Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på snart 7 uker som de siste 3-4 ukene har grått mye. De siste dagene nå har det ekskalert mye. Hun gråter omtrent hele tiden (satt på spissen) med mindre hun sover eller spiser. Hun har helt fra fødselen av vært "klistremerke" og sover kun på meg, bæresele eller i vogn som trilles på dagtid. Nå sovner hun ikke lenger på meg, om så bare i 10 minutter før det er gråting igjen. Hun sover dog godt og er rolig på natten heldigvis. Det er mest ekstemt mellom ca. 19 og 23. Da er det konstant gråting. Hun har mye luft i magen og gulper også en del. Fullammer og hun legger godt på seg. Har jevnlige tisse og bæsjebleier med normal farge.

Har selvsagt vært i kontakt med helsestasjon, der fikk jeg råd om semper dråper. Føler det er mye lettere å få henne til å fise etter vi startet på de, men gråtingen er der fortsatt. 

Helsesøster snakket om at vi kunne prøve melkefri kost etterhvert om det ikke ble bedring, men jeg føler det er drastisk å kutte alt av melk fra kostholdet over lang tid om det ikke er det som er problemet. Har også eldre barn så blir vanskelig og ikke minst dyrt å kutte dette fra kostholdet. :( Noen som har erfaring med melkeallergi? Hvilke symptomer hadde babyen? 

Har også fått henvisning til fysioterapeut etter 6 ukers kontrollen, men ikke fått time enda. Noen som har erfaring med dette? Hjalp det?

Kjenner jeg holder på å bli gal, og redd jeg begynner å bli deprimert. Er konstant gråting og misnøye. Har aldri "fri" da jeg enten må trille, bysse eller bære. Får ekstremt vondt av det eldre barnet også som må være oppi gråting hele tiden. Pappaen er flink og bidra, men det blir fort til at han tar med eldste ut og tar seg av husarbeidet mens jeg er med babyen. Hun roer seg ikke på han, eneste han duger til når det kommer til baby er å trille vognen. :(

Andre som har vært i samme situasjon? Noen gode tips? Når går det over??

Anonymkode: bbedd...7d0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kolikk. Hun har vondt i magen stakkar 🧡 Mange nyfødte har umodent tarmsystem. 

Anonymkode: ad90c...7d3

Skrevet

Jeg prøver melkefritt nå, men min baby hadde ikke så mye gråt. Jeg synes det har gått greit. Velger middager som kan lages uten melk, det eneste jeg har kjøpt som er dyrt er bordsmør. Det finnes mye som ikke inneholder melk, så jeg føler det er mindre drastisk å kutte melk enn å la ungen plages. Trodde det skulle føles verre, men ofrer mye heller sjokolade, yogurt, og ost-mine favoritter, enn min lille. Tror ikke min har melkeprotein allergi, men kanskje litt sensitiv på det, slik at det holder å holde melken til et minimum. 

Har ikke snakket med hs om det, prøver det på egenhånd.

Anonymkode: f4990...564

Skrevet

Les om kveldsuro :)

Anonymkode: fe6b9...dea

Skrevet

Kan hende hun er sulten og har økedager. Selv om hun har gått normalt opp i vekt (som min også gjorde) så kan hun være sulten mot kvelden. Hadde pumpet ut en reserve posjon og evt gitt på kvelden for å evt tilby.

Anonymkode: 7c97e...f24

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar. Mistenker kolikk ja, da det  er mye luft i magen.

Er kveldsuro så ekstemt? Hun hyler utrøstelig, blir helt rød og tårer i øynene. Eldste hadde kveldsuro, men ikke på dette nivået her. Hun kan også få disse gråtetoktene om dagen, men da varer det ikke i mangen timer.

Du som prøver melkefritt, har du sett noe effekt? 

Sulten er hun ikke, prøver å tilby flaske hver kveld, men hun drikker maks 30 ml. Ammer jevnlig på kveld mellom gråtingen.

Skrevet

Kan jo absolutt være kolikk ja. Er jo etter ca uke 3-4 at det gjerne dukker opp, men suns det virker rart det skulle være det dersom det mest er på kveldstid? For da vil jeg heller tenke kveldsuro. Vi hqr en baby som ikke gråter noe særlig, men er veldig urolig etter kl 17/18. Umulig å få til å sovne. Bare kaver, flakser med armer og bein, grynter og lager sutrelyder. Uansett hva vi prøver sovner ikke baby. Så går det over utover kvelden og sover godt om natta. Hvis det er mest på kvelden og baby da sover greit, ville jeg tenkt kveldsuro, men om det virker som baby har vondt, så ville jeg så klart absolutt tatt det på alvor. Følg magefølelsen, for den har som regel rett hos mødre!

Anonymkode: 35a9c...930

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tusen takk for svar. Mistenker kolikk ja, da det  er mye luft i magen.

Er kveldsuro så ekstemt? Hun hyler utrøstelig, blir helt rød og tårer i øynene. Eldste hadde kveldsuro, men ikke på dette nivået her. Hun kan også få disse gråtetoktene om dagen, men da varer det ikke i mangen timer.

Du som prøver melkefritt, har du sett noe effekt? 

Sulten er hun ikke, prøver å tilby flaske hver kveld, men hun drikker maks 30 ml. Ammer jevnlig på kveld mellom gråtingen.

Kolikk er ikke noe diagnose, det er bare en betegnelse på at noe er galt og at det er en grunn til at babyen gråter…

Ville absolutt prøvd melkefritt med de symptomene du oppgir. Virker jo som babyen har vondt og da må dere jo finne ut hvorfor. 

Vi kuttet melk, og fikk en helt annen baby. Fikk påvist melkeallergi men har vokst det av seg så nå spiser barnet vanlige melkeprodukter igjen :)  

Gikk over til allergivennlig MME, det får man forresten gratis med resept og vedtak som legen ordner. 

Litt usikker på hva du mener med at det blir dyrt og kutte ut melk? Det koster ikke penger å ikke gi babyen melk?🤔 Er bare å gi ren mat uten melkeprodukter. Vi brukte havremelk når vi lagde pannekaker osv en sjeldent gang, men det koster ikke noe mer enn vanlig kumelk. Smør og pålegg er jo det samme, bare melkefritt. Brød fra butikken er stort sett melkefritt. 

Anonymkode: a1263...5c2

Skrevet

Sure oppstøt er jo veldig vondt😫

Anonymkode: fd1ef...ae9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...