Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden til hun som ønsket å hedre med bunad i begravelse satte noen tanker i sving. Før var det så lett, ektefeller delte grav, man ble begravet der man kom ifra. Men nå? Mange er etablert flere ganger, vi flytter og migrerer, det er seremonier som er både kristne og humanetiske, og det har blitt lov å spre aske. Hva ønsker du skal skje?

Det gikk opp for meg at jeg ikke har tenkt på dette før. Jeg er ikke troende, men har alltid sett for meg den lokale kirkegården. Men var i en fantastisk bisettelse der avdøde hadde hatt tid til å planlegge, og sammen med familien bestemte at asken skulle spres på vedkommenes yndlingsfristed. Men mange ønsker en grav å gå til.

Vi har eldre i familien som vi må ta denne såre praten med, som ikke lengre bor der de hadde røtter. Og det kommer frem at dette er noe de tenker mye på. Så til dere som ikke har en selvsagt hvileplass, hvilke tanker gjør du deg? Og er det noe som vi egentlig alle burde formidle ønske om? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker å gravlegges der foreldrene mine gravlegges. 

Anonymkode: 5bbba...e66

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil begraves fra kirka, kremeres og legges på den lokale kirkegården. 

Anonymkode: ecd6d...194

Skrevet

Nå kommer jeg så klart til å bli gjenkjent, men brennes og kastes i dæss er helt greit. Jeg er død og bryr meg ikke ( Tror ikke så mange sier det, håper det, men tror ikke).

Ikke kast mye penger på min begravelse. Ønsker kremasjon, men vil barna gravlegge meg er det greit. Har helst ikke lyst å ligge på en kirkegård med gravstøtte. Men igjen, trenger barna mine det så er det greit.

Det betyr veldig lite for meg, er jeg død er jeg død. De etterlatte må velge det de er komfortable med, men de vet mitt standpunkt.

Anonymkode: eac79...e8e

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil 'hjem' der jeg vokste opp. Jeg vil gravlegges, ikke kremeres. Hjemstedet har en spesiell sang, den ønsker jeg skal spilles ved utgangsprosesjon. Jeg håper de feirer livet mitt mer enn de sørger over døden. Ellers får det være opp til de etterlatte, jeg regner ikke med å få med meg hva de bestemmer seg for.

Anonymkode: 83f8b...3b2

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg vil kremeres og spres i skog. Om de etterlatte ønsker begravelsen er opp til dem. 

Anonymkode: 3b6e4...847

Skrevet

Kremeres og urnen skal settes ned i graven hvor min manns urne står.

Anonymkode: f3059...eb5

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil kremeres og spres enten på havet eller på hytta.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå kommer jeg så klart til å bli gjenkjent, men brennes og kastes i dæss er helt greit. Jeg er død og bryr meg ikke ( Tror ikke så mange sier det, håper det, men tror ikke).

Ikke kast mye penger på min begravelse. Ønsker kremasjon, men vil barna gravlegge meg er det greit. Har helst ikke lyst å ligge på en kirkegård med gravstøtte. Men igjen, trenger barna mine det så er det greit.

Det betyr veldig lite for meg, er jeg død er jeg død. De etterlatte må velge det de er komfortable med, men de vet mitt standpunkt.

Hvordan i alle dager skal du bli gjenkjent ut fra dette? Jeg selv og veldig mange jeg kjenner sier akkurat det samme.

Anonymkode: 29582...f3f

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke, jeg er død. Ungene kan gjøre det de har lyst til.

Anonymkode: 74ecb...3c3

Skrevet

Når jeg er død er jeg ikke mer, og det spiller ingen rolle om liket mitt råtner ved siden av en ektefelle eller om det er på "hjemstedet" mitt. Gravplasser er overfylte allerede. Spre meg gjerne for alle vinder eller legg meg asken min en minnelund sammen med en haug andre. Det betyr ingenting for meg. Vil ikke at barna eller generasjonene etter skal belemres med min grav, følelsen av at de må reise til dette stedet og "pynte på grava", betale i dyre dommer for gravstedet og etterhvert ta stilling til om graven skal slettes.

Nei, gjør minst mulig ut av det, gi meg tilbake til naturen og kretsløpet uten å oppta plass. 

Anonymkode: 34b13...08b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan i alle dager skal du bli gjenkjent ut fra dette? Jeg selv og veldig mange jeg kjenner sier akkurat det samme.

Anonymkode: 29582...f3f

At du vil spyles ned i dæss? Sier flere det så flott, jeg får kjeft for det.

Skrevet

Kremering og asken skal spres. Ikke noe gravsted.

Anonymkode: f7b98...2d4

Skrevet

Jeg bryr meg null om hva de gjør med kroppen min når den er oppbrukt...eneste jeg håper er at jeg slipper å komme tilbake hit flere ganger .

Forhåpentligvis blir neste liv i et samfunn med intelligente skapninger..en million lysår herfra.

Skrevet

Jeg har gitt beskjed til de nærmeste at jeg vil kremeres og urnen nedsettes i anonym minnelund. Jeg vil ikke at pårørende skal ha bryet med å søke statsforvalteren om tillatelse for askespredning. 

Skrevet

Vil ha en liten "begravelse" der kun mine nærmeste venner og barn deltar, snakk om maks 10 stykker. Vil helst kremeres og bli spredd et spesielt sted men hvis mitt barn finner ut at han heller ønsker å begrave meg eller forme meg til en diamant så kan han det, jeg er jo død så det viktigste er at han er fornøyd.. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke bestemt meg men må vel ta en avgjørelse snart. Mest lettvindt å kremeres så jeg ikke tar så stor plass. 

Og så skjønner jeg ikke de som ikke bryr seg, jeg vil hvertfall si klart i fra og få respekt for mine ønsker. Man gjør det og enklere for etterkommere i sorg når det er bestemt, mange tøffe avgjørelser som er greit å slippe . Og de de tilfeller der etterkommerne har hver sin mening så slipper man uvennskap pga meg om alt er bestemt. 

Anonymkode: 32885...10b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke tenkt til å dø i det hele tatt. Hvis så skjer; skal jeg være langt over 100 år, og det er opp til de som er igjen hva de tenker er best.

Anonymkode: 6c730...2b4

Skrevet
Hareena skrev (1 time siden):

Jeg har gitt beskjed til de nærmeste at jeg vil kremeres og urnen nedsettes i anonym minnelund. Jeg vil ikke at pårørende skal ha bryet med å søke statsforvalteren om tillatelse for askespredning. 

Du kan enkelt søke om dette selv nå mens du lever. Jeg har fått innvilget min søknad og er veldig fornøyd med det. Var enkelt å plotte inn ønsket sted på kartet og fikk raskt svar. 

Anonymkode: 34b13...08b

• Liker 1
Skrevet

Bryr meg ikke. Verken hva som skjer med liket eller detaljer rundt bisettelsen/begravelsen.

Jeg har sagt ifra at jeg vil være donor, men vet at mamma og søsteren min hadde meldt meg som donor uansett. Så lenge jeg ikke sier at jeg ikke ønsker det, så hadde de tatt det som en selvfølge at jeg er det uansett. 

Anonymkode: e9d44...3aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...