AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Del Skrevet 9. september 2023 Hva lønner Seg. Har enkelmannsforetak. Har kjøpt en kia e-niro som er ett år gammel. Bruker denne kun til jobbkjøring. Har en annen ford focus jeg kan bruke til annen kjøring privat hjemme. Jeg kjører mellom 28.000-34.000km i året i jobbsammenheng. Har veldig mye utgifter til service. Den må inn på service 2 ganger i året. I tillegg kommer utgifter til dekk etc. vil det lønne seg å registrere denne som næring eller ikke. Vil det heller lønne seg å ta standardfradraget på 6000km på privat bil. Anonymkode: 04d41...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Del Skrevet 9. september 2023 Du får standardfradraget på 6000 km på begge bilene, dvs 12000 til sammen. Anonymkode: 540b6...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #3 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du får standardfradraget på 6000 km på begge bilene, dvs 12000 til sammen. Anonymkode: 540b6...f57 Hæ? Spørsmålet var om den kiaen jeg bruker kun til jobbkjøring og kjører ca. 30.000km med i året om det lønner seg å få fradrag etter faktiske utgifter for. Kjøpte den ny i fjor vår for 380.000kr. Den ford focusen står på gubben. Den bruker vi begge på småkjøring i privat bruk. Jeg kan vel ikke få standardfradrag på denne forden som står registrert på han? Anonymkode: 04d41...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hæ? Spørsmålet var om den kiaen jeg bruker kun til jobbkjøring og kjører ca. 30.000km med i året om det lønner seg å få fradrag etter faktiske utgifter for. Kjøpte den ny i fjor vår for 380.000kr. Den ford focusen står på gubben. Den bruker vi begge på småkjøring i privat bruk. Jeg kan vel ikke få standardfradrag på denne forden som står registrert på han? Anonymkode: 04d41...5a3 Joda, det kan du. Også flere biler kommer inn under dette. Du trenger/bør føre kjørebok for hver enkelt bil om du bruker flere. Anonymkode: 540b6...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, det kan du. Også flere biler kommer inn under dette. Du trenger/bør føre kjørebok for hver enkelt bil om du bruker flere. Anonymkode: 540b6...f57 Aaah seriøst? Det visste jeg ikke. men det vil jo si at jeg må bruke den gamle ford focusen (2010 modell) til å kjøre til jobb istedenfor den nye kia’en når jeg har nådd 6000km på kiaen? Anonymkode: 04d41...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Aaah seriøst? Det visste jeg ikke. men det vil jo si at jeg må bruke den gamle ford focusen (2010 modell) til å kjøre til jobb istedenfor den nye kia’en når jeg har nådd 6000km på kiaen? Anonymkode: 04d41...5a3 Bruker du en privatbil kan du få fradrag per kilometer du kjører i forbindelse med jobb, såkalt kilometergodtgjørelse. Skattefradrag for bil beregnes ut fra en standardsats, satt til 3,50 kroner per kilometer (2023). Du har krav på kilometergodtgjørelse (skattefradrag for bil) så lenge du vanligvis kjører mindre enn 6000 kilometer per år. Avstanden regnes i snitt over tre år, så du kan føre over 6000 kilometer et år hvis du var under grensen i fjor, og forventer å være under også senere år. Har du flere biler kan du få kilometergodtgjørelse for alle, så lenge ingen av bilene i gjennomsnitt overstiger grensen på 6000 kilometer. Og bare så det er klart: Det spiller ikke noen rolle om den private bilen du bruker i foretaket ditt ikke er registrert på deg. Eller om du låner den av en venn. Du har likevel krav på fradraget. Anonymkode: 540b6...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #7 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bruker du en privatbil kan du få fradrag per kilometer du kjører i forbindelse med jobb, såkalt kilometergodtgjørelse. Skattefradrag for bil beregnes ut fra en standardsats, satt til 3,50 kroner per kilometer (2023). Du har krav på kilometergodtgjørelse (skattefradrag for bil) så lenge du vanligvis kjører mindre enn 6000 kilometer per år. Avstanden regnes i snitt over tre år, så du kan føre over 6000 kilometer et år hvis du var under grensen i fjor, og forventer å være under også senere år. Har du flere biler kan du få kilometergodtgjørelse for alle, så lenge ingen av bilene i gjennomsnitt overstiger grensen på 6000 kilometer. Og bare så det er klart: Det spiller ikke noen rolle om den private bilen du bruker i foretaket ditt ikke er registrert på deg. Eller om du låner den av en venn. Du har likevel krav på fradraget. Anonymkode: 540b6...f57 Okei. Men når jeg faktisk kjører 30.000km i året i jobbkjøring på foretaket på kiaen. Hvordan registrerer jeg det da? Og er det noen ulemper med det? Anonymkode: 04d41...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #8 Del Skrevet 9. september 2023 Og om jeg velger å bruke både kia’en og forden 6000km hver, hvordan registreres dette i skattemeldingen? Kan man skrive inn flere biler? Anonymkode: 04d41...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #9 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okei. Men når jeg faktisk kjører 30.000km i året i jobbkjøring på foretaket på kiaen. Hvordan registrerer jeg det da? Og er det noen ulemper med det? Anonymkode: 04d41...5a3 Det vet jeg ikke, jeg bruker flere biler og holder meg til 6000-grensen på dem. Anonymkode: 540b6...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #10 Del Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og om jeg velger å bruke både kia’en og forden 6000km hver, hvordan registreres dette i skattemeldingen? Kan man skrive inn flere biler? Anonymkode: 04d41...5a3 En fører det som fradrag og fører opp antall biler kjøringen er beregnet ut fra. En bør føre kjørebok ved evn kontroll. Men hvem vet om du eller din partner kjørte den aktuelle bilen den dagen, om begge bilene er i bruk....😉 Anonymkode: 540b6...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wedding Skrevet 9. september 2023 #11 Del Skrevet 9. september 2023 Du finner en god del om bil i næring på skatteetaten. https://www.skatteetaten.no/sok/?q=bil i næring&se=16615 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #12 Del Skrevet 10. september 2023 Må bare videre tipse om at om du kjøper en elsykkel og kan bruke denne i firmaet, er den fullt ut fradragsberettiget. Dette pga at elsykkel av en eller annen grunn ikke regnes som persontransportmiddel av Skatteetaten. En får derfor igjen mva og kan fradragsføres. Fint om en kjøper en sykkel til 40-50000. Anonymkode: 540b6...f57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå