Gå til innhold

folk som parkerer på handicapplassen uten bevis -sier du noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blir så rasende når jeg ser det. Kom nettopp fra butikken, der en småbarnsfar i en veldig dyr bil, svingte inn og parkerte på handicapplassen som om det var den naturligste ting i verden. Det var ingen synlige parkeringsbevis i eller på bilden. Det var mange andre ledige plasser. Plassen rett ved siden av for eksempel, den var ledig.

Jeg hadde en slektning som bruker rullestol og vet  at for ham så varden tilrettelagte bilen, og i forlengelsen av det handicapplassene, den aller viktigste faktoren som gjorde at han kunne bo alene i en leilighet og klare seg selv med relativt lite hjelp.

Når jeg ser folk som sniker seg til å parkere på H-plassen får jeg lyst å skrike, anmelde dem, skrape opp bilen deres, i det minste SI noe. Men jeg er konfliktsky, jeg er sjenert, jeg er redd for å ta feil, jeg er redd for å lage en scene, vil ikke være en bitch. Kort sagt.

Samtidig føler jeg at jeg kan nesten ikke leve med at jeg ikke sier fra. Jeg føler at det respektløst overfor min avdøde slektnings minne.

Noen som har en god måte å håndtere dette på?

Kan parkeringsselskapet gi en bot hvis jeg tar et bilde for eksempel?

Anonymkode: ae8e9...03c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sa i fra. Fulgte etter vedkommende inn på senteret og gav beskjed. Hun parkerte med en firmabil og var litt forfjamset når jeg påpekte at hun ikke kunne stå på handikapparkeringen. Der og da tenkte jeg kanskje tanker dro det litt langt med å faktisk si ifra, men nå i ettertid er jeg glad for det.

Anonymkode: 558f2...ea7

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sa i fra. Fulgte etter vedkommende inn på senteret og gav beskjed. Hun parkerte med en firmabil og var litt forfjamset når jeg påpekte at hun ikke kunne stå på handikapparkeringen. Der og da tenkte jeg kanskje tanker dro det litt langt med å faktisk si ifra, men nå i ettertid er jeg glad for det.

Anonymkode: 558f2...ea7

Så bra!

Når folk gjør det med firmabil, pleier jeg å ta et bilde og sende en epost til firmaet og si fra. Synes det er enklere enn de som gjør det med egen bil. Men du var sykt tøff som sa fra der og da!!

• Liker 5
Skrevet

Det ville jeg aldri lagt merke til. Jeg går ikke og ser etter om det er bevis eller ei. Du er sikkert bevisst på det siden du kjenner noen. 

Ellers ville jeg tatt for gitt at det var noen som virkelig trengte det akkurat der og da. At noen utnytter det; det vil alltid være sånn. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at de er skikkelig rævhøl, men jeg sier ingenting.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg blir også forbanna når jeg ser det, er jo en grunn til at de plassene er der! Tør ikke si noe, selv om jeg har vært på nippet et par ganger.

Senest et par dager siden, en ung mann som svingte teslaen sin inn der med den største selvfølge.

Anonymkode: 898cd...f48

• Liker 1
Skrevet

Blir også irritert på de( mest mannfolk)i nye store biler som parkerer over streken og tar opp 2 plasser 

Anonymkode: f57c8...bb7

• Liker 2
Skrevet
visp skrev (3 minutter siden):

Det ville jeg aldri lagt merke til. Jeg går ikke og ser etter om det er bevis eller ei. Du er sikkert bevisst på det siden du kjenner noen. 

Ellers ville jeg tatt for gitt at det var noen som virkelig trengte det akkurat der og da. At noen utnytter det; det vil alltid være sånn. 

men det er ikke sånn det virker. Man må ha et dokumentert behov, og et synlig parkeringsbevis. Og det er ikke en gang alle som kunne trengt som får.

Her er en artikkel om en kvinne som fikk avslag selv om hun har mistet armer og bein, så det er en veldig streng vurdering:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dwOXWo/gry-hege-51-mangler-armer-og-bein-fikk-avslag-paa-handikap-parkering

• Liker 4
Skrevet

Sier selvsagt ingenting. Reflekterer heller ikke over det.

Anonymkode: e88ee...570

• Liker 2
Skrevet

Blir også irritert på de( mest mannfolk)i nye store biler som parkerer over streken og tar opp 2 plasser 

Anonymkode: f57c8...bb7

det er en helt annen situasjon som ikke ligner litt en gang på det å ta handicapplassen. 

Skrevet

Sier selvsagt ingenting. Reflekterer heller ikke over det.

er det sånn at du generelt er litt ureflektert da? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

men det er ikke sånn det virker. Man må ha et dokumentert behov, og et synlig parkeringsbevis. Og det er ikke en gang alle som kunne trengt som får.

Her er en artikkel om en kvinne som fikk avslag selv om hun har mistet armer og bein, så det er en veldig streng vurdering:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dwOXWo/gry-hege-51-mangler-armer-og-bein-fikk-avslag-paa-handikap-parkering

Jada, jeg vet hvordan det virker. Men man trenger ikke å være regelrytter til det ytterste. Kanskje det var noen som fikk akutt diaré eller noe. Kanskje noen skulle bruke ett minutt på noe. Kanskje handicapbeviset hadde falt ned etc. etc. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

er det sånn at du generelt er litt ureflektert da? 

Nei, gir bare blaffen i slike bagateller.

• Liker 3
Skrevet

Jeg må ofte parkere lengre unna, fordi at handicap-plassene er opptatt, og sjokkerende ofte står det biler der uten parkeringsbevis. Noen ganger så legger jeg igjen ei skikkelig spyttklyse på bilen, gjerne på håndtaket på førersiden. Er jeg så heldig at de kommer ut når jeg passerer bilen så smiler jeg til de og sier "tusen takk for at du tok parkeringsplassen min", så humper jeg videre på krykkene mine. Som regel så svarer ikke folk en gang.

Anonymkode: 7db9d...6af

Skrevet

Jeg velger å tro at det kan være hverdagsstress, dårlig merking osv., men at noen bare gir faen er helt sikkert. Tilogmed de som har handicapbevis selv ser jeg gir faen. Jeg kjørte min mor som har HC bevis, skulle dra på kafe sammen. Svinger inn på parkeringsplassen hvor det er to HC parkeringer og der tar en pitteliten personbil opp begge plassene (ikke stor bil med rullestolheis i altså). Spurte om hun kunne være så snill å parkere så vi også fikk plass, det er merket to HC plasser. Men hun ble rasende og kjempefornærmet og stormet avgårde. Så måtte bare sette min mor av foran døra til kafeen, og så parkere lengre unna. 

Da vi dro fra kafeen så kjører jeg forbi der vi først forsøkte å parkere, og da hadde den lille personbilen fått bot 😆 Lite sted dette, så jeg ble anklaget for å ha ringt parkeringsselskapet for å være trollete med gamle og syke folk😊

Jeg har riktignok parkert på HC uten bevis selv. Jeg måtte til legen for jeg hadde fått Isjas og hadde så vondt jeg så dobbelt 😅 Tok heller bota enn å pine meg over parkeringsplassen.

Anonymkode: 6b608...58d

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg var tøff nok til å si noe som dette "oh, det er sikkert ikke enkelt for deg å ha et usynlig handicap. Alle tror du parkerer ulovlig på handicap-plass.." også se medfølende ut. 

Anonymkode: 973fb...e0d

Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Jada, jeg vet hvordan det virker. Men man trenger ikke å være regelrytter til det ytterste. Kanskje det var noen som fikk akutt diaré eller noe. Kanskje noen skulle bruke ett minutt på noe. Kanskje handicapbeviset hadde falt ned etc. etc. 

det er vel heller der det ligger. Og det er en bedriten mentalitet.

Og folk med akutt diare pleier ikke å gå inn i butikker.

Som jeg sa i HI så er det å ha en bil og kunne få parkert på h-plass gjerne den avgjørende faktoren for at en person kan klare seg selv i hverdagen.

Det betyr ekstremt mye for livskvaliteten til individet, og på samfunnsnivå er det selvfølgelig ekstremt mye billigere å utstede et handicapbevis enn å ansette et kobbel av personlige assistenter, eller en institusjonsplass. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg sier ikke fra, men tenker mitt.

Dvs. jeg sa fra én gang, på en spøkefull, lur, smørblid, men samtidig spydig nok måte til at vedkommende forsto: "Næmmen, har du fått deg  rullestol, Terje? :lur:" . Det var en jeg kjente godt nok til å vite at han ville tåle det, og samtidig visste jeg også at han på ingen måte hadde HC-kort.

Han ble ganske flau, faktisk. 

Endret av Ullvott
Skrevet

Jobbet med rullestolbruker i mange år, så legger merke til om de har blå lapp eller ei. 

Sier i fra. 

Anonymkode: 6d055...4ec

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...