Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter sånn med å få sove. Både når babyen er der, venter på at den skal våkne hvert øyeblikk og forstyrres av hver knirkelyd hun lager. Har høy puls og klarer ikke roe ned kroppen.  Men også når far har oppsyn med henne og jeg kan ligge på et annet rom, så er det begrenset hvor lenge jeg får sove og ofte våkner jeg etter 1-1,5t selv om jeg har mulighet til å sove lenger.

Noen som hadde det sånn? Når gikk det over? Noen triks for å skru av?

Anonymkode: b4986...ee2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange morsinstinkter som våkner når man får en nyfødt. Og vanligvis er det mor som er på alterten og våkner av det minste klynk. Det er ikke mulig å "skru av" dette, det er sterke beskyttelsesinstinkter fra naturens side som man har for barnet sitt resten av livet. 

Det roer seg dog etterhvert såpass at man får sove, i hvertfall 😁👍🏻

Anonymkode: b108b...356

Skrevet

For meg funket det bedre med samsoving. Men det er ikke for alle, og må gjøres innen trygge rammer. Samsov med 3 fra første sekund da hun var klistermerkebaby.

Skrevet

Sånn hadde jeg det også de første dagene/ukene, men det gikk seg gradvis til etter hvert.

Det er slitsomt når det står på, men det blir bedre, etter hvert som du ser at det går bra med den lille. ♥️

Skrevet

Det er helt vanlig og går seg til etterhvert!❤️ Når hormonene har roet seg litt og når babyen får litt mer døgnrytme og litt rutiner. Etterhvert vil babyen sannsynligvis våkne til litt mer faste tider for mat om natten og du vet at hun våkner feks rundt 12 og 04. Da får du en annen ro rundt det. Det er jo mye nytt også og dette med høy puls og å alltid være på alerten kjenner jeg meg godt igjen i fra de første par mnd med baby.

Det går seg til, men den første tiden er tung. 

Anonymkode: 41992...5c8

Skrevet

Ja, jeg hadde det også sånn i starten, og følte i uker at jeg ikke klarte å hvile ut etter fødselen, alt av hvile var i korte bruddstykker selv med avlastning eller når baby sov var jeg alt for «påkoblet» til å slappe av. 

Gikk seg veldig fint til begge gangene etter en liten stund. Måtte bare ha litt tålmodighet i situasjonen og legge lista lavt på alt annet. Enkel mat, kun det nødvendigste av husarbeid og alt annet etter hva jeg hadde overskudd til. 

Anonymkode: 08f71...ee6

Skrevet

Ja, instinktene dine kicker inn. Ble tatt på senga av dette biologiske fenomenet selv for å si det sånn. Det går seg til etterhvert. 

Anonymkode: 1f006...057

Skrevet

Tror ikke jeg sov tungt den første mnd. Men så går det seg til. 

Anonymkode: 4a98a...b25

Skrevet

Ganske normalt.  Det å våkne lett, er nok et vanlig hormonelt fenomen som gjør kroppen din istand til mindre søvn.

Min håndtering. Ble å ha babysengen intil min seng. Kom det noen klynk, så kunne jeg legge min hånd oppi, og ofte sov barnet videre, jeg vekket ikke meg selv eller baby ved å stå unødvendig opp. Ganske raskt, la jeg merke til forskjell på vondt i magen sutring, drøm, og mat gråt. 

Normalt sliter jeg med å sovne, så var jo spent på hvordan det skulle bli å våkne flere ganger på natten. Men når jeg fokuserte på ro, så sovnet jeg ganske raskt alikevel.  Det tok noen dager i starten. De som sier nyfødte ikke har rutiner, er jeg faktisk ikke helt enig i. For begge mine hadde en form for døgnrytme ganske raskt. Det hadde de jo også i magen. Da det var ganske faste tider på døgnet, der det var mer sparking ol. 

Men jeg skilte mellom nattog dag, ved at de sov et annet sted på dagtid, og kun på soverommet på natten. Så da roet de seg ned på en annen måte på natten. Foruten noen perioder, med melkeøkning, litt dårlig form ol. Så var de våkne kun for litt melk 3 ganger på natten for mat. Og sov resten. På dagtid var det annerledes.

Anonymkode: c9387...cb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg sliter sånn med å få sove. Både når babyen er der, venter på at den skal våkne hvert øyeblikk og forstyrres av hver knirkelyd hun lager. Har høy puls og klarer ikke roe ned kroppen.  Men også når far har oppsyn med henne og jeg kan ligge på et annet rom, så er det begrenset hvor lenge jeg får sove og ofte våkner jeg etter 1-1,5t selv om jeg har mulighet til å sove lenger.

Noen som hadde det sånn? Når gikk det over? Noen triks for å skru av?

Anonymkode: b4986...ee2

Jeg hadde det sånn. Var hele tiden urolig. Ble bedre da hun var 4-5 mnd❤️

Anonymkode: 63b96...c82

Skrevet

Jeg har det fortsatt slik, barnet er 6 år😵‍💫

Skal sies at barnet har vært mye våken om natten helt fra det var født. 

Så fortsatt har jeg problemer med å sove, høy puls, og venter bare på sirkuset. Var bedre å være våken når sirkuset begynte enn å våkne av det🙄

Anonymkode: a4548...665

Skrevet

Heeelt vanlig. Her bytter vi på nettene, men det er fortsatt jeg som våkner av alle lydene. Det er ikke fordi jeg sover lett - for heg sover tyngre enn noen gang, men har med instinktet å gjøre. Jeg har også vært veldig nøye på at pappan skal kunne være luke trygg som meg, og det gjør at jeg slapper av litt mer iallefall. Men er vanlig.

Anonymkode: ee5fc...f15

Skrevet

Sover sammen så vet jeg at jeg har full kontroll og våkner ved hver minste lyd (dermed trenger jeg ikke "vente" på noe). 

Anonymkode: 9023d...8a0

Skrevet

Klarer du å amme? Og har melken kommet? For da vil hormonene i amming gjøre deg døsig (etter de første dagene med adrenalin er over). Jeg har kun klart å sovne under amming med nyfødt, nettopp av samme grunn. Skulle jeg sove alene mens far tok babyen, måtte jeg først låne med meg baby for amming, og så måtte far snike ut babyen når jeg holdt på å sovne. 

Anonymkode: 081e6...d67

Skrevet

Var veldig likt her. Den beste søvnen fikk jeg hvis far var våken med baby i samme rom som jeg sov (at jeg sov på sofa mens han så på TV og passet på baby for eksempel). Da klarte jeg å slappe av for baby var i nærheten men jeg visste liksom at far passet på henne.

Anonymkode: 74817...1f3

Skrevet

Er helt normalt❤️ selv om det er sinnsykt irriterende, er det derfor folk sier man skal sove mens man kan før man får barn😂 jeg hadde det helt likt som deg de første ukene med min førstefødte. Til det punkt at jeg sov så lite at jeg hallusinerte🫠 ble bedre etter et par måneder. Med nummer to slapp jeg unna, da sov jeg godt når hun sov og slappet mye mer av😅 men vekkes jo fortsatt flere ganger om natten av enten den ene eller den andre så søvnen er ikke helt på topp disse årene😅

Anonymkode: 245d9...3f9

Skrevet

Ble bedre etter barnet var 2 år😉

Anonymkode: 1f628...d15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...