Gå til innhold

Til dere har som mistet mensen (pga overgangsalder eller snart der..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det for deg å miste mensen? Lurer da på tegn på det, hvordan det utartet seg?

Jeg er 50 og har alltid vært helt på dagen ift mens-syklus. Skulle nå hatt mensen for 3 uker siden. Dagen da jeg skulle hatt mensen, var det bare "svart blod", bare bittelitt i en dag og så borte. Så i dag igjen, dagen etter sex, så er det det samme - litt "svart blod" evt koagulert, men ikke friskt rødt og bare veldig lite. Holder jeg på å miste mensen? Hva er tegn på det, tro?

Håper noen kan svare. 

Anonymkode: 3f93d...553

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan det utartet seg? Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Mensen forsvant. Sånn utartet det seg. 

Anonymkode: eb791...f1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan det utartet seg? Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Mensen forsvant. Sånn utartet det seg. 

Anonymkode: eb791...f1f

hun lurer sikkert på om den bare "poff" ble borte, eller om det var mellomblødninger eller andre endringer over tid før den forsvant helt, slik hun beskriver. Jeg er ikke der ennå men forstod nå spørsmålet.

Anonymkode: 77f83...366

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det å miste mensen i overgangsalderen ledsages ofte av "tullete" menssyklus, uregelmessige blødninger, store unormale blødninger og/eller små og "rare" blødninger. Kroppen har mistet hormonene som styrer dette på normalt vis, det går i rykk og napp, og en dag så uteblir alt av blødninger helt. Det kan ta tid, da. Jeg tror jeg hadde surr med blødninger og uteblitte menstruasjoner i et par år før det ga seg helt.

Jeg synes det var fælt å miste mensen, fordi hos meg så ble det så grusomt tørt "oppi der" at lukten ble helt rar. Muggent. Ikke friskt og fuktig som før. Holdt ut med dette en god stund, før jeg gikk til lege og fikk østrogentilskudd. Bruker det tre faste dager pr uke, og det gjør at det lukter mer normalt, ikke sånn muggent. Men har fremdeles ingen utflod lenger. Den forsvant med mensen.

Anonymkode: 94db0...ffb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mensen kom sjeldnere. Til slutt med mange måneder mellom. Nå har jeg ikke hatt den på over et år. Tenker den tiden er over.

Anonymkode: fc695...e0c

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i overgangsalderen, og ble overrasket over at jeg en periode begynte å blø oftere og mer. Jeg hadde trodd at dette skulle utarte seg slik at mens kom sjeldnere og sjeldnere, og kanskje også mer kortvarig, så gikk til legen med dette. Legen sa at det jeg opplever også er ganske vanlig. Altså hyppigere mens, og uregelmessig. Jeg har hatt mens i 14 dager, pause en uke og så mens igjen på det verste. Nå har det heldigvis roet seg, og jeg ser frem til å bli ferdig med mens, men jeg er ikke helt der ennå. 

Anonymkode: 6406b...15d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 56 og nå begynner det å lugge litt med syklusen. Forskjellen fra nå av er at å planlegge ting er umulig. Må ha med tampong i veska hele tiden fordi jeg aldri veit når den kommer. Fjellturer og romantiske kvelder må tas med et kvarters varsel og det murrer i eggstokkene nesten konstant. Nå først merker jeg til disse «damegreiene» mannfolka bruker som en del av hersketeknikken når de kommer til kort i selvinnsikten; «har du mensen eller?». 

Anonymkode: 530d5...bd8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 50 og har hatt blødningsforstyrrelser i over 2 år. Den lengste blødningen varte i 6 måneder, og det lengste oppholdet varte i 5 måneder. Alt fra småblødning til så kraftig at jeg har havnet på sykehus.

Anonymkode: 237f9...57e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 48, og har hatt rotete syklus i 4 år, i tillegg til plutselig mye migrene, som jeg aldri tidligere har hatt problemer med. Hos meg er det sånn at jeg har østrogen, men mangler progesteron. Det betyr at slimhinnene i skjeden bygger seg opp og blir ganske kraftig, og hvis jeg ikke har hatt mensen på 3 mnd, så må jeg ta en kur med Provera (Progesteron) for å få blødning. Det er viktig at jeg får disse blødningene ca hver 3.mnd, siden slimhinnen bygger seg kraftig opp. Om slimhinnene blir værende tykk for lenge, kan det utvikle seg til kreft😬 Jeg syns dette er så styrete! Vil helst bare ha slutt på hele mensen-styret! Nå er det 6 mnd siden siste mens, da provera-kuren ikke satt igang noen mens for 3 mnd sider. Nå skal jeg snart til gynekolog for å sjekke om slimhinnen er tykk, og sikkert ta blodprøver. Dersom slimhinnen er tykk, må jeg først prøve en ny proverakur for å få blødning, og hvis det ikke funker, må jeg ha en utskraping på sykehuset for å få ut slimhinnen... For noe herk!

Er det noen som har erfaring med denne type problematikk? 

Anonymkode: f6f4d...57d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...