AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Vi har nettopp startet prosessen, så det skjer ikke med det første. Men herregud som jeg gleder meg! Dette har vært en drøm i mange år, og endelig er vi så smått igang👏🎉 Vi har såvidt begynt å se etter oppdretter, begynt å se på hva vi kan forvente oss av utgifter osv😊 Dere med retrievere har dere noen tips til hva vi bør tenke på, ol? Vi har hatt hund før, mannen og jeg, hver for oss, men det begynner å bli endel år siden, så alt blir liksom nytt😄😅 Vi har katter da, så det vil jo bli en ny hverdag for dem også, men det tror jeg de takler relativt greit😊 Jeg måtte bare dele det her, for nå er jeg så oppspilt og utålmodig, og jeg gleder meg så masse👏😄😄 Anonymkode: f7205...db1 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Så heldige dere er! Anonymkode: 16213...aef
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 Lykke til, men husk å støvsuge hver dag og lær gjerne valpen opp til å bli støvsugd Anonymkode: 4f08a...439 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 Så koselig, golden retriever er nydelig! Bare vær klar for at de er valpete første to tre år😅 Anonymkode: bfd79...dea 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 Jeg har en 3 år gammel labrador og er oppvokst med golden. Det blir mye koselig og mye jobb på dere. Anonymkode: ea0ba...7f7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Skrevet 9. september 2023 Herlig rase, min mann hadde en når jeg traff han. Den sov i senga og derfor ble det ikke golden når vi skulle ha hund sammen, tar jo all plass😂 Anonymkode: 58f66...76f
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #7 Skrevet 9. september 2023 Så gøy, lykke til💜 herlig rase som gir mye til familien🥰 Anonymkode: a1a0e...6bc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #8 Skrevet 9. september 2023 Jeg vil anbefale dere å lete etter en oppdretter som har sterkt fokus på gemytt, og hvis mulig importere fra Sverige (de har mye mer fokus på gemytt og testing av adferd der). Det er dessverre en del golden som har problemer med aggressivitet og nervøsitet, på grunna av at det har blitt avla litt i hytt og gevær. Dette skjer dessverre med raser som blir veldig populære (har også skjedd med dansk svensk gårshund blant annet). Gyldendal retriever er jo nydelige hunder, så jeg mener ikke å svartmale her altså. Bare vær nøye med hvem dere kjøper av. Anonymkode: 70eff...198 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #9 Skrevet 9. september 2023 Mitt beste tips er å reise på steder der dere møte retrievere, utstillinger og treninger i ulike retrieverklubber er fine muligheter for sånt! Anonymkode: 69d10...516
Better Bachelor Skrevet 9. september 2023 #10 Skrevet 9. september 2023 Lykke til med håravfall og helseplager!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #11 Skrevet 9. september 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt beste tips er å reise på steder der dere møte retrievere, utstillinger og treninger i ulike retrieverklubber er fine muligheter for sånt! Anonymkode: 69d10...516 Nja.. det kan være fint for å bli kjent med folk, men bare husk at de som er veldig 'inn' i et rasemiljø ofte har det med å skjønnmale rasen og bagatellisere det som er av problemer. Vil du ha mer nøytrale råd bør du snakke med hundetrenere og veterinærer som ser mer nøytralt på det og har bred erfaring. Jeg ser det selv blant folk som driver med rasen jeg har. Den har ikke store problemer, men de som er blir forsøkt skjult av de som fronter rasen. Anonymkode: 70eff...198 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #12 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lykke til, men husk å støvsuge hver dag og lær gjerne valpen opp til å bli støvsugd Anonymkode: 4f08a...439 Takk for tipset! Jeg vet det blir mye hår og støv, men jeg har ikke tenkt på å støvsuge hunden!😅 Det er sikkert ikke dumt😄 Vi har allerede noen katter, og er vant til hår, støv og sand fra dem, så litt ekstra skal gå helt fint😄👏 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så heldige dere er! Anonymkode: 16213...aef Takk, gleder meg sykt masse!❤️ AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så koselig, golden retriever er nydelig! Bare vær klar for at de er valpete første to tre år😅 Anonymkode: bfd79...dea Ja, som sagt min drømmehund, og har fått mannen med på den rasen også😅 Jeg er vokst opp med retrievere i familien, så jeg er ikke helt ukjent med dem. Valpefakter regner vi med😂 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en 3 år gammel labrador og er oppvokst med golden. Det blir mye koselig og mye jobb på dere. Anonymkode: ea0ba...7f7 Ja, det er "enkle" hunder sånn sett, men de krever endel, og det er vi innstilt på😊 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Herlig rase, min mann hadde en når jeg traff han. Den sov i senga og derfor ble det ikke golden når vi skulle ha hund sammen, tar jo all plass😂 Anonymkode: 58f66...76f Off🙈 Tanken er å ikke ha den i sengen, men jeg tviler på at det ikke blir sånn allikevel🙊😅 Forrige hunden jeg hadde, skulle heller ikke i sengen, men den havnet der allerede første natten🙈 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Så gøy, lykke til💜 herlig rase som gir mye til familien🥰 Anonymkode: a1a0e...6bc Takk❤️ AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg vil anbefale dere å lete etter en oppdretter som har sterkt fokus på gemytt, og hvis mulig importere fra Sverige (de har mye mer fokus på gemytt og testing av adferd der). Det er dessverre en del golden som har problemer med aggressivitet og nervøsitet, på grunna av at det har blitt avla litt i hytt og gevær. Dette skjer dessverre med raser som blir veldig populære (har også skjedd med dansk svensk gårshund blant annet). Gyldendal retriever er jo nydelige hunder, så jeg mener ikke å svartmale her altså. Bare vær nøye med hvem dere kjøper av. Anonymkode: 70eff...198 Jeg har tatt kontakt med nrk, og spurt litt om bla oppdrettere, hvordan vi skal finne dem som er seriøse ol. Det er viktig for oss at vi finner dem som kan og vet. Vi har ikke tenkt på å lete i Sverige, takk for tips😊 Hvordan går vi frem da? AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mitt beste tips er å reise på steder der dere møte retrievere, utstillinger og treninger i ulike retrieverklubber er fine muligheter for sånt! Anonymkode: 69d10...516 Ja, mulig det hadde vært lurt😊 Better Bachelor skrev (38 minutter siden): Lykke til med håravfall og helseplager! Håravfall regner vi med. Og vi vil bruke tid på å finne oppdrettere som er seriøs og som har fokus på sunne hunder. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nja.. det kan være fint for å bli kjent med folk, men bare husk at de som er veldig 'inn' i et rasemiljø ofte har det med å skjønnmale rasen og bagatellisere det som er av problemer. Vil du ha mer nøytrale råd bør du snakke med hundetrenere og veterinærer som ser mer nøytralt på det og har bred erfaring. Jeg ser det selv blant folk som driver med rasen jeg har. Den har ikke store problemer, men de som er blir forsøkt skjult av de som fronter rasen. Anonymkode: 70eff...198 Hm, takk for tips!🙏 Anonymkode: f7205...db1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #13 Skrevet 9. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har ikke tenkt på å lete i Sverige, takk for tips😊 Hvordan går vi frem da? Anonymkode: f7205...db1 Samme som i Norge egentlig. Se på SK K (svenske kennel klubben) der finner du lenke til rasens klubb og liste iver oppdrettere. Så kontakter du de direkte. Det er litt ekstra papirarbeid med importen, men det hjelper oppdretter deg med. En liten pris å betale syns jeg. Anonymkode: 70eff...198
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #14 Skrevet 9. september 2023 Min første tanke er jo, Oi, gratulerer med pels i middagen😂 Flotte hunder, men etter hva jeg har opplevd røyter de litt mer enn mange andre. Og det er greit altså. Hadde selv en røyter og fikk hår i middagen😅 Anonymkode: 32711...624
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #15 Skrevet 9. september 2023 Gratulerer! Så spennende 😃 Som en annen her nevner, vær ekstra obs på gemytt. Møt mor og far til valpene (kommende valpene) og se etter tegn på nervøsitet. Hvordan møter hundene dere? Virker de skeptiske eller glade/nøytrale? Spør også oppdretterne dere snakker med om de kan sette dere i kontakt med tidligere valpekjøpere. Gode, seriøse oppdrettere har god kontakt med tidligere valpekjøpere, og vil synes det er flott at dere er nøye når det kommer til valpekjøp. Anonymkode: ab939...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #16 Skrevet 9. september 2023 Hadde en nervøs Golden Retriever med noe matforsvar. Han spiste også absolutt alt mulig. Det var en del problematferd med han, vanskelig å si hva som utløste det. Det var nok ikke perfekt oppdragelse, og tviler på at vi sjekka oppdretter så nøye. Jeg var 14 år da vi fikk ham, så det var jo foreldrene mine som sto for kjøpet. Utenom disse problemene, så var han utrolig snill og lærevillig. Ekstremt kosete. Ingen fysiske problemer, og han døde av alderdom. Jeg kommer nok til å gå for samme rase, eller annen Retriever, når jeg skal ha hund igjen. Kommer til å sjekke oppdretter nøye, og jeg vil ha hovedansvaret for oppdragelse. Litt verre når man er flere i en familie og ikke alle er konsekvente 🤷♀️ Anonymkode: a7f7b...973
Aurora Borealis Skrevet 9. september 2023 #17 Skrevet 9. september 2023 Besøk potensielle (godkjente) oppdrettere og be om referanser. Mye rart som gjemmer seg bak lekre nettsider (snakker av erfaring). Sørg for forsikring og gjennomfør anbefalte veterinærbesøk. Fokuser på sosialisering av valpen. Bruk sele (ikke halsbånd). Invester i fór med høyt næringsinnhold og begrens godbitene. Invester i en god støvsuger 😁. Kos dere masse 😀. Vår GR tispe er snart 9 år gammel og hun er verdens beste familiemedlem.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #18 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nja.. det kan være fint for å bli kjent med folk, men bare husk at de som er veldig 'inn' i et rasemiljø ofte har det med å skjønnmale rasen og bagatellisere det som er av problemer. Vil du ha mer nøytrale råd bør du snakke med hundetrenere og veterinærer som ser mer nøytralt på det og har bred erfaring. Jeg ser det selv blant folk som driver med rasen jeg har. Den har ikke store problemer, men de som er blir forsøkt skjult av de som fronter rasen. Anonymkode: 70eff...198 Joda, men du kan også få info om sunne, friske linjer og gode oppdrettere! Anonymkode: 69d10...516
hocane Skrevet 10. september 2023 #19 Skrevet 10. september 2023 Etter min mening er golden retriever en veldig kjedelig og passiv rase. For all del fantastiske med barn, men selv foretrekker jeg er rase det er litt mer "krutt" i. Det at retrievere røyter så mye er heller ikke et pluss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå