AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Hei! Har en kompis som har gått gjennom en heftig periode med 6-ukers stråling og kjemoterapi for en svulst i halsen. Før han begynte på behandlingen tok han en PET-undersøkelse som skulle vise om det var noe spredning, men den kom negativt. Han har fullført kuren og måtte til kontroll igjen etter ca. 3 måneder for å se utviklingen osv. PET-undersøkelsen viser at daværende svulsten er smeltet bort, men at den har spredt seg til beinet. Undersøkelsen peker på en 5mm stor lesjon i beinet. Legene/spesialistene skal nå gjennomgå bildene og komme med en klar plan osv. Jeg lurer på da hva han kompisen kan forvente? Kan man stole på første PET-undersøkelsen? Skal det bli en 6-ukers stråling/cellegift en gang til? Kan det bli operasjon? Takk på forhånd. Anonymkode: e26e6...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Disse spørsmålene må din kompis stille onkologene som behandler han. Synd å høre om din kompis. Jeg har selv en mann med uhelbredelig kreft, og der er det ingen lyspunkter dessverre . Anonymkode: aeef9...3e1 2
Purple_Pixiedust Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 Min pappa hadde spredning til skjelettet, men det er han bra fra. Det trenger ikke bli en dødsdom. 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 15 minutter siden, Purple_Pixiedust said: Min pappa hadde spredning til skjelettet, men det er han bra fra. Det trenger ikke bli en dødsdom. Hva slags kur/behandling fikk han? Anonymkode: e26e6...5fa
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 Kreft er jo så mye forskjellig, så jeg kan bare beskrive min egen erfaring. Jeg fikk brystkreft for omtrent ti år siden, der det viste seg at det var spredning til skjelettet. Det ble oppdaget ganske tidlig i mitt tilfelle også. Jeg ser at noen over her skriver at faren er bra fra spredning til skjelettet. Jeg visste ikke at spredning kunne kureres. Min spredning kan i alle fall ikke det, men spredning til skjelett er ikke nødvendigvis like aggressivt som mye annet. Sykdommen min holdes temmelig stabil med medisiner tilpasset min krefttype. Jeg får både tabletter og sprøyter. Onkolog på sykehuset følger meg opp. Jeg er på MR og CT-scan flere ganger i året. Oftest MR, av flere årsaker. Det er mange trinn i behandlingen. Når medisinene man går på slutter å virke, bytter man til andre medisiner/andre kombinasjoner. I mitt tilfelle startet jeg med én bestemt kombinasjon av medisiner, og gikk på de i noen år, før svulsten begynte å vokse igjen. Da ble medisineringen endret, noe som krympet svulsten igjen for en periode. Nå er jeg på tredje medisinkombinasjon. I mellomtiden. har jeg fått en serie med stråling mot svulsten i skjelettet, noe som stanset veksten i svulsten fullstendig. Dermed er det ingen synlig kreft hos meg for øyeblikket. Likevel er jeg ikke kurert, og blir aldri friskmeldt. Jeg lever MED kreft, noe jeg har gjort i nesten ti år. Det er alvorlig, men likevel ikke dramatisk. Det kan bli aktuelt med cellegift igjen i framtida, men det er etter at andre mulige medisiner er oppbrukt. Du spør om operasjon: og det kan jeg ikke svare på. Det har aldri vært aktuelt for meg, men hvert enkelt tilfelle er jo forskjellig. Anonymkode: dc90e...30b 1 5 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Skrevet 9. september 2023 Spredning er jo aldri noe godt tegn. Men det trenger jo ikke å være noen dødsdom. Jeg håper kameraten din har med seg en fortrolig person til disse legetimene som kan hjelpe ham med å tolke og forstå svarene han får. Anonymkode: 49f26...f5c 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #7 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spredning er jo aldri noe godt tegn. Men det trenger jo ikke å være noen dødsdom. Jeg håper kameraten din har med seg en fortrolig person til disse legetimene som kan hjelpe ham med å tolke og forstå svarene han får. Anonymkode: 49f26...f5c ... Og jeg hadde selv en god venninne som fikk påvist spredning underveis i behandlingsforløpet. Hun valgte utelukkende å fokusere på det som var positivt, hun nektet å ta sorgene på forskudd, og jeg skjønte etterhvert at hun aldri kom til å snakke om at det etter hvert gikk mot slutten. Alle er ulike. Anonymkode: 49f26...f5c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #8 Skrevet 9. september 2023 Er de sikker på at det er spredning da? Mye rart som lyser opp på PET.. Anonymkode: b6d1f...971
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #9 Skrevet 9. september 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Er de sikker på at det er spredning da? Mye rart som lyser opp på PET.. Anonymkode: b6d1f...971 I følge PET ja, men onkologene skal jo i utgangspunktet tolke disse bildene før konklusjon. Anonymkode: e26e6...5fa
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #10 Skrevet 9. september 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Kreft er jo så mye forskjellig, så jeg kan bare beskrive min egen erfaring. Jeg fikk brystkreft for omtrent ti år siden, der det viste seg at det var spredning til skjelettet. Det ble oppdaget ganske tidlig i mitt tilfelle også. Jeg ser at noen over her skriver at faren er bra fra spredning til skjelettet. Jeg visste ikke at spredning kunne kureres. Min spredning kan i alle fall ikke det, men spredning til skjelett er ikke nødvendigvis like aggressivt som mye annet. Sykdommen min holdes temmelig stabil med medisiner tilpasset min krefttype. Jeg får både tabletter og sprøyter. Onkolog på sykehuset følger meg opp. Jeg er på MR og CT-scan flere ganger i året. Oftest MR, av flere årsaker. Det er mange trinn i behandlingen. Når medisinene man går på slutter å virke, bytter man til andre medisiner/andre kombinasjoner. I mitt tilfelle startet jeg med én bestemt kombinasjon av medisiner, og gikk på de i noen år, før svulsten begynte å vokse igjen. Da ble medisineringen endret, noe som krympet svulsten igjen for en periode. Nå er jeg på tredje medisinkombinasjon. I mellomtiden. har jeg fått en serie med stråling mot svulsten i skjelettet, noe som stanset veksten i svulsten fullstendig. Dermed er det ingen synlig kreft hos meg for øyeblikket. Likevel er jeg ikke kurert, og blir aldri friskmeldt. Jeg lever MED kreft, noe jeg har gjort i nesten ti år. Det er alvorlig, men likevel ikke dramatisk. Det kan bli aktuelt med cellegift igjen i framtida, men det er etter at andre mulige medisiner er oppbrukt. Du spør om operasjon: og det kan jeg ikke svare på. Det har aldri vært aktuelt for meg, men hvert enkelt tilfelle er jo forskjellig. Anonymkode: dc90e...30b Veldig godt sagt av deg! Håper du og alle andre med kreft inkludert beste kompisen blir kreft frie en dag. Dere er tøffe asså Anonymkode: e26e6...5fa
Gregarious Skrevet 9. september 2023 #11 Skrevet 9. september 2023 Ingen her kan svare deg. Selv ikke en onkolog med den informasjonen du viser til. Kreft er mange sykdommer med mange prognoser, selv om metastaser generelt signaliserer alvorlig prognose så er det mange andre faktorer som påvirker sykdomsforløpet. Eksempelvis kan en se på revolusjonen innen metastatisk melanoma.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): I følge PET ja, men onkologene skal jo i utgangspunktet tolke disse bildene før konklusjon. Anonymkode: e26e6...5fa Pet kan ikke si om boe er kreft, det kan bare si om det er områder med økt metabolsk aktivitet. Infeksjon og andre betennelser bl.a lyser også opp. Anonymkode: b6d1f...971 1
Purple_Pixiedust Skrevet 10. september 2023 #13 Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva slags kur/behandling fikk han? Anonymkode: e26e6...5fa Operasjon og cellegift. Tror jeg. Tror ikke det var noe stråling. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kreft er jo så mye forskjellig, så jeg kan bare beskrive min egen erfaring. Jeg fikk brystkreft for omtrent ti år siden, der det viste seg at det var spredning til skjelettet. Det ble oppdaget ganske tidlig i mitt tilfelle også. Jeg ser at noen over her skriver at faren er bra fra spredning til skjelettet. Jeg visste ikke at spredning kunne kureres. Min spredning kan i alle fall ikke det, men spredning til skjelett er ikke nødvendigvis like aggressivt som mye annet. Sykdommen min holdes temmelig stabil med medisiner tilpasset min krefttype. Jeg får både tabletter og sprøyter. Onkolog på sykehuset følger meg opp. Jeg er på MR og CT-scan flere ganger i året. Oftest MR, av flere årsaker. Det er mange trinn i behandlingen. Når medisinene man går på slutter å virke, bytter man til andre medisiner/andre kombinasjoner. I mitt tilfelle startet jeg med én bestemt kombinasjon av medisiner, og gikk på de i noen år, før svulsten begynte å vokse igjen. Da ble medisineringen endret, noe som krympet svulsten igjen for en periode. Nå er jeg på tredje medisinkombinasjon. I mellomtiden. har jeg fått en serie med stråling mot svulsten i skjelettet, noe som stanset veksten i svulsten fullstendig. Dermed er det ingen synlig kreft hos meg for øyeblikket. Likevel er jeg ikke kurert, og blir aldri friskmeldt. Jeg lever MED kreft, noe jeg har gjort i nesten ti år. Det er alvorlig, men likevel ikke dramatisk. Det kan bli aktuelt med cellegift igjen i framtida, men det er etter at andre mulige medisiner er oppbrukt. Du spør om operasjon: og det kan jeg ikke svare på. Det har aldri vært aktuelt for meg, men hvert enkelt tilfelle er jo forskjellig. Anonymkode: dc90e...30b Ja mente vel egentlig ikke at han er helt frisk, men at han lever symptomfritt med medisiner nå og de finner ikke noe på bilder slik jeg har skjønt.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #14 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 19.18): Kreft er jo så mye forskjellig, så jeg kan bare beskrive min egen erfaring. Jeg fikk brystkreft for omtrent ti år siden, der det viste seg at det var spredning til skjelettet. Det ble oppdaget ganske tidlig i mitt tilfelle også. Jeg ser at noen over her skriver at faren er bra fra spredning til skjelettet. Jeg visste ikke at spredning kunne kureres. Min spredning kan i alle fall ikke det, men spredning til skjelett er ikke nødvendigvis like aggressivt som mye annet. Sykdommen min holdes temmelig stabil med medisiner tilpasset min krefttype. Jeg får både tabletter og sprøyter. Onkolog på sykehuset følger meg opp. Jeg er på MR og CT-scan flere ganger i året. Oftest MR, av flere årsaker. Det er mange trinn i behandlingen. Når medisinene man går på slutter å virke, bytter man til andre medisiner/andre kombinasjoner. I mitt tilfelle startet jeg med én bestemt kombinasjon av medisiner, og gikk på de i noen år, før svulsten begynte å vokse igjen. Da ble medisineringen endret, noe som krympet svulsten igjen for en periode. Nå er jeg på tredje medisinkombinasjon. I mellomtiden. har jeg fått en serie med stråling mot svulsten i skjelettet, noe som stanset veksten i svulsten fullstendig. Dermed er det ingen synlig kreft hos meg for øyeblikket. Likevel er jeg ikke kurert, og blir aldri friskmeldt. Jeg lever MED kreft, noe jeg har gjort i nesten ti år. Det er alvorlig, men likevel ikke dramatisk. Det kan bli aktuelt med cellegift igjen i framtida, men det er etter at andre mulige medisiner er oppbrukt. Du spør om operasjon: og det kan jeg ikke svare på. Det har aldri vært aktuelt for meg, men hvert enkelt tilfelle er jo forskjellig. Anonymkode: dc90e...30b Jeg har også hatt brystkreft, ingen spredning, men din historie er virkelig oppløftende å høre. Det gir veldig håp for alle oss som er rammet og de som blir rammet i fremtiden. Og som vi vet kommer det også nye medisiner. Takk for at du delte dette! 💞 Ønsker deg alt godt. Anonymkode: c4979...ffa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå