Gutt2298 Skrevet 9. september 2023 #1 Del Skrevet 9. september 2023 Med dagens politiske partier føler jeg ingenting fungerer optimalt, spesielt med tanke på bytte av regjeringer som sitter lenge nok til å innføre noe, men kort nok til at det de innfører ikke får gode konsekvenser slik det er tenkt, og det byttes regjering såpass fort at man bruker tid, penger og ressurser på å gjøre om diverse tiltak forrige regjering satte i gang. Kommunesammenslåing som eksempel, hvor det har vært snakk om at AP vil splitte opp igjen diverse kommuner. Selv om facebook kommentarer ikke nødvendigvis er representativt for nordmenn flest, eller andre sosiale medier, så virker det stort sett som at folk er misfornøyde med regjeringen, uavhengig av hvem som sitter der, og at det dermed byttes så hyppig. En tanke jeg har er at hvis jeg ville hatt ett politisk parti som var ideelt, eller mitt eget, så ville det vært basert på hva folk behøver nå og fremover. Altså, ved hjelp av folkeavstemninger, for å se hva er det folket ønsker om ulike saker. Så for å forenkle pitchen min, ville dere ha stemt på et politisk parti som baserer seg på at folket stemmer frem hvilket saker det partiet skal jobbe mot. Ideen bak denne modellen er at mange partier har både gode og dårlige trekk. Jeg foretrekker SV og AP, men samtidig prioriterer de noen ting helt feil, som vi alle har sett de siste årene. Gjennom da facebook kommentarer og på andre sosiale medier, så virker det for meg som om folk stemmer AP, men samtidig er misfornøyde med noen store avgjørelser. Tanken min er da at dette politiske partiet jeg beskriver, ville tatt å endret sin politikk underveis, når det skjer store endringer i Norge og i verden, ved hjelp av folkeavstemninger, som ved hjelp av dagens teknologi, kan i trygg nok grad, skje via internett. Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hraff Skrevet 9. september 2023 #2 Del Skrevet 9. september 2023 (endret) Jeg kan huske at et slikt parti stilte til valg for noen år siden, husker ikke akkurat når, kanskje 2009 eller før. Programmet deres var innføring av folkeavstemninger i alle spørsmål. De var relativt langt unna å få noen mandater. Endret 9. september 2023 av hraff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 10. september 2023 #3 Del Skrevet 10. september 2023 Gutt2298 skrev (9 timer siden): Hva tenker dere? Tenker dagens modell med representativt demokrati fungerer godt selv om det vil være misnøye med enkelte beslutninger. Våre folkevalgte representanter skal ikke basere seg på meningsmålinger som skifter fra dag til dag, men tenke langsiktige og føre en ansvarlig politikk. Forslaget er fullstendig håpløst og vil føre til fullstendig kaos og politisk handlingslammelse om det ble gjennomført. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 10. september 2023 #4 Del Skrevet 10. september 2023 hraff skrev (14 timer siden): Jeg kan huske at et slikt parti stilte til valg for noen år siden, husker ikke akkurat når, kanskje 2009 eller før. Programmet deres var innføring av folkeavstemninger i alle spørsmål. De var relativt langt unna å få noen mandater. "Det politiske parti" med Atle Antonsen og Johan Golden? Det var kanskje ikke helt seriøst ment fra disse to komikerne, men de ville sannsynligvis fått flere stemmer i dag. Antonsen-"skandalen" ville nok hatt liten betydning for de potensielle velgerne. I år kan man i stedet stemme på Folkestyrelista om man bor i en kommune der de stiller, og de tar direktedemokrati helt seriøst. Det er også noen flere av småpartiene som ønsker flere folkeavstemminger om ikke i alt, bl.a Norgesdemokratene og Piratpartiet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå