Gå til innhold

Videregående skoler og bord i kantiner

Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kampen-om-det-kuleste-bordet-pa-horten-og-sandefjord-videregaende-skole-1.16526725

Jeg leser dette og jeg tenker. Hvorfor lar skolen mobbing og utestengning florere? 

Og dette: Ryktene vil jo ha det til at du blir kastet mat på, spesielt grøt, yoghurt eller snus. At du kan bli blikka og svartelistet.

Hvis dette foregår på norske videregående skoler, så er det på tide med noen konsekvenser for elevene som gjør dette?

Løsningen på problemet ellers kan være faste sitteplasser i kantina hvor den ekskluderende gruppa splittes og blandes med de andre elevene. 

Ikke minst må elevene som kaster mat på andre og driver med regelrett mobbing og trakassering av andre få anmerkninger, nedsatt orden og oppførsel og alt dette må i vitnemålet, så fremtidige arbeidsgivere kan velge om de vil ansette bøller eller ikke.

Det blir neppe populært å ha studert for lege, advokat eller ingeniør og så søker man jobb med vitnemålet og det er synlig at man har vært bølle på skolen. Jeg som arbeidsgiver ville bare kastet søknaden i søpla. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg. Løsningen med faste sitteplasser er god - men sannsynligvis vanskelig å gjennomføre i praksis. Man er jo frie individer, skal man ha en kantinevakt for 16-18-åringer som passer på at hver person setter seg på sin plass?

Orden og oppførsel virker til å være noe som det er lite fokus på i karakterjaget - så her er jeg 100% enig med deg. Denne må utnyttes bedre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandefjord videregående er vel Norges største. Faste plasser er neppe aktuelt eller mulig å opprettholde. Skolen har også flere tidligere politimenn som jobber som miljøarbeidere for å fange opp ting som skjer der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...