Gå til innhold

Hvilken hunderase ville du valgt og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familie på to med en 4-åring, der jeg er mye alene med barnet. Far er kun hjemme 10 dager om måneden. Vi bor i leilighet, men rett ved skog og vann. Hvilken hunderase ville du ha valgt og hvorfor? Vi vil ikke ha en som bjeffer og røyter altfor mye, men noe pelsstell og varsling går greit. Det er tross alt en hund. Min familie har hatt hund tidligere, to veldig forskjellige raser. Blandingsvalp er også av interesse, men atferden kan variere her. Vi har disse på listen nå: 

- Puddel

- Pomeranian

- Dachs

- Beagle

- Dansk-svensk gårdshund

- Sheltie

- Finsk lapphund

Fint om det svares kun på det som blir spurt om. :) 

Anonymkode: 99950...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På grunnlag av utseende og størrelse hadde jeg valgt finsk lapphund av dine alternativ.

Dansksvensk gårdshund kjenner jeg som en hyper hund som ikke var lydig ( bekjent som hadde den).

Beagle er også ganske fin👍

Pomeranian; liten dritthund.

Anonymkode: ad660...10f

Skrevet

Jeg ville valgt staffordshire bull terrier. Fordi:

- Lite pelsstell

- En relativt frisk rase men lite sykdommer/dårlige gener

- Barnevennlig/familiekjær

- Er både en sofahund og turkompis

Anonymkode: 7f77c...5c5

• Liker 1
Skrevet

Personlig synes jeg hele hundeholdet høres ut som en ekstremt dårlig ide for hundens del. Videre skjønner jeg ikke helt hvordan dere har f.eks pomeranian og beagle på samme liste. Ekstremt forskjellige hunder med ekstremt forskjellige behov.

En selskapshund med relativt moderat aktivitetsbehov er vel mest nærliggende at dere vil kunne følge opp, og da bør pommen trekke det lengste stripset på din liste.

Anonymkode: 90510...361

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet

Puddel uten tvil.

Veldig lettlærte og intelligente, røyter ikke (dog noe pelsstell avhengig av hvilken klipp man velger), kjempe flinke med barn og har ett fantastisk gemytt.

Anonymkode: 81ea7...9d8

• Liker 5
Skrevet

Corgi 🥰

Anonymkode: 2d6b7...bbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville valgt staffordshire bull terrier. Fordi:

- Lite pelsstell

- En relativt frisk rase men lite sykdommer/dårlige gener

- Barnevennlig/familiekjær

- Er både en sofahund og turkompis

Anonymkode: 7f77c...5c5

Skjønner ikke hvor du har dette fra.

Har selv hatt en SBT og de røyter som bare det.

Anonymkode: 81ea7...9d8

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville valgt puddel. Har tidligere hatt storpuddel, nå har vi blanding av storpuddel og mellompuddel. Pudler har fantastisk gemytt. De er svært glad i barn, røyter ikke, og er ikke masete bor det er mat. De bjeffer lite , og er fine å gå tur med.  De er intelligente, så derfor relativt enkle å oppdra. 

Uttaler meg kun om de største pudlene nå. Har ingen kjennskap til de små. 

• Liker 2
Skrevet

Ingen av de. Men må jeg velge ville jeg valgr puddel. Det fordi de trenger mest hodetrening og dermed trenger de ikke bruke kroppen på jakt som mange av de andre eller gjeting.

Ville aldri kjøpt en hund med jaktgener.

Anonymkode: 57fae...dd4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Familie på to med en 4-åring, der jeg er mye alene med barnet. Far er kun hjemme 10 dager om måneden. Vi bor i leilighet, men rett ved skog og vann. Hvilken hunderase ville du ha valgt og hvorfor? Vi vil ikke ha en som bjeffer og røyter altfor mye, men noe pelsstell og varsling går greit. Det er tross alt en hund. Min familie har hatt hund tidligere, to veldig forskjellige raser. Blandingsvalp er også av interesse, men atferden kan variere her. Vi har disse på listen nå: 

- Puddel

- Pomeranian

- Dachs

- Beagle

- Dansk-svensk gårdshund

- Sheltie

- Finsk lapphund

Fint om det svares kun på det som blir spurt om. :) 

Beagle kan du i hvertfall stryke av lista. De er avla som jakthunder og fortjener å bli brukt til jakt. De er ikke nødvendigvis lette å holde som ren familiehund. Med den familien du har, vil nok ikke Beagle være ideell for dere. 

Av de du rasene du har listet opp, hadde jeg nok anbefalt puddel til dere. De er veldig lettlærte og passer fint i en familie. Sheltie kunne gått også, men de kan være temmelig gneldrete. 

Endret av Mardina
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Whippet

Den perfekte familiehunden som tilpasser seg ditt tempo. Trenger ikke mye plass så lenge den har en sofakrok å krølle seg opp i. Bjeffer minimalt og går gått overens med barn.

Anonymkode: adcd6...2b1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Whippet

Den perfekte familiehunden som tilpasser seg ditt tempo. Trenger ikke mye plass så lenge den har en sofakrok å krølle seg opp i. Bjeffer minimalt og går gått overens med barn.

Og så må man kle på de for å gå it om vinteren😂 hadde aldri valgt den skjelverasen. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig synes jeg hele hundeholdet høres ut som en ekstremt dårlig ide for hundens del. Videre skjønner jeg ikke helt hvordan dere har f.eks pomeranian og beagle på samme liste. Ekstremt forskjellige hunder med ekstremt forskjellige behov.

En selskapshund med relativt moderat aktivitetsbehov er vel mest nærliggende at dere vil kunne følge opp, og da bør pommen trekke det lengste stripset på din liste.

Jeg bare satt opp på små hunder  på listen i første omgang. Jeg har hørt pomeranian kan bjeffe en del? Så er den veldig pen og luksus om du skjønner hva jeg mener.  Vi er en del ute. Ts

Skrevet

Baser på min personlige erfaring med rasene du lister opp kan du stryke dachs, svensk dansk gårdshund og pommeranian mtp at de alle bjeffer.

Anonymkode: 55b43...e0c

• Liker 1
Skrevet

Av de alternativene hadde jeg valgt Sheltie fordi det passer best med vår livsstil.

Bare noen velmente spørsmål for valg av hunderase og om det er rett tid å få hund: Hvor mye aktivitet har du mulighet til å tilby hunden? Planer om å trene lydighet, agillity, annet? Viktig å tenke på for valg av rase.

Har du en plan for valperioden der den ikke kan være alene og må læres å være alene, muligens ut på natta, miljøtrening og sosialisering etc. Og når du er mye alene med barn og bor i leilighet, hva gjør du med kveldstur f.eks.

Anonymkode: 2efef...9d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og så må man kle på de for å gå it om vinteren😂 hadde aldri valgt den skjelverasen. 

Å kle på er null stress. De liker det pg klærne er enkle å få på. Fordelen er også at jeg får inn en ren og tørr hund når det er dritt-vær ute.

En Whippet skjelver kun når den har det vondt. Ellers er den utrolig kjælig og hir så utrolig mye kos tilbake, bokstavelig talt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Av de rasene du ha satt opp ville jeg valgt puddel.  Personlig liker jeg ikke puddel, men de andre rasene er brukshunder. Brukshunder blir ganske destruktive, dersom de ikke blir brukt riktig. 

Jeg er veldig glad i Beagler. De er fine familiehunder, men det er ekstremt destruktive/rampete om de ikke får brukt seg. Det vil de ikke få i en leilighet, selv om du har marka nær. Det er en jakthund. Gå tur er ikke nok. Den må få jakte, spore, bruke hodet. 

Anonymkode: 649cb...851

• Liker 1
Skrevet

Retriever. Snille, rolige og kloke.

Anonymkode: 3cfab...e80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg bare satt opp på små hunder  på listen i første omgang. Jeg har hørt pomeranian kan bjeffe en del? Så er den veldig pen og luksus om du skjønner hva jeg mener.  Vi er en del ute. Ts

Ja, men små hunder har fremdeles svært forskjellige egenskaper. Både dachs og beagle er jakthunder. Dere må virkelig sette dere bedre inn i hva den enkelte rasen trenger før dere velger.

Pom er nok mye pelsstell og bjeff, men i hodet er den ikke mer luksus enn noen andre hunder 😊

Vet du hva du bør sjekke ut? Griffon - gjerne petit Brabancon, de er korthåret og veier 4-6 kg. Vi har to av de. Fantastisk robust rase både ute og inne, fysisk og psykisk. Jeg er på lange fotturer i marka 3-4 ganger i uka hvor de løper løst, og det kan bli en del høydemeter. De elsker det! Samtidig tåler de fint at det blir en uke med bare korte tisseturer innimellom.

Vi har nå en liten gutt på 1 år som rekker å røske litt i de, men de tåler han vanvittig godt. Ekstremt tålmodig og snille hunder ❤️ Noe varsling, men ikke utpregende bjeffehunder.

• Liker 2
Skrevet

Puddel

De er elegante, men er også gode brukshunder for kløv, for eksempel. Kan brukes på lange turer og trening. Røyter ikke, men selvsagt krever en del personell 

Anonymkode: 24f3a...21c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...