Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min brukte nattpose på oss de første årene. Jeg husker at lillesøstera mi likte den så godt at hun gjerne gikk rundt i den også på morgenen (hun har alltid vært kald, i motsetning til oss andre som alltid er varme). Hun ble så vant med å gå i nattpose at hun kunne løpe med den. Hun hadde vært veldig god i sekkeløp. 😂 Lillebroren min er ekstremt varm av seg, og måker snø i t-skjorte. Han brukte lite nattpose fordi han ble for varm. Men hvis barnet fryser mye, så er nattpose genialt.

Anonymkode: 37527...7b4

• Nyttig 1
Skrevet

Brukt det på alle tre. Funker helt genialt. Dyne er utrolig upraktisk i forhold. 

Anonymkode: f3175...676

• Liker 1
Skrevet

Brukte kun første 3 mnd. Fikk vinterbaby.

Men så kom våren og hun ble kjempevarm og ville gjerne lufte beina, så da måtte vi ha dyne.

Anonymkode: dd1ef...350

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

https://www.heltunik.no/products/nattpose-mikke-mus---dream-big

Ble tipset om denne og lurer på å kjøpe men det er vel den minste str jeg trenger? Brukte du din mye? 

Anonymkode: ad4f6...442

Har brukt fra babyen var ganske liten ja. Gikk over til vektpose fra moonboon etterhvert :) 

Anonymkode: 55af1...bfe

Skrevet

Vi har brukt det nå en periode. Hun måtte svøpes en stund da hun sov urolig og vekket seg selv. Når hun ved 3 mnd alder begynte å vrikke armene ut av svøpeteppet gikk vi over til pose, så det fremdeles skulle være litt tett rundt henne. I tillegg sparket hun av seg dyne. Vi hadde fått en pose av en bekjent som jobbet for en barnebutikk. Den hadde blitt sendt i retur og skulle kastes eller noe, så da tok vi den og tenkte vi kunne jo prøve. Funker fint. Noen netter sover hun uten fordi posen må jo vaskes innimellom.. og det går fint det og, men nå er det jo ikke så kaldt enda. Min mor skal strikke en sovepose, så da har vi snart to :)

Anonymkode: 6bfe4...ec2

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har brukt fra babyen var ganske liten ja. Gikk over til vektpose fra moonboon etterhvert :) 

Hvordan kan vektpose være trygt mtp. krybbedødsfare?

Anonymkode: 60690...e56

Skrevet

Vi svøpe helt i begynnelsen, men gikk vel over til nattpose da hun var rundt 2 mnd. Bruker det fortsatt nå når hun er 1 år. 

Anonymkode: d0e8f...49d

Skrevet

Brukt med alle barna. Super fornøyd. Ungene var fornøyde :) Det var trygt. De sparket av seg dyne og pledd. Det endte bare opp med at de sutret og frøs. Uansett om de hadde på seg ull klær var det noe med det å ha en dyne på seg hele natten som var godt for ungene. De sov godt med nattpose.

Anonymkode: 48cba...f7d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke brukt - selv om de var kjøpt inn på forhånd. For oss ble det ikke praktisk i det hele tatt. For det første, presiserte babyen bæsje etter amming om natten, og det måtte jo skiftes. For det andre, ble babyen veldig varm mens hen spiste, og ble svett og irritert i den posen. Så dyne ble absolutt mest praktiske for oss, selv om det ble stadig sparket av. 

Men altså, ungene mine sparker fortsatt dynene av, de er nå 6 år og 9 år gamle. De trenger jo tydeligvis å kunne sparke dyner vekk, for å regulere sin kroppstemperatur. Hvorfor tror man at babyer er annerledes. 

Anonymkode: 77368...d8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 22.01):

Hvordan kan vektpose være trygt mtp. krybbedødsfare?

Anonymkode: 60690...e56

De skal ikke brukes før barnet er 8 mnd, og det er vekt kun på oversiden for at barnet skal foretrekke å ligge på ryggen 😊 Hode og armer stikker ut, så de faller ikke nedi posen om det var det du tenkte på. Finnes også vester :) Jeg syns det er virker tryggere med pose eller vest enn dyne,  for ungen min drar dyner over hodet 🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har ikke brukt - selv om de var kjøpt inn på forhånd. For oss ble det ikke praktisk i det hele tatt. For det første, presiserte babyen bæsje etter amming om natten, og det måtte jo skiftes. For det andre, ble babyen veldig varm mens hen spiste, og ble svett og irritert i den posen. Så dyne ble absolutt mest praktiske for oss, selv om det ble stadig sparket av. 

Men altså, ungene mine sparker fortsatt dynene av, de er nå 6 år og 9 år gamle. De trenger jo tydeligvis å kunne sparke dyner vekk, for å regulere sin kroppstemperatur. Hvorfor tror man at babyer er annerledes. 

Anonymkode: 77368...d8f

Fordi babyer sin kroppstemperatur ikke reguleres av seg selv, de blir dermed fortere for kald eller varm. Man bruker sovepose etter årstid, og passer på at det er god og frisk luft på soverommet. 

Det er ikke noe forskjell på dyne og sovepose ift varme, men at en baby sparker av seg dynen betyr ikke nødvendigvis at det er varmt… De færreste får til å trekke den på seg igjen hvis de blir kalde. Her funka det ikke med dyne, babyen dro den over hodet og det er hvertfall farlig. Luften de puster inn under der da kan gi surstoffmangel til hjernen… Derfor også viktig at man ikke har bamser og ting liggende i sengen når babyen sover. kosekluter har jeg gått rundt å fjernet fra ansiktet til barna i barnehagen når de sover. 

Skrevet

Vi brukte det på alle tre. Helt genialt på babyer som gjerne sparker av seg dyna og blir kalde i løpet av natten.

• Liker 1
Skrevet
Petra200 skrev (På 9.9.2023 den 19.21):

Aldri brukt noe annet enn nattpose! Det er mye tryggere ☺️

Samme her👍

• Liker 1
Skrevet

Brukte ikke pose. Hadde ikke behov, for min pleide ikke å sparke av seg dyna. 

Anonymkode: 023f3...80b

Skrevet

Aldri brukt, redd for kveling og baby som ikke får rørt seg.

Anonymkode: 4fd7d...78d

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan skal babyen bli kvalt i nattpose tenker du? Er jo mer risikabelt med en dyne de kan dra over hodet 🫣 og de får til å røre på både armer og bein altså😊 armene er jo ikke inni posen, og posen er såpass løs i nederst at de kan røre på beina sine. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er mindre sjanse for kvelning enn med dyne. En nattpose er ikke noe forskjellig fra en nattkjole. Du kler på nattposen som et klesplagg med åpen hals og armer som er tilpasset barnets alder/størrelse. Har brukt det på fire barn og aldri hørt om at det ikke er trygt.

Anonymkode: f51e0...1b6

• Liker 3
Skrevet

Var helt vanlig for mange år siden. Praktisk,  siden de holder seg varme selv om dyna sparkes av. 

Anonymkode: de84f...2ac

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De klarer å klatre ut av senga med nattpose på, når den tid kommer. Men kvele seg kan de ikke med nattpose. 

Anonymkode: de84f...2ac

• Liker 1
Skrevet

Mine barn har brukt pysj og ullpysj med føtter. Har aldri brukt nattpose. Jeg ville ikke kjøpt det uten å se an behovet først.

Anonymkode: 89f57...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...