AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Jeg tenker mye på dette når jeg har en samtale med kolleger og venner. Jeg føler jeg ordlegger meg slik at jeg vet best og skal belære andre, uten at jeg mener å gjøre det. I en samtale kan jeg si "det er jo sånn og sånn" som om det er en selvfølge at det er sånn. Som om jeg vet best og kan mest. Jeg har hele livet hatt dårlig selvtillitt, aldri vært den som har snakket høyest. Nå er jeg i en jobb hvor jeg har mye å bidra med, kanskje det er min "unnskyld at jeg er til"- holdning som gjør at jeg får den ekle følelsen når jeg svarer noen. Eller er jeg en ekkel besserwisser? Hva får deg til å tenke at noen er en bedreviter? Hvem får deg til å grøsse pgs slik oppførsel? Anonymkode: c8bee...455 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Bruk heller ord som: kan det være slik eller slik? På en spørrende måte virker du mer ydmyk. Eller jeg tror, tipper at.. osv. Anonymkode: a34c5...5b7 1
powerpuffen Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 Hvis en kollega sier noe til meg som jeg allerede vet, så svarer jeg aldri "jeg vet", men heller "det har du rett i!". Det er egentlig et slags psykologisk triks, men det gjør at andre føler seg bedre, og man blir selv bedre likt av andre. En bedreviter for meg er ikke nødvendigvis en som er slik du beskriver deg selv, og jeg tror helt ærlig ikke jeg hadde reagert nevneverdig om jeg oppfattet en kollega slik du oppfatter deg selv. En bedreviter i mine øyne er derimot en som skal kverrulere på absolutt alt! Alt fra det faglige, til om det er jarlsberg eller norvegia som er den beste osten å ha på brødskiven. En som aldri gir seg på sitt standpunkt og som irrettesetter min mening eller holdning om noe. 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg tenker mye på dette når jeg har en samtale med kolleger og venner. Jeg føler jeg ordlegger meg slik at jeg vet best og skal belære andre, uten at jeg mener å gjøre det. I en samtale kan jeg si "det er jo sånn og sånn" som om det er en selvfølge at det er sånn. Som om jeg vet best og kan mest. Jeg har hele livet hatt dårlig selvtillitt, aldri vært den som har snakket høyest. Nå er jeg i en jobb hvor jeg har mye å bidra med, kanskje det er min "unnskyld at jeg er til"- holdning som gjør at jeg får den ekle følelsen når jeg svarer noen. Eller er jeg en ekkel besserwisser? Hva får deg til å tenke at noen er en bedreviter? Hvem får deg til å grøsse pgs slik oppførsel? Anonymkode: c8bee...455 Besserwizzer, ja. Da tenker jeg på han der grusomme naboen i "Side om side" på NRK. Christian Kopperud Anonymkode: b0297...8f9 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 Man kan fint si meningene sine eller dele kunnskap uten å fremstå som besewisser. Men det handler om hvordan man kommuniserer, til hvem og timingen/settingen. Jeg anser besewissere som usikre og selvsentrerte mennesker. Det gjør en ikke til et dårligere menneske. Men man har problemer/utfordringer som gjør det viktig å fremstå som kunnskapsrik og klok, mens det egentlig har motsatt effekt. Jeg synes det er vanskelig å lytte til en som fremstår som en besewisser og tar det en sier seriøst for de er ofte mer opptatt av å få sin mening frem enn å være åpen for læring eller at ting ikke alltid er som de sier. Om andre synes du fremstår som det er vanskelig å si. Men hvis det plager deg kan du alltids jobbe med selvtilliten og kommunikasjonen ❤️ Anonymkode: 9855b...763 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Skrevet 9. september 2023 Så flott at du har fått et område i livet du føler at du mestrer godt og har mye å bidra med! Da kan andre også lære fra deg! Du har vært i deres sko. Tenk på hvordan du liker at andre snakker til deg når det er noe du ikke forstår. Og så lenge du er snill og imøtekommende så skinner det igjennom at du mener godt. Anonymkode: 190e7...961
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #7 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man kan fint si meningene sine eller dele kunnskap uten å fremstå som besewisser. Men det handler om hvordan man kommuniserer, til hvem og timingen/settingen. Jeg anser besewissere som usikre og selvsentrerte mennesker. Det gjør en ikke til et dårligere menneske. Men man har problemer/utfordringer som gjør det viktig å fremstå som kunnskapsrik og klok, mens det egentlig har motsatt effekt. Jeg synes det er vanskelig å lytte til en som fremstår som en besewisser og tar det en sier seriøst for de er ofte mer opptatt av å få sin mening frem enn å være åpen for læring eller at ting ikke alltid er som de sier. Om andre synes du fremstår som det er vanskelig å si. Men hvis det plager deg kan du alltids jobbe med selvtilliten og kommunikasjonen ❤️ Anonymkode: 9855b...763 For å være litt besserwisser så heter det altså besserwisser. Bedreviter kan du skrive på norsk. Besser er tysk for bedre, som better på engelsk. Anonymkode: 854ac...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #8 Skrevet 16. februar 2024 Du har jo hvert fall selvinnsikt og det er bra. Opplever ofte at besserwissere ofte ikke er det. Påpeker man det, hinter til det e.l., slutter de ikke eller de går i forsvarsposisjon. Jeg synes besserwissere strekker seg utover det å vite best hele tiden. De smetter også alltid inn fakta som er saken uvedkommende eller de sier ofte: Visste du at? Og så forklarer de et eller annet. Eller de begynner å forklare deg ting som om du ikke vet det. De holder ofte monologer om "fakta", er ofte skråsikre, snakker ofte påstandsbasert. Tenker absolutt det har med usikkerhet å gjøre, ja. Og behov for bekreftelse. Man fremstår som en skrythals. Men slik du beskriver deg selv, høres du jo tvilende ut. Vil tippe du ikke har så mye av dette i deg egentlig. Anonymkode: 5d9a3...fde
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #9 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 22.09): Bruk heller ord som: kan det være slik eller slik? På en spørrende måte virker du mer ydmyk. Eller jeg tror, tipper at.. osv. Anonymkode: a34c5...5b7 Nei, da høres jo personen usikker ut. Og da behøver man ikke høre på ts. Jeg syntes ts skal fortsette å si det slik ts gjør. Da høres ts mer sikker ut og kunnskapsrik ut Anonymkode: 79964...9ff
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #10 Skrevet 16. februar 2024 Ingenting galt i å ha selvtillit og tro på det man sier. Anonymkode: 96cec...293
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #11 Skrevet 16. februar 2024 Dette høres mer som en parodi på, og uthengning av, "besserwissere". Jeg tror ikke besserwissere fins. Noen ting er sånn og sånn. Andre ting har nyanser og betingelser. Mange folk liker å tenke subjektivt om objektivt, og objektiv om subjektivt. Feks: "Pepsi er bedre enn Coca Cola." "Noen mennesker er ikke i stand til å gå ned i vekt." Noen er ikke så interessert i fakta. Og noen regelrett hater at andre serverer dem fakta. Noen er ikke så interessert i å lære. Og de hater å bli tvunget til å forholde seg til ny informasjon. Noen liker å slå om seg med fremmedord og lage knotete, bombastiske setninger. Det fungerer på mange - for dem høres det ut som kompetanse. Andre snakker nærmest barnespråk - dette appellerer også til mange. Mennesker er i hovedsak styrt av følelser, ikke fakta. Å uttrykke seg presist, korrekt, nyansert, og i normalprosa, får derfor mange til å bli irritert. De som gjør dette, er de som blir stemplet som "besserwissere". Anonymkode: 58968...f46
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #12 Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette høres mer som en parodi på, og uthengning av, "besserwissere". Jeg tror ikke besserwissere fins. Noen ting er sånn og sånn. Andre ting har nyanser og betingelser. Mange folk liker å tenke subjektivt om objektivt, og objektiv om subjektivt. Feks: "Pepsi er bedre enn Coca Cola." "Noen mennesker er ikke i stand til å gå ned i vekt." Noen er ikke så interessert i fakta. Og noen regelrett hater at andre serverer dem fakta. Noen er ikke så interessert i å lære. Og de hater å bli tvunget til å forholde seg til ny informasjon. Noen liker å slå om seg med fremmedord og lage knotete, bombastiske setninger. Det fungerer på mange - for dem høres det ut som kompetanse. Andre snakker nærmest barnespråk - dette appellerer også til mange. Mennesker er i hovedsak styrt av følelser, ikke fakta. Å uttrykke seg presist, korrekt, nyansert, og i normalprosa, får derfor mange til å bli irritert. De som gjør dette, er de som blir stemplet som "besserwissere". Anonymkode: 58968...f46 Nei. Besserwisserne kommer bare med masse påstander hele tiden. Ofte er de lite nyansert. Motivasjonen er å vise seg frem. Man merker dem fort, og de fleste er enige om hvem som er deg Anonymkode: 5d9a3...fde
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #13 Skrevet 16. februar 2024 Hvis du overforbruker ordet "jo", er det bare å tone det ned. Mannen min gjør det, og det er helt ubevisst. Det kan være banale ting som at han forteller om en person for første gang og sier "han gikk jo i klassen min også". Jeg korrigerer ham på det stadig vekk. "Hva mener du, "han gjorde jo det", det er første gang jeg hører dette". Hvis du har en vennlig fremtreden og ikke avbryter folk, tror jeg ikke du fremstår som en bedreviter. Anonymkode: bd94d...803
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå