AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Jeg har opplevd en del jævlig i familien de siste 10 årene, og noe av det er så ekstremt at man tenker det er fra en slags hollywood-film. Det jeg har vurdert er å skrive en roman om det. Problemet er at jeg kommer fra en liten bygd hvor nesten alle kjenner til alle. Om jeg skriver noe, vil jeg selvsagt endre navn, men likevel tenker jeg det vil være relativt lett å vite hvem som er hvem, om de leses at personer fra hjemstedet. Ønsker å skrive med pseudonym, er det mulig/vanlig? Hva bør man tenke å i sånne situasjoner? Vet at Vigdis Hjorth skrev en veldig kritisk roman om familieforhold som skapte mye oppstyr, men hun var jo kjent allerede før boken kom ut så det blir en annen situasjon. Likevel, skummelt. Anonymkode: 56cbe...26c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Se på Knausgård. Utleverte hele sin familie. Så vidt jeg husker klagde flere av de berørte. Anonymkode: 399b2...7d9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Se på Knausgård. Utleverte hele sin familie. Så vidt jeg husker klagde flere av de berørte. Anonymkode: 399b2...7d9 Har ikke lest Knausgård, men mener å ha lest noe om at han skrev veldig intime, seksuelle ting også. Min historie har jo ingenting med sånne intime ting å gjøre overhodet. Anonymkode: 56cbe...26c
Andro Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 Det er ikke ulovlig å omtale andre. Ei heller om du deler privat informasjon om dem ved å fortelle din egen historie. Dersom du anonymiserer er du nærmest uangripelig, selv om de som kjenner dere godt vil ane hvem det dreier seg om. Forlag har egne jurister som veileder forfattere i dette, for å unngå søksmål. Det anses ærekrenkende å svekke en annens æresfølelse eller omdømme, ved f.eks. å sette ut et rykte eller en løgn som svekker tilliten til den omtalte, og der tillit er nødvendig å ivareta for å utøve sin stilling eller næring. Så lenge det du skriver er sant, og dokumenterbart, så vil ytringsfriheten (Grl. § 100) veie tyngre enn bestemmelsene i skadeerstatningslovens § 3-6 a. Du har rett til å fortelle din historie. Det skjer nesten aldri at noen blir ilagt å betale erstatning for injurier med mindre det dreier seg om usanne påstander om alvorlige saker som f.eks. straffbare forhold. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 Endre på navn, og endre på noen detaljer slik at det blir vanskeligere å skjønne. Anonymkode: f968c...552
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Skrevet 9. september 2023 Du er fri til å skrive din historie. Men sosiale konsekvenser kan jo komme. Nåløyet er trangt for å få gitt ut bøker hos forlagene, bare så du er klar over det. Det må ha litterær kvalitet. Men du kan så klart skrive boka. Det vil antagelig være terapeutisk for deg, og hvem vet. Anonymkode: 80bcf...505
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå