AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Hei! - Som før-informasjon er jeg student og får som regel gode avtaler med tannlege via universitetet. I går hadde jeg veldig vondt i en tann og var redd for at jeg fått infeksjon eller lignende, kontaktet tannlegesenteret universitet hadde avtale med, men de hadde ikke ledig så jeg måtte gå privat. Ringte en klinikk og fikk time, der stod det at det kostet 750kr for en sjekk, kom inn og sa jeg hadde vondt i èn tann og pekte på den og hvor jeg hadde vondt. Tannlegen endte med å ta full scan av hele munnen og pirke litt på andre tenner. Endte opp med at hele timen kom på 1850kr (fikk 15% rabatt grunnet student, så originalt rundt 2.2k ish). Ble bare litt overrasket at han gjorde ting jeg ikke ba om og deretter tok seg betalt for det, nå er ikke jeg noe tannlege, så vet ikke om det var ''nyttig'' i den forstand å sjekke hele munn. Men spurte om én spesifikk tann og han gjorde mange tjenester som jeg ikke ba om, så føler det er litt ''feil'' å betale for det, samt i og med at jeg er student og ikke har den feteste økonomien fra før av. Anonymkode: 2359c...d4a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Hadde tannlegen oversett noe med de andre tennene dine kunne du gått til pasienterstatningssak. Og tannlegen gjorde sikkert noe mer enn å bare titte siden du hadde akutt vondt, eller? Hastetimer er også ofte dyrere enn vanlige timer. Anonymkode: f1ce3...0b5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde tannlegen oversett noe med de andre tennene dine kunne du gått til pasienterstatningssak. Og tannlegen gjorde sikkert noe mer enn å bare titte siden du hadde akutt vondt, eller? Hastetimer er også ofte dyrere enn vanlige timer. Anonymkode: f1ce3...0b5 Nei, i går så tittet, pirket og tok en del bilder bare. Han kom frem til en konklusjon at jeg høyest sannsynlig hadde et hull opp-under tannen som som lå 1.5mm fra nervecellen i tannen, og derfor kunne oppleve ubehag. Han kunne starte på rotfylling behandling, men da ville det hele komme på rundt 9000kr. Så takket nei til det, og sa jeg heller ville ta det via skolen (får 75% avslag av skolen). Anonymkode: 2359c...d4a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hei! - Som før-informasjon er jeg student og får som regel gode avtaler med tannlege via universitetet. I går hadde jeg veldig vondt i en tann og var redd for at jeg fått infeksjon eller lignende, kontaktet tannlegesenteret universitet hadde avtale med, men de hadde ikke ledig så jeg måtte gå privat. Ringte en klinikk og fikk time, der stod det at det kostet 750kr for en sjekk, kom inn og sa jeg hadde vondt i èn tann og pekte på den og hvor jeg hadde vondt. Tannlegen endte med å ta full scan av hele munnen og pirke litt på andre tenner. Endte opp med at hele timen kom på 1850kr (fikk 15% rabatt grunnet student, så originalt rundt 2.2k ish). Ble bare litt overrasket at han gjorde ting jeg ikke ba om og deretter tok seg betalt for det, nå er ikke jeg noe tannlege, så vet ikke om det var ''nyttig'' i den forstand å sjekke hele munn. Men spurte om én spesifikk tann og han gjorde mange tjenester som jeg ikke ba om, så føler det er litt ''feil'' å betale for det, samt i og med at jeg er student og ikke har den feteste økonomien fra før av. Anonymkode: 2359c...d4a Var du tydelig på at det var dette du ønsket når du bestilte timen? I så fall synes jeg det er kritikkverdig at det ble gjort mer uten at du fikk velge mens du satt i stolen on du ønsket det. Mulig det går under noe annet dersom man kommer inn med en tann man faktisk har vondt i, kontra å ta en sjekk der de ser over om det står bra til med tennene. Anonymkode: 32306...840
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 Har ved flere anledninger hatt vondt i en tann, men er en annen tann dom er problemet. Anonymkode: a5845...133 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Skrevet 9. september 2023 Sjekk til 750kr er jo egentlig bare at tannlegen ser på tennene dine og kanskje pirker litt i dem, uten at du har vondt/andre problemer i utgangspunktet. Alt annet, som røntgenbilder og diverse, pluss utstyr, kommer utenom. Det kunne kanskje vært kommunisert bedre, men 750kr er egentlig bare at du kommer inn døra, ikke at det skal gjøres undersøkelser når du faktisk har vondt. Jeg ville ikke gått videre med dette. Anonymkode: 00f9b...248
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå