AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #1 Skrevet 9. september 2023 Hei. Har nettopp fått 250k i forbindelse med et arveoppgjør. 50k går til å kvitte seg med billånet, da sitter jeg igjen med boliglånet på 2,6m. Det er ca 50% av boligens verdi. Har ingen annen gjeld og grei inntekt. Lønner det seg å betale 200k inn på lånet eller er det bedre å ha de i fond/aksjer. Ser for meg å flytte sammen med kjæresten om 1-2 år, så tenker det er smart å øke EK i boligen? Prøvde å regne ut forskjellen på mnd beløpet om jeg putter inn pengene i lånet, men syntes det gjorde veldig liten forskjell på rentebeløpet på avdragene. Mulig jeg regner feil. noen gode råd?? Anonymkode: f7c46...f50
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #2 Skrevet 9. september 2023 Kommer du til å trenge de ekstra 200k når du skal flytte sammen med kjæresten om 1-2 år ? Hvis ja ville jeg enten nedbetalt på boligen (og forkortet løpetiden, i stedet for å justere månedlig avdrag) eller spart de på høyrentekonto/bsu om du er yngre enn 34. Om du kan la pengene stå i mer enn 5 år kan aksjer og fond være aktuelt, da disse svinger mer. Anonymkode: 8ce57...0aa
Schmuhu Skrevet 9. september 2023 #3 Skrevet 9. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ser for meg å flytte sammen med kjæresten om 1-2 år, så tenker det er smart å øke EK i boligen? Nei. Bolig er akkurat som aksjer langsiktig sparing. Putter du det inn på boligen med maks to år horisont så risikerer du en smell. Du må vurdere risikoevnen din i forhold til tidshorisonten. Jeg anbefaler at du putter disse pengene på en fastrentekonto. Disse pengene kan da inngå som egenkapital i neste boligkjøp der og da. Schmuhu 1
Antiviruset Skrevet 9. september 2023 #4 Skrevet 9. september 2023 Schmuhu skrev (6 timer siden): Nei. Bolig er akkurat som aksjer langsiktig sparing. Putter du det inn på boligen med maks to år horisont så risikerer du en smell. Du må vurdere risikoevnen din i forhold til tidshorisonten. Jeg anbefaler at du putter disse pengene på en fastrentekonto. Disse pengene kan da inngå som egenkapital i neste boligkjøp der og da. Schmuhu Er ikke helt enig, betaler man ned på boliglånet sitt så får man mindre å betale på dette pr måned med samme nedbetalingstid. Dette betinger jo at man ikke trenger disse pengene man har i egenkapital til andre ting. Så kan boligen falle i pris ja, men totalsummen man skylder banken vil vel bli den samme uansett ? Om man da ikke får en økonomi som tilser at man får mindre i lån når man skal kjøpe seg inn i en ny bolig. Da er jo dette du sier smartest, spare egenkapitalen på en høyrentekonto og bruke disse til å kjøpe seg inn i en ny bolig. 1
Schmuhu Skrevet 9. september 2023 #5 Skrevet 9. september 2023 59 minutter siden, Antiviruset said: Er ikke helt enig, betaler man ned på boliglånet sitt så får man mindre å betale på dette pr måned med samme nedbetalingstid. Det er rett observert. Ved å betale ned lån så får du faktisk en garantert avkastning dvs. rentebesparelsen. Men du tar også risikoen bolig som asset medfører. Jeg mener at 200k ved 2,8 mill lån over 2 år tidshorisont ikke er verdt økt boligrisiko. Avkastningen rettferdigjør ikke risikoen tatt. Dersom TS ikke har noen problemer å betjene gjelden, dvs risiko allerede tatt fra før, så ser jeg ikke anledning til en høyrisikoinvest i bolig på en så kort horisont i det hele tatt. Da burde pengene stå i trygg havn som også skaper en slags buffer. Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå