrent hele madrassen og skrubbet den med svamp etterpå så ingen skulle finne ut. Jeg håper virkelig ikke de som blør lite selv eller blødde lite de første gangene tror dette gjelder alle og forteller det til sine døtre. For da kan de få seg en ubehagelig overraskelse. Folk tror gjerne andre er som dem selv, og kanskje spesielt at døtrene får det som dem selv. Men det er slett ikke sikkert. Jeg har lest mye rart på kg gjennom tiden, som at man ikke blør om natten(!) eller når man ligger. 

Skrevet

Ville sørget for at hun har tilgang til 2-3 bind i sekken. Kanskje en ekstra truse også om hun begynner å kjenne på noe murringer? Første mensen kommer for noen veldig brått uten symptomer, andre kjenner en ny type murring på forhånd og noen ligger strak med kraftige kramper som virkelig gir indikasjon på at mensen kommer til å starte når som helst. 

De fleste jeg kjenner har måtte gå gjennom en prøv og feil-periode (blødd gjennom) med bind. Sørger du for "normal" med vinger så er det et greit utgangspunkt for å finne ut hva som funker. Om du i tillegg har noen lengre nattbind og ev noen tykkere i vanlig lengde i hus, så er dere godt klare. 

I min tid var jeg bare glad for at et familimedlem hadde vervet meg til libresseklubben, for da hadde jeg et oppspart lager av bind å bruke før jeg til slutt måtte spørre foreldre om hjelp. 

Anonymkode: 3ec6d...311

Skrevet

De fleste jenter får jo en del utflod i månedene før mens (ser det gjerne i trusene) og gjerne vokser de veldig i høyden i perioden før. Da vet du hvertfall at noe er på gang.

Her fikk jenta det når hun var 11, og hadde «full kontroll» selv fra første gang. Hun viste hvor bind osv ligger på badet (passer alltid på at det ligger diverse truseinnlegg/bind i ulike utgaver der) og hun ordnet seg en liten toalettmappe som lå fast i sekken med bind og en ekstra truse. Ikke vært noe «vanskelig» rundt mensen, annet enn en del smerter etterhvert og da har vi kjøpt inn Naproxen. Hun vet hun kan komme til meg, og snakke om alt, og har derfor latt henne ta initiativet om det skulle være noe, noe hun også har gjort. Eneste jeg hadde glemt å si til henne var at det er lurt å bruke nattbind på natt som er lengre bak, det fikk jeg høre etter at hun hadde blødd gjennom hos faren. Hun sa klart ifra om at der burde jeg ha nevnt. Det gikk meg helt forbi.

Anonymkode: 7d972...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...