Gå til innhold

Til alenemødre som har hovedomsorg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor i landet bor du og trives du? 😊 Om du anbefaler stedet du bor, hvorfor?

Anonymkode: b021f...7d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror stedet er mindre viktig, men heller fokuser på hvor du har familie/nettverk. Som alenemor, med far uten samvær/lite samvær, er det mye viktigere å ha gode støttespillere og et nettverk som stiller opp om det skulle være noe. Tenker jeg… tror de fleste byer i Norge ellers er jevnt over lik, og ikke mye som skiller seg ut i forhold til å være alene med barn 🤷‍♀️

Anonymkode: 7cbb7...557

• Liker 2
Skrevet

Oslo! 

Her kan jeg bruke gratis avlastningstilbud og aktiviteter fra aleneforeldreforeningen, pluss at Røde Kors, kirkens bymisjon og Blå kors tilbyr aktiviteter og hjelp for aleneforeldre. 

Anonymkode: 1aeb0...e2b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Flytter hjem til ett tettsted i nord- Norge da jeg ble alene,  har familie her, men lite venner. Angrer og tenker mye på at jeg vil tilbake til vennene mine i Oslo, jeg trives ikke i en liten bygd. Er dessverre endel praktiske ting som gjør det vanskelig.

Anonymkode: bb2e2...c0b

Skrevet

Jeg bor på et tettsted midt i landet med underkant av 6000 innbyggere. Vi har flere byer i nærheten, 1-2 timers kjøretur unna, og savner ikke noen tilbud som byer kan by på egentlig.

Grunnen til at jeg trives her, er vel fordi jeg har vokst opp her og har venner og familie i umiddelbar nærhet. Jeg vet at det er trygt og godt å vokse opp her, mener det må være den tryggeste plassen på jord for barn 🥰 

Som nevnt i innlegg over her, så tenker jeg familie/nettverk spiller en stor rolle når en er alene med barn.

Anonymkode: 7b923...d04

Skrevet

Ville ha bosatt meg i en større by hvis jeg hadde mulighet til det. Unngå småsteder. Det er ingen andre aleneforeldre her vi bor.

Anonymkode: 967f7...a70

Skrevet

Jeg bor også i Oslo. Har aldri benyttet tilbudene som noen over her viser til, men min erfaring er at vi er mange foreldre her uten besteforeldre etc i nærheten, så vi bytter barn ganske mye for å få planleggingsdager til å gå opp etc. 

Begynte også tidlig med overnatting (barnevakt) for hverandre. Man får ikke spesialbehandling fordi man er alene, og det finnes mange rare familiekonstellasjoner så ingen synes det er rart at man er alene. 

I tillegg er det jo masse å finne på. 

Anonymkode: 75130...668

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor også i Oslo. Har aldri benyttet tilbudene som noen over her viser til, men min erfaring er at vi er mange foreldre her uten besteforeldre etc i nærheten, så vi bytter barn ganske mye for å få planleggingsdager til å gå opp etc. 

Begynte også tidlig med overnatting (barnevakt) for hverandre. Man får ikke spesialbehandling fordi man er alene, og det finnes mange rare familiekonstellasjoner så ingen synes det er rart at man er alene. 

I tillegg er det jo masse å finne på. 

Anonymkode: 75130...668

Skriver under på denne.

Anonymkode: 9d87e...89e

Skrevet

Vokste opp i en landsby. Som var rik på fritidsaktiviteter.  Og vi bodde like i nærheten av idrettsanlegg.  Ol. Jeg var ikke et barn av skilte foreldre, men pappa jobbet borte og var hjemme annenhver helg.  Så for meg ser jeg ikke helt forskjellen. 

Mamma hadde ikke førerkort.  Men jeg vokste opp med mange barn i nærmiljøet, det var ski, akebakker, skøytebane, og fotball bane 5 minutter unna. Sentrum var også 5 minutter unna. 

Å vokse opp sånn var veldig fint. Rikt på aktiviteter og mange barn. Så fant vi på mye sammen. Foreldrene samarbeidet og ble snakket til av andre foreldre eller voksne om vi gjorde noe galt. Det holdt oss på den smale sti. Og de var også en trygghet om det skulle være noe. 

Er du en mamma som er villig til å åpne døra di for andre nabobarn, og ikke dømmer nedenom og hjem, de som sliter litt ekstra for dem, og heller jan være en liten ekstra støtte. Så tenker jeg at å bo i boligfelt, med rikt tilbud om aktiviteter og andre barn, gir barnet ditt en trygg og god oppvekst,  og litt lettere å være alenemor i et godt nabolag. Jeg bor i nabo bygda jeg vokste opp i.  Og det er helt vanlig med skilsmisser her også. 

Ja siden man bor tett med andre, blir det raskt mye snakk, om det som skjer, det går over når andre gjør noe dumt. Det er ikke så farlig. 

Bygda jeg bor i nå er like liten som den jeg vokste opp i ca 6000 inbyggere begge steder.  Forskjellen er at her er det flere byggder og grender med større avstander. Forsåvidt sånn der jeg vokste opp også, men de fleste bodde rundt senrum. Så litt lettere og bedre å bo rett rundt sentrum. 

I tillegg er boligprisene her lave, iht andre steder. Så jeg kan bruke pengene mine på andre ting enn å bo. 

Har en veninde som bor i Oslo, og hun bodde her før. Og har nok vurdert å flytte tilbake. Da hun egentlig ikke har dårlig råd.  Men mye går til bo utgifter. En flytting medfører å bli gjeldsfri og sitte igjen med en mill på bok. 

Jeg ville ha satt en ring for hvor langt unna der du bor nå. Og sett etter skolermed mellom 300til 400 elever. Da er ikke klassene store, og lærere har bedre tid til å faktisk hjelpe elevene.  Også kan du sjekke aviser ol for kriminalitet.  Noe steder betaler også folk for å flytte dit. Jobber du innen helse, er det superlett å få jobb. 

Ser du på hele landet. Så tenk litt over hva du liker,  fjell eller sjø, sikre snøforhold for vinteren eller grønne vintere. Og vurder deretter.

Anonymkode: 9e3d5...820

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...