Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Har nettopp fått 250k i forbindelse med et arveoppgjør. 50k går til å kvitte seg med billånet, da sitter jeg igjen med boliglånet på 2,6m. Det er ca 50% av boligens verdi. 
Har ingen annen gjeld og grei inntekt.  Lønner det seg å betale 200k inn på lånet eller er det bedre å ha de i fond/aksjer. Ser for meg å flytte sammen med kjæresten om 1-2 år, så tenker det er smart å øke EK i boligen? 
Prøvde å regne ut forskjellen på mnd beløpet om jeg putter inn pengene i lånet, men syntes det gjorde veldig liten forskjell på rentebeløpet på avdragene. Mulig jeg regner feil. 
noen gode råd??

Anonymkode: f7c46...f50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer du til å trenge de ekstra 200k når du skal flytte sammen med kjæresten om 1-2 år ? Hvis ja ville jeg enten nedbetalt på boligen (og forkortet løpetiden, i stedet for å justere månedlig avdrag) eller spart de på høyrentekonto/bsu om du er yngre enn 34. 

Om du kan la pengene stå i mer enn 5 år kan aksjer og fond være aktuelt, da disse svinger mer. 

Anonymkode: 8ce57...0aa

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser for meg å flytte sammen med kjæresten om 1-2 år, så tenker det er smart å øke EK i boligen?

Nei.

Bolig er akkurat som aksjer langsiktig sparing. Putter du det inn på boligen med maks to år horisont så risikerer du en smell. 

Du må vurdere risikoevnen din i forhold til tidshorisonten.

Jeg anbefaler at du putter disse pengene på en fastrentekonto. Disse pengene kan da inngå som egenkapital i neste boligkjøp der og da.

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (6 timer siden):

Nei.

Bolig er akkurat som aksjer langsiktig sparing. Putter du det inn på boligen med maks to år horisont så risikerer du en smell. 

Du må vurdere risikoevnen din i forhold til tidshorisonten.

Jeg anbefaler at du putter disse pengene på en fastrentekonto. Disse pengene kan da inngå som egenkapital i neste boligkjøp der og da.

Schmuhu

Er ikke helt enig, betaler man ned på boliglånet sitt så får man mindre å betale på dette pr måned med samme nedbetalingstid. Dette betinger jo at man ikke trenger disse pengene man har i egenkapital til andre ting. Så kan boligen falle i pris ja, men totalsummen man skylder banken vil vel bli den samme uansett ?  Om man da ikke får en økonomi som tilser at man får mindre i lån når man skal kjøpe seg inn i en ny bolig. Da er jo dette du sier smartest, spare egenkapitalen på en høyrentekonto og bruke disse til å kjøpe seg inn i en ny bolig.

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, Antiviruset said:

Er ikke helt enig, betaler man ned på boliglånet sitt så får man mindre å betale på dette pr måned med samme nedbetalingstid.

Det er rett observert. Ved å betale ned lån så får du faktisk en garantert avkastning dvs. rentebesparelsen. 

Men du tar også risikoen bolig som asset medfører. Jeg mener at 200k ved 2,8 mill lån over 2 år tidshorisont ikke er verdt økt boligrisiko. Avkastningen rettferdigjør ikke risikoen tatt. 

Dersom TS ikke har noen problemer å betjene gjelden, dvs risiko allerede tatt fra før, så ser jeg ikke anledning til en høyrisikoinvest i bolig på en så kort horisont i det hele tatt. Da burde pengene stå i trygg havn som også skaper en slags buffer.

Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...