Gå til innhold

Fordeling kostnader klær ved 50/50

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan pleier folk fordele kostnader med barna etter samlivsbrudd. Det er jo barnas klær/ting som de eier etter at de har fått dem fra mor eller far. Ser for meg at klær og ting flyter mellom de to hjemmene og det kan bli travelt å holde kontroll på hvem som har kjøpt hva. Og om den ene aldri ser at barna trenger nye klær så blir det jo feil om den andre skal stå for innkjøpene hele tiden. Noen som opererer med felles konto for slikt kanskje?

Tips mottas med takk 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kjøpe dobbelt opp er bortkastet penger. 
men en stor bag de kan pakke med seg fram og tilbake. 
Må være travelt for barn å flytte hver uke

Anonymkode: b1cc2...549

• Liker 3
Skrevet

Her er det slik at far aldri klarer "se" når barna trenger noe nytt.  Så jeg kjøper omtrent alt.  Gidder som regel ikke spørre han om å få igjen halvparten. Men det burde jeg gjøre!  Og når jeg spør sier han jo ja.  Alt jeg kjøper blir bare lagt hos han og jeg ser aldri masse av det igjen.  Noe som er irriterende.  Så noen (få) ganger drar jeg dit å går igjennom skapene og tar med meg litt av det jeg har kjøpt.  Det er helt greit for han selvfølgelig.  Han tjener godt, jeg tjener dårlig. Så han vet han burde bidra mer.  Men det med felles kles- konto var lurt👍

Anonymkode: d2d9a...543

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da vi "bytter" uke på skolen mandag så kan ikke barna ha med seg bag fra far til meg. Eller omvendt.  Så det går ikke, må bare ha nok i begge hjem.  Og nei mine barn synes ikke det er travelt eller vanskelig eller slitsomt å "flytte" hver uke😊

Skrevet

Vi setter barnetrygden inn på en egen konto. Den som handler tar bare penger fra den siden begge har tilgang. Funker strålende 😊

Anonymkode: 191ba...294

Skrevet

IKKE la barna dine "bo i en bag". Punktum. 

Fungerer ikke samarbeidet så kjøper dere heller dobbelt opp. Mye bedre for barns psykiske helse. 

Så kan dere heller spleise på sesongvarer som barnet vokser utav, som slalomski, badetøy, ytterjakke og lignende. Dere foreldre må stå for kjøringa og planlegging bak dette. 

Anonymkode: 147b0...7c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi bytter mandager, så de har vanlige klær hos begge. Eldste på 13 har med en bag med favorittklærne og ipad frem og tilbake, så faren lever/henter hos meg etter jobb mandager. 

vi spleiser på ytterklær og sko, og alt de skal ha liggende i barnehage og på skole. 

Skrevet

Jeg legger ut og sender vippskrav til far på halvparten. Eneste som fungerer her. Det er ikke mulig å kjøpe dobbelt opp av alt. Blir altfor dyrt. De har undertøy og sokker liggende på hvert sted . Resten pakker de. De er tenåringer og ordner stort sett selv. Har de glemt noe, kan det enkelt hentes da vi bor ca 300 meter unna hverandre. 

Anonymkode: beaff...93a

Skrevet

Vi begynte med å ha dobbelt opp så ikke engang tannbørste ble med mellom (kun skolesekk,) men de er blitt så store nå at det er bestemte plagg som vil brukes her og der, så det flyter bra mellom oss. Klær (og alt annet) er barnas eiendeler, så jeg bryr meg fint lite om det jeg handler havner hos far (og omvendt.) Kjører også ørten turer mellom for å hente det ene og det andre, det var tross alt vi som ga de to hjem. Far bidrar når jeg spørr, men jeg står for handlingen, og gidder ofte ikke be om halvparten selv om jeg burde det. Er flinkere til å si fra på dyre sesongvarer, men klart småshopping her og der blir ganske mye det også. Felles konto var lurt!

Anonymkode: 53b77...65a

• Liker 1
Skrevet

Vi har en felles konto til utgifter til klær, sportsutstyr, fritidsaktiviteter etc. Ved dyrere innkjøp snakker vi med hverandre før vi kjøper noe, ellers bare overfører vi når vi har kjøpt noe. Funker fint. 😀

• Liker 1
Skrevet

Har klær hos begge to. Det antrekket barnet har på fra far på byttedag tas på igjen neste byttedag. Så sant det ikke er helt upassende, men som regel går det greit. Sko og jakker går mellom begge husene. Pleier å sende melding til far å spørre om han har kjøpt vinterjakke feks, og når han svarer nei gir jeg beskjed at jeg kommer til å kjøpe snart og sende vippskrav..

Anonymkode: bf02d...475

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men det med felles kles- konto var lurt👍

Takk for svar. Tenker å prøve dette. Bare redd det kan bli for fristende å misbruke kontoen for den ene. Å ikke klare å skille mellom egne og barnas utgifter..

Så er det regn den dagen de skal bytte hjem, og så får en ikke støvler og regnklær tilbake når en skal ha kidsa igjen. Ser for meg mye styr og irritasjon.

Skrevet
Bumoa skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Tenker å prøve dette. Bare redd det kan bli for fristende å misbruke kontoen for den ene. Å ikke klare å skille mellom egne og barnas utgifter..

Så er det regn den dagen de skal bytte hjem, og så får en ikke støvler og regnklær tilbake når en skal ha kidsa igjen. Ser for meg mye styr og irritasjon.

Høres ikke ut som det kommer til å fungere med den innstillingen der. 

Anonymkode: 53b77...65a

Skrevet

Våre har klær hos begge, så spleiser vi på dyrere ting som vintertøy og slikt.

Kjæresten og eksen har en felleskonto.

Begge deler funker fint.

Anonymkode: 5f60f...d57

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke bortkastede penger at barn har klær de trenger begge steder. Kunne aldri falt meg inn at ungene skulle pakket med seg frem og tilbake og tror de færreste velger en slik løsning I dag.

Anonymkode: 89c39...30c

• Liker 1
Skrevet

Felles konto som begge har kort til og tilgang til. Klær, nødvendig utstyr, skole, barnehage og fritidsaktiviteter trekker derfra. Setter inn likt per måned. 

Anonymkode: 48531...2ac

Skrevet
Bumoa skrev (På 9.9.2023 den 20.15):

Hvordan pleier folk fordele kostnader med barna etter samlivsbrudd. Det er jo barnas klær/ting som de eier etter at de har fått dem fra mor eller far. Ser for meg at klær og ting flyter mellom de to hjemmene og det kan bli travelt å holde kontroll på hvem som har kjøpt hva. Og om den ene aldri ser at barna trenger nye klær så blir det jo feil om den andre skal stå for innkjøpene hele tiden. Noen som opererer med felles konto for slikt kanskje?

Tips mottas med takk 😊

Du nevner ikke noe om barnebidrag, men det er den som mottar bidrag som betaler for klær. Om ingen av dere betaler bidrag, må dere regulere hvordan innkjøp skal gjøres gjennom en skriftlig avtale. 

Anonymkode: 7ea0c...bbd

Skrevet

min erfaring er at det er slitsomt for barna å bo i koffert/bag og dra det med seg hver gang det skal flytte mellom hjem, så å ha eget hos hver er ofte enklest for ungene men det fordrer jo at foreldrene hver for seg har økonomi til det hverdagslige, og så får ekstraordinære ting som skiutstyr for eksempel deles på.. 

Anonymkode: 8d0fb...61d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

min erfaring er at det er slitsomt for barna å bo i koffert/bag og dra det med seg hver gang det skal flytte mellom hjem, så å ha eget hos hver er ofte enklest for ungene men det fordrer jo at foreldrene hver for seg har økonomi til det hverdagslige, og så får ekstraordinære ting som skiutstyr for eksempel deles på.. 

Anonymkode: 8d0fb...61d

Delt fast bosted, så da blir det vel et lite barnebidrag i den ene retningen kanskje pga inntektsforskjell. Men med eventuelt felles konto for alt felles til barna bør vel strengt tatt det ikke spille så stor rolle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 20.25):

Da vi "bytter" uke på skolen mandag så kan ikke barna ha med seg bag fra far til meg. Eller omvendt.  Så det går ikke, må bare ha nok i begge hjem.  Og nei mine barn synes ikke det er travelt eller vanskelig eller slitsomt å "flytte" hver uke😊

Det skal nok mye til før et barn hadde sagt at det er travelt eller vanskelig. Samlivsbrudd og alt som fører med er et traume uansett hvordan man vrir og vender på det. Når det er sagt, så må man gjøre det beste ut av det. 😊

Anonymkode: 1c8b6...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...