Gå til innhold

Sutrer små jentebarn mer enn små gutter?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gjort denne observasjonen flere ganger de siste ukene. 2- 3 år gamle jenter som sutrer og hyler høyt for alt mulig. må være utrolig slitsomt for foreldrene å ha dette i øret dagen lang. 

Har selv to gutter og de har aldri sutra sånn. Er dette dårlig barneoppdragelse, eller er jenter mer moody allerede fra lav alder😅

Anonymkode: 27d9e...fa4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:popcorn:

Anonymkode: 8a3e4...9fa

• Liker 1
Skrevet

Gleder meg til alle jentemammaene som tror og mener jentebarn er best entrer tråden🙄🤣

Anonymkode: a6f89...89b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har gjort denne observasjonen flere ganger de siste ukene. 2- 3 år gamle jenter som sutrer og hyler høyt for alt mulig. må være utrolig slitsomt for foreldrene å ha dette i øret dagen lang. 

Har selv to gutter og de har aldri sutra sånn. Er dette dårlig barneoppdragelse, eller er jenter mer moody allerede fra lav alder😅

Jenter og damer er nesten alltid mer moody enn gutter og menn. Det er bare å akseptere at det er sånn.

Anonymkode: d634d...2d9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Med gutt og jente i hus: gutten gråter med en gang ting ikke går helt hans vei. Jenta vår er ikke sånn i det hele tatt. Men i det siste(2,5 år) har hun begynt å furte når vi er hjemme😆 får et fornærmet ansiktsuttrykk og går og setter seg på vaskerommet. 

Anonymkode: 45fbc...565

• Nyttig 1
Skrevet

Generelt mer sosialt akseptert at jenter viser følelser? Gutter som blir lei seg får beskjed om å tøffe seg, mens jenter får trøst og blir sikkert mer dullet med? 

Når det gjelder unger som hyler på butikken og sånt virker det jevnt fordelt på begge kjønn, det jeg har sett. 

Anonymkode: 05954...57b

• Liker 2
Skrevet

Gutter blir ofte tidlig ignorert eller foreldre blir irritert når små gutter sutrer, mens mer akseptert at jenter sutrer og mange jenter blir ekstremt dullet med. 

Anonymkode: 39b9b...c09

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en av begge kjønn, og ingen av de var «sutrete». I 2-3års alderen var begge to veldig harmoniske og fornøyde barn, ikke noe sutring på jenta. 

Skulle tro at du som voksne, og som foreldre, forstår mer om barn/oppvekst/utvikling enn å stille dette spørsmålet. Man trenger ikke å være et geni for å forstå at det ikke er noe hold i «teorien» din. Alle barn er ulike, uavhengig av kjønn. Har jobbet i barnehage i mange år, er barnehagelærer, og tro meg; gutter kan «sutre» like så mye som jenter. 

Anonymkode: cea6e...333

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gutter blir ofte tidlig ignorert eller foreldre blir irritert når små gutter sutrer, mens mer akseptert at jenter sutrer og mange jenter blir ekstremt dullet med. 

Anonymkode: 39b9b...c09

? Har heldigvis aldri opplevd at et guttebarn blir ignorert eller ikke får annerkjent sine følelser. 

Anonymkode: a6f89...89b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min eldste som er gutt har alltid vært veldig følsom og sutret mye. Min yngste som er datter er en hissigpropp som brøler og hyler når hun blir sint eller lei seg. 

Anonymkode: fa9c4...de4

• Liker 1
Skrevet

Som barnehageansatt som møter mange 2-3 åringer daglig, kan jeg ikke si jeg har observert noen kjønnsforskjell her. Noen barn sutrer og hyler mer enn andre. Noen sutrer mest, andre raser og hyler og noen gjør mye av begge deler. Medfødt temperament har mer å si her enn oppdragelse. Og det pleier å bli bedre med årene. 

Anonymkode: cea8d...4b8

• Liker 5
Skrevet

Har gutt og jente. Guttens misnøye kom mer til uttrykk som raserianfall mens jenta sutret. Jeg må si jeg taklet/tålte raserianfall bedre enn sutring. Selv om det kokte rimelig i topplokket på meg de gangene jeg måtte ta en rasende, pinnestiv gutt ikledd glatt vinterdress under den ene armen og matvarer i den andre ut av butikken... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to gutter og ei jente. Synes ikke noen furta mer enn de andre. Litt furting blir det jo generelt med barn, men jeg tror ikke kjønn har noe å si der. Jeg jobber også i barnehage, og de som furter mest er de ungene som er vant til at foreldrene gir opp og sier ja til det de vil. Helt uavhengig av kjønn det også. 

Anonymkode: d5090...67f

Skrevet

Nei 

Anonymkode: 0dc76...255

Skrevet

Herregud. Jenter og gutter er forskjellige. Generelt er jenter mer følsomme og litt mer dramatiske enn guttene. 

Anonymkode: 4b593...dab

• Liker 1
Skrevet

Har gutt og han er sutrekopp som bare det. Bor to jenter på samme alder i blokka og han leker mye med de, ser at de sutrer langt mindre. Min gutt er veldig bestemt og sta, og bruker sutring for å få det som han vil. Kan ha noen vanvittige raseriutbrudd også, og stille seg fullstendig på bakbeina titt og ofte. Tror dette er personligheter vi ser, og kjønn spiller ingen rolle. Samt oppdragelse. Min gutt har nok merket at mamma er veldig på alerten av den minste lyd fra starten, og lærte seg nok at lyder og akking fikk meg til å løpe til. Men i følge min søster som er utdannet innen pedagogikk er det ofte de mest sutrete og needy små barna som blir mest harmoniske senere, for de ble sett mye og søkte anerkjennelse. Og gitt at da foreldrene responderer planter du en trygghet i dem på en måte. Så for dere med klenge/sutrebarn, det blir mest sannsynlig lettere senere, så sett inn støtet nå og ta dem på alvor 😅

Anonymkode: 4b8aa...556

• Nyttig 1
Skrevet

Skjønner at du kaster inn en brannfakkel her, men selvsagt er det ikke kjønnsforskjeller. Derimot har forskning vist at voksne tolker barns uttrykk og atferd ulikt ut fra kjønn. Jenter blir sett på som nettopp sutrete, mens når gutter gjør akkurat det samme mener voksne de er lei seg eller sinte. Og ditt innlegg viser at du faller i akkurat det samme. Guttene dine sutrer akkurat like mye som andre barn, du bare ser det ikke som sutring fordi de er gutter og fordi de er dine barn og du tror de er verdens beste gullunger som selvsagt er perfekt oppdratt og ingen andre vet hvordan de skal få til det samme. 

Anonymkode: d4b67...2cf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som barnehageansatt som møter mange 2-3 åringer daglig, kan jeg ikke si jeg har observert noen kjønnsforskjell her. Noen barn sutrer og hyler mer enn andre. Noen sutrer mest, andre raser og hyler og noen gjør mye av begge deler. Medfødt temperament har mer å si her enn oppdragelse. Og det pleier å bli bedre med årene. 

Anonymkode: cea8d...4b8

Jeg har samme erfaring etter 10 år i barnehage. 

Anonymkode: 8a78e...1ac

• Nyttig 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Her i gården er det motsatt. 

Anonymkode: cbbbc...87c

Skrevet

Jenter har spinkel stemme og hyler mer

Anonymkode: 22ddc...545

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...