AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Del Skrevet 9. september 2023 Jeg fikk denne diagnosen da jeg var 14. Jeg er 37 nå. Var en del hos en psykolog som drev og spurte meg om jeg klarte ting selv, og når jeg svarte ja så virket det ikke som han trodde på meg. Han spurte tilogmed om jeg greide og vaske meg og kle på meg selv. Virket som han så på Asperger som tilbakestående. Mine foreldre behandlet meg som et barn langt opp i 20 årene, og de har vel ikke helt greid å legge fra seg det. De få som viste om diagnosen så på meg som et barn virket det som. Psykologen jeg går hos nå sier at selv om man har Asperger så har man normal intelligens og kan fungere helt fint i hverdagen, og ingen har fortalt meg det før. Jeg bor jo alene, så jeg klarer meg jo helt fint. Noen som har vært borti det samme? Så de annerledes på det før? Anonymkode: 2b580...127 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Del Skrevet 9. september 2023 Jeg tror mange både genier og bygdeoriginaler før i tida var folk med aspergers/autisme. De fikk bare ingen diagnose. Anonymkode: 0c63b...98d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 9. september 2023 #3 Del Skrevet 9. september 2023 Vet ikke, men noen gjorde sikkert det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Del Skrevet 9. september 2023 Aspergers er jo høytfungerende autisme, så syns det er rart at du fikk den diagnosen uten at psykolog forstod forskjellen av gradene på spekteret. Selv innen Aspergers, som i seg selv er "høytfungerende, er det forskjellige grader av funksjonsnivå. Generelt sett er man relativt greit fungerende, men man har åpenbart utfordringer som gjør at man ikke fungerer så godt som om man ikke hadde hatt det. Anonymkode: 96681...408 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Del Skrevet 9. september 2023 40 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk denne diagnosen da jeg var 14. Jeg er 37 nå. Var en del hos en psykolog som drev og spurte meg om jeg klarte ting selv, og når jeg svarte ja så virket det ikke som han trodde på meg. Han spurte tilogmed om jeg greide og vaske meg og kle på meg selv. Virket som han så på Asperger som tilbakestående. Anonymkode: 2b580...127 Jeg har Asperger og tror psykologen mente : husker du på å vaske deg selv og ikke om du vet hvordan man vasker seg selv. Enkelte med Asperger inkludert meg selv tenkte ikke på dette med å vaske seg i puberteten. Jeg måtte stadig minnes på av mine foreldre at jeg måtte dusje og bruke deodorant. Jeg ble som deg svært lenge behandlet som et barn. På noen områder var det nok berettiget for jeg skjønte ikke alt som mine jevnaldrende tok intuitivt. På andre områder så var det foreldrene mine som undervurderte meg. Anonymkode: c5f14...4f8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har Asperger og tror psykologen mente : husker du på å vaske deg selv og ikke om du vet hvordan man vasker seg selv. Enkelte med Asperger inkludert meg selv tenkte ikke på dette med å vaske seg i puberteten. Jeg måtte stadig minnes på av mine foreldre at jeg måtte dusje og bruke deodorant. Jeg ble som deg svært lenge behandlet som et barn. På noen områder var det nok berettiget for jeg skjønte ikke alt som mine jevnaldrende tok intuitivt. På andre områder så var det foreldrene mine som undervurderte meg. Anonymkode: c5f14...4f8 Skjønner. Jeg husker at han spurte om jeg klarer det. Jeg er veldig nøye med hygiene da, jeg dusjer hver dag, så var litt vondt å ikke bli trodd. Nei, er ikke ok å bli behandlet som et barn. Anonymkode: 2b580...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær86 Skrevet 9. september 2023 #7 Del Skrevet 9. september 2023 Asperger er ikke tilbakestående. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 9. september 2023 #8 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner. Jeg husker at han spurte om jeg klarer det. Jeg er veldig nøye med hygiene da, jeg dusjer hver dag, så var litt vondt å ikke bli trodd. Nei, er ikke ok å bli behandlet som et barn. Anonymkode: 2b580...127 Kjenner flere med Asberger og oppfatter de som over snittet kunnskapsrik , kreativ og intelligente. ( og renslig ) . Høres ut som du har møtt på en kunnskapsløshet hos psykolog evnt er det standard spørsmål 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 9. september 2023 #9 Del Skrevet 9. september 2023 Tror kanskje det henger litt etter når det kommer til utredningsverktøyene. Mange av disse er rettet mot barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #10 Del Skrevet 9. september 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har Asperger og tror psykologen mente : husker du på å vaske deg selv og ikke om du vet hvordan man vasker seg selv. Enkelte med Asperger inkludert meg selv tenkte ikke på dette med å vaske seg i puberteten. Jeg måtte stadig minnes på av mine foreldre at jeg måtte dusje og bruke deodorant. Jeg ble som deg svært lenge behandlet som et barn. På noen områder var det nok berettiget for jeg skjønte ikke alt som mine jevnaldrende tok intuitivt. På andre områder så var det foreldrene mine som undervurderte meg. Anonymkode: c5f14...4f8 Edit: Vil legge til at asperger i stor grad er arvelig. Så om man selv har asperger kan ens foreldre ha (udiagnostisert) asperger. Noe som kan gjøre at også foreldrene kan slite med å se hvorda de bør behandle barna. Anonymkode: c5f14...4f8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #11 Del Skrevet 9. september 2023 Jeg har ei voksen stedatter med Aspergers, og jeg syns det er vanskelig å balansere hjelp og å stole på at hun takler ting selv. Har alltid hatt som mål å lære henne nok til at hun får et mest mulig selvstendig liv, det ligger mye verdighet i det. Hun -som flere med AS- har en såkalt ujevn evneprofil. Så på noen områder er hun helt aldersadekvat i hva hun mestrer, mens på andre områder er hun laaangt bak. Hun var sikkert 17 år før hun både klarte å se selv når hun burde vaske håret og klarte å skylle ut all shampo. Vi innførte rutine med dusj hver dag, samt bytte av undertøy og sokker hver dag. Gensre og bukser kan man jo bruke flere dager, men der måtte vi altså ofte si fra at hun etter dag seks i samme genser MÅTTE skifte Hun bor idag i egen leilighet og det går stort sett fint. Strever litt med økonomistyring og dette med å kle seg adekvat etter årstid hva gjelder yttertøy/vær. Kjører fullstendig strutsementalitet hvis hun får noe fra Skatteetaten/Lånekassen/NAV hun ikke forstår. Da bare ignoreres det. Vi må aktivt mase, etterspørre, kontrollere slikt. Det har tatt tid for oss foresatte å vite hva vi kan være sikre på at hun mestrer, og hva vi må/bør bidra med. Dette har jo også endret seg etter hennes egen endret livssituasjon (skoleelev, arbeidstaker, bo hjemmefra osv). Så kan hun få fullstendig meltdown når hun blir stresset og overveldet. Da klarer hun ikke selv de enkleste ting som hun har mestret i årevis. Det oppleves som umulig for oss å forutse når det skjer. Så det som oppleves som mas og "å bli behandlet som en unge" KAN være foresattes forsøk på å ha ryggen din, hjelpe og vise omsorg. Anonymkode: 213ab...5a7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #12 Del Skrevet 9. september 2023 Er det liksom sånn at alle med Asperger hater å dusje? Jeg føler meg ekkel hvis jeg ikke dusjer hver dag, må dusje selv om jeg bare skal være hjemme en dag, fordi jeg liker ikke den følelsen når jeg ikke har dusjet, da føler jeg meg klissete, svett og ekkel. Men jeg har diagnosen. Anonymkode: 2b580...127 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #13 Del Skrevet 9. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Er det liksom sånn at alle med Asperger hater å dusje? Jeg føler meg ekkel hvis jeg ikke dusjer hver dag, må dusje selv om jeg bare skal være hjemme en dag, fordi jeg liker ikke den følelsen når jeg ikke har dusjet, da føler jeg meg klissete, svett og ekkel. Men jeg har diagnosen. Anonymkode: 2b580...127 Nei. Som jeg skrev ENKELTE med asperger tenker ikke over at man må dusje. Asperger/høyfungernede autisme er et svæt vidt spekter hvor man finner alle mulige type mennesker. Er jo også de med asperger som er langt mer opptatt av hygiene enn folk uten asperger. Anonymkode: c5f14...4f8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #14 Del Skrevet 10. september 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ei voksen stedatter med Aspergers, og jeg syns det er vanskelig å balansere hjelp og å stole på at hun takler ting selv. Har alltid hatt som mål å lære henne nok til at hun får et mest mulig selvstendig liv, det ligger mye verdighet i det. Hun -som flere med AS- har en såkalt ujevn evneprofil. Så på noen områder er hun helt aldersadekvat i hva hun mestrer, mens på andre områder er hun laaangt bak. Hun var sikkert 17 år før hun både klarte å se selv når hun burde vaske håret og klarte å skylle ut all shampo. Vi innførte rutine med dusj hver dag, samt bytte av undertøy og sokker hver dag. Gensre og bukser kan man jo bruke flere dager, men der måtte vi altså ofte si fra at hun etter dag seks i samme genser MÅTTE skifte Hun bor idag i egen leilighet og det går stort sett fint. Strever litt med økonomistyring og dette med å kle seg adekvat etter årstid hva gjelder yttertøy/vær. Kjører fullstendig strutsementalitet hvis hun får noe fra Skatteetaten/Lånekassen/NAV hun ikke forstår. Da bare ignoreres det. Vi må aktivt mase, etterspørre, kontrollere slikt. Det har tatt tid for oss foresatte å vite hva vi kan være sikre på at hun mestrer, og hva vi må/bør bidra med. Dette har jo også endret seg etter hennes egen endret livssituasjon (skoleelev, arbeidstaker, bo hjemmefra osv). Så kan hun få fullstendig meltdown når hun blir stresset og overveldet. Da klarer hun ikke selv de enkleste ting som hun har mestret i årevis. Det oppleves som umulig for oss å forutse når det skjer. Så det som oppleves som mas og "å bli behandlet som en unge" KAN være foresattes forsøk på å ha ryggen din, hjelpe og vise omsorg. Anonymkode: 213ab...5a7 Jeg har asperget og kjenner meg igjen. Men jeg har prøvd å snu det ved at jeg prøver å spørre om hjelp på så tidlig tidspunkt som mulig om det er noe jeg ikke forstår, fordi jeg av erfaring synes ting blir vanskeligere å spørre om hjelp når det har gått lang tid og jeg kjenner skam over å ikke ha løst oppgaven tidligere. Mange av oss med aspeger går helt i lås når vi får oppgaver vi ikke klarer. Kan kanskje være lur mestringsstrategi for din stedatter å ha som regel å spørre om hjelp så tidlig som mulig. Har tapt mye penger på at jeg ikke har turt å gjøre noe med problemene når det har gåttt lang tid. Da tør jeg ikke å spørre om hjelp. Anonymkode: c5f14...4f8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #15 Del Skrevet 10. september 2023 Dette er helt vanlige spørsmål for å kartlegge funksjonsnivå. Hadde neppe noe med å gjøre hva psykologen hadde forventning om at du skulle fikse/ikke fikse. Det finnes også egne skjema som rutinemessig skal utfylles for alle som mottar hjelp. Får du f.eks kommunal hjemmehjelp til å vaske gulv pga vond rygg eller noe, er de likevel forpliktet til å spørre om du fikser å vaske deg selv når du har mensen. Anonymkode: 3f66e...eb1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #16 Del Skrevet 10. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er helt vanlige spørsmål for å kartlegge funksjonsnivå. Hadde neppe noe med å gjøre hva psykologen hadde forventning om at du skulle fikse/ikke fikse. Det finnes også egne skjema som rutinemessig skal utfylles for alle som mottar hjelp. Får du f.eks kommunal hjemmehjelp til å vaske gulv pga vond rygg eller noe, er de likevel forpliktet til å spørre om du fikser å vaske deg selv når du har mensen. Anonymkode: 3f66e...eb1 Men da burde han hvertfall trodd på meg når jeg svarte at jeg klarte dette selv. Var tydelig at han ikke trodde på meg. Anonymkode: 2b580...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fionas Skrevet 10. september 2023 #17 Del Skrevet 10. september 2023 Fremtidsmenneske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #18 Del Skrevet 10. september 2023 Fionas skrev (7 minutter siden): Fremtidsmenneske? ?? Anonymkode: 2b580...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #19 Del Skrevet 11. september 2023 Jeg synes det er bra at du ble spurt om personlig hygiene da dette er utfordrende for mange med Asperger. Både på grunn av sanseulikheter, og fordi man kanskje bryr seg mindre om sosiale forventninger. Personer med autisme/asperger har ofte ujevn evneprofil og har utfordringer selv om man er intelligent og klarer studier/jobb. Anonymkode: aafe8...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 11. september 2023 #20 Del Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 23.54): Er det liksom sånn at alle med Asperger hater å dusje? Jeg føler meg ekkel hvis jeg ikke dusjer hver dag, må dusje selv om jeg bare skal være hjemme en dag, fordi jeg liker ikke den følelsen når jeg ikke har dusjet, da føler jeg meg klissete, svett og ekkel. Men jeg har diagnosen. Anonymkode: 2b580...127 Jeg liker i hvert fall ikke å dusje. Synes bare det er stress og kan godt gå fem dager uten dusj. Bare tar en vaskeklut på morgenen.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå