AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 I dag setter jo mange pris på friheten sin, styre egen tid. Selv har jeg ingen behov for arbeidslivet, liker å styre meg selv. Nok med mine hobbies, en sum på konto hver mnd fra staten hadde vært optimalt. Men vanskelig å få til, 10-20år i NAV-systemet frister ikke. Derfor satt meg som mål å selge alt som 50-åring. Leve av det som skrapes sammen da, pr i dag ca 4 mill. Dette holder minst 10år, så privat pensjon fra 62år som er noen millioner. Leie rimelig, bo ute i sommerhalvåret. Etterhvert over på sosialhjelp, da er jeg såpass gammel at jeg driter i det. Tipper også lotto/viking/extra fast...det kan også plutselig slå til. Mitt poeng er å få mest mulig ut av livet, 50-60år er et VIKTIG tiår! Der alt skal maksimeres, 60-70år ser jeg på som det siste tiåret. Når man fyller 70år går det bare nedover...de 5-10 siste årene før døden kan være grusomme. Eldreomsorgen i Norge er jo en katastrofe gjennomsnittlig. Jeg tar heller selvmord som frisk, dø skal du uansett. Så aktiv dødshjelp er nyttig for samfunnet, økonomisk også. Anonymkode: 70693...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Moralen til side, det eneste "safe bet" jeg her ser er NAV. Alt annet her blir for usikkert over så mange år fremover. Og ingen behøver gneldre, dette er bare det jeg tenker om et slikt scenario. Anonymkode: 7866b...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Moralen til side, det eneste "safe bet" jeg her ser er NAV. Alt annet her blir for usikkert over så mange år fremover. Og ingen behøver gneldre, dette er bare det jeg tenker om et slikt scenario. Anonymkode: 7866b...1dc Er du lavlønnet? I noen tilfeller er det bedre å leve på sosialhjelp+husleie fra NAV enn å jobbe. Slik er det blitt, men da kan du ikke eie noe. Anonymkode: 70693...5ed
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du lavlønnet? I noen tilfeller er det bedre å leve på sosialhjelp+husleie fra NAV enn å jobbe. Slik er det blitt, men da kan du ikke eie noe. Anonymkode: 70693...5ed Nei, jeg hadde ikke greid styret med å ikke eie noe. Det blir stress, spes når en kommer opp i årene. Anonymkode: 7866b...1dc
Schmuhu Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker said: I dag setter jo mange pris på friheten sin, styre egen tid. Kilde til en troverdig statistikk som understreker påstanden hadde vært fint. 21 minutter siden, AnonymBruker said: Selv har jeg ingen behov for arbeidslivet, liker å styre meg selv. Nok med mine hobbies, en sum på konto hver mnd fra staten hadde vært optimalt. Den summen på kontoen skal jo gjenspeile ditt bidrag til samfunnet. Hvorfor mener du at samfunnet bør jobbe for deg mens du ikke gir noko tilbake? Hvis alle hadde gjort som deg da, hvordan hadde vi fått oss mat inn på matbutikken? 21 minutter siden, AnonymBruker said: Men vanskelig å få til, 10-20år i NAV-systemet frister ikke. Det er poenget. NAV dvs. samfunnet sikrer at du får overleve. Men dette handler ikke nødvendigvis bare om deg og ditt lille humankapital. Det handler mest om å forhindre sosial uro. Vi kommer oss ingen vei om folk begynner å stjele mat fra andre. Hvor går grensen? 21 minutter siden, AnonymBruker said: Tipper også lotto/viking/extra fast...det kan også plutselig slå til. Hvor mye penger bruker du per år på tipping? 21 minutter siden, AnonymBruker said: Så aktiv dødshjelp er nyttig for samfunnet, økonomisk også. Det tviler jeg på. Har du et regnestykke du eventuell kan dele med oss? 15 minutter siden, AnonymBruker said: Moralen til side, det eneste "safe bet" jeg her ser er NAV. Alt annet her blir for usikkert over så mange år fremover. Nei. NAV er politisk risiko. Fort gjort av politikken å knipe inn her. Jeg hadde ikke satset på det. Ønsker du sikkerhet, så må du skaffe deg samfunnsrelevant humankapital. Schmuhu Endret 9. september 2023 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #6 Skrevet 9. september 2023 Schmuhu skrev (Akkurat nå): Kilde til en troverdig statistikk som understreker påstanden hadde vært fint. Den summen på kontoen skal ko gjenspeile ditt bidrag til samfunnet. Hvorfor mener du at samfunnet bør jobbe for deg mens du ikke gir noko tilbake? Hvis alle hadde gjort som deg da, hvordan hadde vi fått oss mat inn på matbutikken? Det er poenget. NAV dvs. samfunnet sikrer at du får overleve. Men dette handler ikke nødvendigvis bare om deg og ditt lille humankapital. Det handler mest om å forhindre sosial uro. Vi kommer oss ingen vei om folk begynner å stjele mat fra andre. Hvor går grensen? Hvor mye penger bruker du per år på tipping? Det tviler jeg på. Har et regnestykke du eventuell kan dele med oss? Nei. NAV er politisk risiko. Fort gjort av politikken å knipe inn her. Jeg hadde ikke satset på det. Ønsker du sikkerhet, så må du skaffe deg samfunnsrelevant humankapital. Schmuhu Alt er risiko. NAV er bare en av dem, og jeg ville vurdert den som liten. Anonymkode: 7866b...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #7 Skrevet 9. september 2023 Schmuhu skrev (2 minutter siden): Kilde til en troverdig statistikk som understreker påstanden hadde vært fint. Den summen på kontoen skal jo gjenspeile ditt bidrag til samfunnet. Hvorfor mener du at samfunnet bør jobbe for deg mens du ikke gir noko tilbake? Hvis alle hadde gjort som deg da, hvordan hadde vi fått oss mat inn på matbutikken? Det er poenget. NAV dvs. samfunnet sikrer at du får overleve. Men dette handler ikke nødvendigvis bare om deg og ditt lille humankapital. Det handler mest om å forhindre sosial uro. Vi kommer oss ingen vei om folk begynner å stjele mat fra andre. Hvor går grensen? Hvor mye penger bruker du per år på tipping? Det tviler jeg på. Har et regnestykke du eventuell kan dele med oss? Nei. NAV er politisk risiko. Fort gjort av politikken å knipe inn her. Jeg hadde ikke satset på det. Ønsker du sikkerhet, så må du skaffe deg samfunnsrelevant humankapital. Schmuhu Dine svar betyr ingenting for meg, de er basert på kapitalismen. Ikke livet. Anonymkode: 70693...5ed
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #8 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt er risiko. NAV er bare en av dem, og jeg ville vurdert den som liten. Anonymkode: 7866b...1dc NAV er liten risiko ja, men de kan tvinge deg til å selge din bolig om du mottar sosialhjelp. Derfor smart å ikke eie noe da. Anonymkode: 70693...5ed
Schmuhu Skrevet 9. september 2023 #9 Skrevet 9. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Alt er risiko. NAV er bare en av dem, og jeg ville vurdert den som liten. Anonymkode: 7866b...1dc Se til europa. Tyskland fikk skrotet verdens beste sosialen og erstattet det med Harz IV. Nå har de Bürgerlohn men det er bare fancy ord for å nedgradere hva du har krav på. Er du i en trygg og samfunnsrelevant jobb så vil jeg tro er den politiske risikoen at du står utenfor samfunnet mindre. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #10 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): NAV er liten risiko ja, men de kan tvinge deg til å selge din bolig om du mottar sosialhjelp. Derfor smart å ikke eie noe da. Anonymkode: 70693...5ed Sosialhjelp ville vært uaktuelt for meg, jeg hadde gått for uføretrygd i dette tenkte scenarioet. Anonymkode: 7866b...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #11 Skrevet 9. september 2023 Schmuhu skrev (Akkurat nå): Se til europa. Tyskland fikk skrotet verdens beste sosialen og erstattet det med Harz IV. Nå har de Bürgerlohn men det er bare fancy ord for å nedgradere hva du har krav på. Er du i en trygg og samfunnsrelevant jobb så vil jeg tro er den politiske risikoen at du står utenfor samfunnet mindre. Schmuhu Risikoen er nok mindre, men den kan være verdt det om en absolutt ikke vil jobbe. Anonymkode: 7866b...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #12 Skrevet 9. september 2023 Ble ufør og mistet 34% av lønnen min. Slipper å jobbe mer, men følger litt for min del psykdom med da. Ville heller jobbet. Men en fordel er jo at man kan reise på turer ( har jo ikke ferie mer) når det er billig, har jo ikke råd når det er dyrt. Det er absolutt ikke å annbefale at man blir så syk at man ender på ufør. Anonymkode: 96f30...7b3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #13 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ble ufør og mistet 34% av lønnen min. Slipper å jobbe mer, men følger litt for min del psykdom med da. Ville heller jobbet. Men en fordel er jo at man kan reise på turer ( har jo ikke ferie mer) når det er billig, har jo ikke råd når det er dyrt. Det er absolutt ikke å annbefale at man blir så syk at man ender på ufør. Anonymkode: 96f30...7b3 Det handler vel her om å utnytte NAV uten at en faktisk er syk. Anonymkode: 7866b...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #14 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): I dag setter jo mange pris på friheten sin, styre egen tid. Selv har jeg ingen behov for arbeidslivet, liker å styre meg selv. Nok med mine hobbies, en sum på konto hver mnd fra staten hadde vært optimalt. Men vanskelig å få til, 10-20år i NAV-systemet frister ikke. Derfor satt meg som mål å selge alt som 50-åring. Leve av det som skrapes sammen da, pr i dag ca 4 mill. Dette holder minst 10år, så privat pensjon fra 62år som er noen millioner. Leie rimelig, bo ute i sommerhalvåret. Etterhvert over på sosialhjelp, da er jeg såpass gammel at jeg driter i det. Tipper også lotto/viking/extra fast...det kan også plutselig slå til. Mitt poeng er å få mest mulig ut av livet, 50-60år er et VIKTIG tiår! Der alt skal maksimeres, 60-70år ser jeg på som det siste tiåret. Når man fyller 70år går det bare nedover...de 5-10 siste årene før døden kan være grusomme. Eldreomsorgen i Norge er jo en katastrofe gjennomsnittlig. Jeg tar heller selvmord som frisk, dø skal du uansett. Så aktiv dødshjelp er nyttig for samfunnet, økonomisk også. Anonymkode: 70693...5ed Når du tenker slik, har du vel noen issues du kan bruke for å få uføretrygd? Kanskje noe i autisme-spekteret som f.eks. Asperger? Gå til fastlegen og få henvisning til f.eks. Nevropsykologisk Senter (ved å si at gode venner mener du kanskje er litt annerledes enn andre)? Og slutt å bruke penger på lotto, tipping osv. Sett lotto-pengene i aksjefond. Anonymkode: 6ead9...c8d 2
Schmuhu Skrevet 9. september 2023 #15 Skrevet 9. september 2023 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dine svar betyr ingenting for meg, de er basert på kapitalismen. Ikke livet. Anonymkode: 70693...5ed Hehe! La oss heller kjempe for en rettferdig omfordeling. Tenk over følgende påstander. 1) Hvorfor er det lov å tjene mer enn 1 mill per år per person? 2) Hvorfor er det lov å tjene på folk sin helse, utdanning, matforsyning, bolig og mobilitet? 3) Hvorfor er det lov å arve? 4) Hvorfor kan du eie bedrifter? Det finnes jo bedre og mer demokratiske måter å drive virksomhet på. Osv. Stemmer alltid rødt jeg men et bidrag til samfunnet kommer du deg ikke rundt på. Uansett kapitalismen eller hva annen form å leve på du velger. Sorry. Schmuhju Endret 9. september 2023 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #16 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det handler vel her om å utnytte NAV uten at en faktisk er syk. Anonymkode: 7866b...1dc Det skal el godt la seg gjøre? Bli ufør er ikke så lett for alle. Gå på sosialen så krever de aktivitet etterhvert, så da må man jobbe for mindre penger. Det beste er å holde seg i jobb. Mener man at man klarer seg på en sosialstønad, ja da kan man jo be redusert og få tid til hobbyene sine. Anonymkode: 96f30...7b3 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #17 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skal el godt la seg gjøre? Bli ufør er ikke så lett for alle. Gå på sosialen så krever de aktivitet etterhvert, så da må man jobbe for mindre penger. Det beste er å holde seg i jobb. Mener man at man klarer seg på en sosialstønad, ja da kan man jo be redusert og få tid til hobbyene sine. Anonymkode: 96f30...7b3 Jeg vet at det ikke er lett for alle. Ei heller vil alle dette. Men all den tid det finnes snyltere av trygd, har noen gjort dette av eget valg. Dermed må en utgå fra at det er en mulighet. I dette tenkte scenarioet. Anonymkode: 7866b...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #18 Skrevet 9. september 2023 Det finnes jo et annet alternativ. Å jobbe med noe man har lyst til å bruke tiden på. Anonymkode: 788b5...535 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #19 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes jo et annet alternativ. Å jobbe med noe man har lyst til å bruke tiden på. Anonymkode: 788b5...535 Men det skal mye til? Dag ut og dag inn med faste tider å forholde seg til. Mange har gjor jobb utav hobby og angret bittert. Anonymkode: 7866b...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #20 Skrevet 9. september 2023 Jeg trives med å jobbe, jeg - kunne ikke tenke meg å slutte så tidlig som 50. Men kanskje jeg kan pensjonere meg rundt 60 i steder for 70? Vi sparer en del, og eier dyr bolig i Oslo sentrum som vi kan nedskalere når vi blir gamle. Anonymkode: 82e63...8e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå