Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en samboer som klager over lite søvn. Jeg har prøvd å foreslå det ene og det andre, han prøver ut lite av det. Kosttilskudd, sove på ett annet rom (fordi barnet våkner og kommer inn til oss, da får han ikke sove igjen) melatonin etc. etc. kjenner jeg er så LEI av å høre om at han ikke får sove! Jeg tar mesteparten av nattevåken og lar han sove lenge etc. etc.  også skal jeg liksom synes synd på han fordi han våkner av den minste lille lyd og får ikke sove igjen?? Kjenner jeg er så lei av å vise omsorg for dette. Dårlig av meg? Hva gjør man? Altså, når han ikke vil prøve det jeg foreslår engang, da er det ikke så mye sympati å hente fra min side merker jeg.. 

Anonymkode: 977a1...06e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smartklokke for å se hvor mye søvn det blir. 

Anonymkode: 2aa54...224

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har igså en slik samboer. Utenom at han sovner ikke før svarte natta, og våkner ikke om morgen.

Så jeg tar alt av nattevåk, stå opp, levering i bhg etc. Jeg haren fot ut  av døren, for jeg er sliten og lei.

Min samboer gjør ingenting med problemet heller.

Anonymkode: f313d...c9e

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde krevd at han gikk til legen. Mye kan gjøres men da må en vite hva problemet er.

• Liker 1
Skrevet

Har hørt at melatonin kun fungerer hvis du opprinnelig har mangel på det.

Ville gått til legen og fått ordentlig sovetabletter. Melatonin er kun for innsovning, og hjelper ikke om han våkner senere.

Ville også fortsatt med separate soverom, så han fikk sovero. Folk som ikke sliter med søvn skjønner ikke hvordan det er. Ingen fungerer skikkelig uten søvn. Det er virkelig viktig å ta tak i dette!

Anonymkode: c4eba...2ba

• Liker 1
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (3 timer siden):

Hadde krevd at han gikk til legen. Mye kan gjøres men da må en vite hva problemet er.

Lite kan gjøres hvis han ikke vil endre på noe.

Anonymkode: f5680...32e

• Nyttig 1
Skrevet

Drikker han kaffe, cola eller energidrikk etter kl 12 så bør han kutte ut det. Slå av skjerm en time før leggetid. Bare de to tingene gir utrolig god effekt. Hvis man ikke oppnår noe med det så kan man vurdere melatonin og diverse i tillegg. Hvordan har han det egentlig?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lite kan gjøres hvis han ikke vil endre på noe.

Som sagt så hadde jeg forventer at han gjorde noe, hvis ikke hadde det fått konsekvenser.

Og det har jeg vist: da eksen brått begynte å snorke og ikke gjorde noe, sa jeg at om du ikke ringer legen går jeg på sofaen. Han gjorde ingenting, etter 3 dager flyttet jeg inn på sofaen. Der lå jeg i 2 uker før han ringte legen - og fikk diagnosen husstøvmiddallergi, tok antihistamin og ble snorkefri på 2 døgn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Smartklokke for å se hvor mye søvn det blir. 

Anonymkode: 2aa54...224

Den stemmer da ikke. Ligger våken hele natten, puster stille og rolig, mer en meditativ stillig. Jeg sover vist alle 7timene jeg har ligget våken.

Har store søvnproblemer og det kan bli veldig alvorlig til slutt. Forstår man klager når man sover lite. Det er helt for jævlig rett og slett.

Men, man må gå til lege, bli utredet og se om man finner en årsak. Her har jeg gått igjennom alt, over flere tiår, inget fungerer foruten medisiner. Så kan ta år før man klarer å sove skikkelig.

Anonymkode: 18575...70b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hørt at melatonin kun fungerer hvis du opprinnelig har mangel på det.

Ville gått til legen og fått ordentlig sovetabletter. Melatonin er kun for innsovning, og hjelper ikke om han våkner senere.

Ville også fortsatt med separate soverom, så han fikk sovero. Folk som ikke sliter med søvn skjønner ikke hvordan det er. Ingen fungerer skikkelig uten søvn. Det er virkelig viktig å ta tak i dette!

Anonymkode: c4eba...2ba

Sovetabletter vil ikke fikse problemet, han må ta tak i vanene sine. Eneste han kan oppnå er avhengighet på sikt. 

Anonymkode: ceb6a...926

Skrevet

Bestill time hos Søvnklinikken hvis dere bor i Oslo. Snakket med en dame i dag og både hun og hennes 14-år gamle sønn som begge hadde sovet elendig i årevis sover veldig mye bedre nå, sønnen er helt fin, hun er mye bedre.

• Liker 1
Skrevet

Vekke han tidlig, ca. 06:00 og sende han i seng klokken 21:30 hver kveld i en periode 

Drikke masse vann over dagen men prøve unngå inntak av vesker 2 timer før lalletid. Spise gjerne rikelig med ris og passe på inntak av proteiner er mellom 1,3 — 1,8 gram per kilo han veier. 

Dette virker. 

Anonymkode: 85345...7d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...