AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Har en valp på straks 14 uker, og hun har begynt å sparke bakover etter hun har gjort fra seg ute. Er ikke hun veldig ung til å begynne med dette? Har lest at det er en dominant oppførsel for å spre lukten sin, men veit ikke om det stemmer. Jeg avbryter henne av og til når hun gjør det.. Anonymkode: 15159...40e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Kjenner flere hunder som gjør det. Langt ifra dominant noen av de. Anonymkode: 0e5ea...4cc 1
AndreaJohan Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 Hvorfor i alle dager føler du får å blande deg inn i det? Det er rent instinktivt... Gjør da vel ingen skade om han sparker litt gress over bæsjen 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 Haha, nei. Det er ikke noe som helst dominant med det. Hun sprer lukten sin, bare. Hunder har scent glands i bakføttene, så hun legger igjen ekstra lukt. Anonymkode: 6f2a0...3f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 AndreaJohan skrev (8 minutter siden): Hvorfor i alle dager føler du får å blande deg inn i det? Det er rent instinktivt... Gjør da vel ingen skade om han sparker litt gress over bæsjen Fordi jeg ikke ønsker en dominant tispe. Det sier seg selv Anonymkode: 15159...40e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi jeg ikke ønsker en dominant tispe. Det sier seg selv Anonymkode: 15159...40e Jeg ville ledd at det utsagnet, om jeg ikke var bekymret for hvordan du kommer til å behandle hunden din siden du gnåler om dominanse. Du bør lese deg opp på hundehold og trening. Anonymkode: 6f2a0...3f3 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #7 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville ledd at det utsagnet, om jeg ikke var bekymret for hvordan du kommer til å behandle hunden din siden du gnåler om dominanse. Du bør lese deg opp på hundehold og trening. Anonymkode: 6f2a0...3f3 Det er derfor jeg spør her, fordi man ikke skal tro på alt man leser. Jeg stilte et spørsmål om dette var dominans.. Anonymkode: 15159...40e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #8 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er derfor jeg spør her, fordi man ikke skal tro på alt man leser. Jeg stilte et spørsmål om dette var dominans.. Anonymkode: 15159...40e Nei, det er mer et tegn på usikkerhet om det skulle være noe. Jo mer usikker en hund er, jo mer føler de kanskje at de trenger å markere. Men, det er også forskjell på raser. Alle tispene av rasen jeg har, markerer på samme måte som hannhundene; de tisser flere ganger i løpet av en tur. Det er normalt. Om en tispe av denne rasen begynner å sparke med bakføttene derimot, så kan det være et tegn på usikkerhet eller at de er på vei mot løpetid. Men, raser er forskjellige. Dominanse er forresten situasjonsbetinget når det kommer til hunder. I naturen lever hunder i løse, sosiale grupper uten en leder/sjef. Dominanse kommer kun frem i situasjoner hvor en ressurs (for eksempel et bein) ligger fremme, og to hunder har begge lyst på beinet. Den mest dominante i den situasjonen, er den som er mest interessert i beinet og er villig til å gå lengst for å få det. Vanligvis vil den andre gi seg uten konflikt. Kun sjeldent vil det oppstå en faktisk konflikt/slosskamp. Om de samme hundene møtes over en leke neste dag, så er det kanskje den andre hunden som har "førsterett" på leken, fordi den er langt mer opptatt av leken enn den andre. Du vil se lignende adferd hos mennesker, spesielt i vennepar; om den ene er mer opptatt av hvilken restaurant de ønsker å spise på enn den andre, vil den andre "gi seg" for å unngå konflikt. Til vanlig, når ressurser ikke er på spill, er ikke dominanse egentlig en ting. Hva mange ser på som dominant oppførsel i hunder, er egentlig bare usikkerhet eller mobbeatferd. En selvsikker, trygg hund vil ikke føle behov for å" gjøre seg til". En selvsikker trygg hund vil velge de-eskalering fremfor eskalering rundt andre hunder. En selvsikker, trygg hund vil lese signalene til andre hunder, og unngå hunder som ikke oppfører seg ordentlig. Anonymkode: 6f2a0...3f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå