AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Hei, Min datter tok nylig røntgen og hun sa det ikke ble lagt noe beskyttelse på henne. Hun er 13 år. Jeg er nå redd for at hun har fått unødvendig stråling, eller er det slik at de har sluttet med beskyttelse? Vær så snill å ikke svar om du ikke vet, trenger ikke synsing som gjør meg mer redd. Anonymkode: af0cc...63a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Nei, de bruker ikke beskyttelse på pasientene. Hvorfor skal de det? Anonymkode: ac987...894
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 Ingen grunn til bekymring. Røntgen i de dosene som brukes for å ta bilder er såpass ufarlig at med mindre man eksponeres over lengre tid (uker/måneder) så har det absolutt ingenting å si. Du kan være trygg på at datteren din ikke har fått noe farlig dose stråling. Anonymkode: 8a7e8...eed
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 Strålingen man får fra verdensrommet, jorden, hus og bygninger er sterkere enn den man får under en undersøkelse. Det er ikke farlig Anonymkode: ac987...894
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 Tusen takk for beroligende ord. Grunnen til at jeg ble redd (aldri vært redd for røntgen før) er fordi legen på legevakt sa han var usikker på om han ville utsette henne for røntgen siden hun var et barn, men så sa han at de legger jo beskyttelse på henne (antok slik blyfrakk)? Men da hun kom ut sa hun at det ikke var noen beskyttelse. Derfor lurte jeg på om det er noe man har sluttet med? Eks som beskyttelse på private deler for beskyttelse på egg- og sædceller?hilsen ts Anonymkode: af0cc...63a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for beroligende ord. Grunnen til at jeg ble redd (aldri vært redd for røntgen før) er fordi legen på legevakt sa han var usikker på om han ville utsette henne for røntgen siden hun var et barn, men så sa han at de legger jo beskyttelse på henne (antok slik blyfrakk)? Men da hun kom ut sa hun at det ikke var noen beskyttelse. Derfor lurte jeg på om det er noe man har sluttet med? Eks som beskyttelse på private deler for beskyttelse på egg- og sædceller?hilsen ts Anonymkode: af0cc...63a De skrur ned strålingen utifra hva slags pasienter man har. Barn skal ikke ha blyfrakk, men de får stråling tilpasset kroppen. Legene har ikke peiling på hva som skjer inne på radiologisk avdeling, det kan jeg bare si Anonymkode: ac987...894
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #7 Skrevet 9. september 2023 Pasienter får ikke og trenger heller ikke beskyttelse. Personale som jobber med rtg hver dag bruker besksyttelse, men det er noe helt annet. Anonymkode: 2319d...4fe
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #8 Skrevet 9. september 2023 Den eneste gangen jeg har opplevd at noen fikk beskyttelse var når jeg var liten, mamma var med meg inn til bildetagningen og mamma var gravid. Da fikk hun beskyttelse over magen. Anonymkode: 64111...8dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå