Gå til innhold

Økonomiske rettigheter vedr. skade

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline
Skrevet

Mannen min fikk et metallspon på øyet mens han var på jobben i går. Han brukte verneutstyr. I går gjorde han ingen ting med det, men i dag våknet han opp med en del gugge i det øyet og jeg ser tydelig metallsponet som sitter fast inne på øyet. Mannen min har ringt legevakten og forklart problemet og fått beskjed om å komme. Det jeg lurer på da er hvem som egentlig skal dekke kostnadene vedr. skaden siden den skjedde i arbeidstiden? Nå vet ikke vi hvor mye dette kommer til å koste men legevakt, muligens henvisning videre og kanskje også medisiner blir fort noen kr. Det er sure penger når skaden skjedde i arbeidstiden.

Hva slags rettigheter har mannen min og hvordan går vi i tilfelle fram?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt usikker på dette, så hør med legevakta. Men min samboer skadet seg på jobb, og det måtte meldes hos Trygdekontoret.

Skrevet

Jeg fikk hjernerystelse på jobb en gang. Betalte ingenting hos legen. Vet at arbeidsgiver plikter å forsikre alle arbeidstakere mot slike uhell på arbeidsplassen.

Gjest Madeline
Skrevet

Takk for svar. Mannen min har vært hos legen nå og han betalte ingen ting siden det gikk under yrkesskade. Han må ha noen øyedråper også, men de må han betale selv.

Gjest gjest 0
Skrevet

Ettersom jeg har skjønt er arb.giver pliktig til betale for utgifter ved skade. Skulle da tro at medisiner etc også skal dekkes? :klø:

Skrevet

Husk å registrere det som yrkesskade. Gjøres gjerne gjennom verneombudet på jobben eller via fagforeninga. Da skal det også til trygdekontoret. Får du det godkjent som yrkesskade har du rett til fri hjelp senere - dersom det skulle oppstå problemer med øyet.

(Er vel halvannet år siden vi hadde den prosessen her... men jeg tror det var ca sånn vi gikk fram... Lykke til!)

Gjest Madeline
Skrevet
Ettersom jeg har skjønt er arb.giver pliktig til betale for utgifter ved skade. Skulle da tro at medisiner etc også skal dekkes? :klø:

Skulle i grunnen tro det. Mannen min får nok forhøre seg litt mer når han kommer på jobben igjen. Det svaret han fikk før i dag var i hvert fall at han må betale medisinen selv. Har noen erfaringer fra tilsvarende situasjoner så vil jeg gjerne høre om det.

Det er ikke noen store summer det er snakk om her, snarere prinsipper og hva en har rett på.

Skrevet
Husk å registrere det som yrkesskade. Gjøres gjerne gjennom verneombudet på jobben eller via fagforeninga. Da skal det også til trygdekontoret. Får du det godkjent som yrkesskade har du rett til fri hjelp senere - dersom det skulle oppstå problemer med øyet.

(Er vel halvannet år siden vi hadde den prosessen her... men jeg tror det var ca sånn vi gikk fram... Lykke til!)

I tillegg:

Sjekk DENNE linken....

De fleste arbeidstakergruppene er yrkesskadedekket gjennom sitt arbeidsforhold (obligatorisk yrkesskadedekket).

Gjest Madeline
Skrevet

Mannen min skal på jobb i morgen og da kommer det en for å ta bilde og skrive rapport om skaden. De er veldig nøye på slike ting der heldigvis. Så den delen er grei. Etter å ha lest linken din så ser det ut som han har rett til tilbakebetaling av medisiner også hvis han fyller ut skjema på trygdekontoret.

Tusen takk for svar.

Skrevet

Verneombudet skal tilkalles straks ved slik skade. rapport skal skrives osv.

arb.giver SKAL betale abselutt alt. ta med kvitteringer til arb.giver. Medisiner, reise abselutt alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...