Gå til innhold

Usedvanlig god skole eller helt vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt så mye drit om den norske skole at jeg er svært positivt overasket nå som mitt barn har begynt. Mitt eldste barn begynte på skolen i august i år.

De er 17 stk i klassen, læreren er empatisk og flink og med mange års erfaring. Barnet har mange venninner i klassen. 

Sfo virker bra, flinke, hyggelige voksne osv....

Greia er at vi vurderer å flytte. Til et helt annet sted i landet, men jeg er så redd for at skolene ikke er like bra andre steder.

Har vi hatt flaks eller er dette normen?

Anonymkode: 6dfb9...3f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lærer. Har jobbet på litt forskjellige skoler. Tenker ikke at jeg noen gang har jobbet på en dårlig skole. Men det har helt klart vært trinn/ klasser hvor ting ikke har vært bra. Der jeg jobber nå, jobber jeg bl.a mest på et trinn med flinke kontaktlærere og godt miljø blant elevene. Men var også en del på et trinn i fjor med masse utagering, mobbing, skulking osv. 

Anonymkode: d7c85...0f5

Skrevet

Har ikke skolebarn enda, så ingen erfaring. Men det er jo ikke slik at alle klager feks her på kg over skole/sfo. Kanskje er det 5-15 som er jevnt aktiv i en enkelt-tråd om temaet og som er negativ. Og selvfølgelig vil sine egne opplevelser av hvordan skolen og sfo er, og hvordan barnets og foreldrenes opplevelse er påvirke hvor positiv eller negativ man er. Og jeg tenker de med negative opplevelser absolutt har god grunn til sine opplevelser. Men om en forelder på x skole klager over noe ved den aktuelle skolen så kan det likevel hende at 18 av 22 foreldre/barn er fornøyde med lærer, klasse, miljø osv. Både barn og foreldre er forskjellig og har ulike personligheter og behov. Så trivsel vil variere selv om det optimalt skulle vært like god trivsel hos alle.

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hørt så mye drit om den norske skole at jeg er svært positivt overasket nå som mitt barn har begynt. Mitt eldste barn begynte på skolen i august i år.

De er 17 stk i klassen, læreren er empatisk og flink og med mange års erfaring. Barnet har mange venninner i klassen. 

Sfo virker bra, flinke, hyggelige voksne osv....

Greia er at vi vurderer å flytte. Til et helt annet sted i landet, men jeg er så redd for at skolene ikke er like bra andre steder.

Har vi hatt flaks eller er dette normen?

Anonymkode: 6dfb9...3f2

Dere har vært veldig heldig med antall i klassen om dere ikke bor veldig landlig. Dere kan fort få 28 i klassen på ny skole og det er en helt annen hverdag. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi flyttet da barnet mitt var sånn midtveis i barneskolen. Da gikk vi fra en veldig fin klasse med godt klassemiljø (selv om de var ganske mange), og med to lærere i klassen i tillegg til et ganske fint pedagogisk opplegg generelt på skolen, til en klasse med særdeles dårlig miljø. Særlig jentemiljøet var dårlig, det var drama omtrent hver dag og lærerne på trinnet jobbet iherdig med å prøve å fikse det. I tillegg var det pedagogiske opplegget ganske dårlig, og elevene fikk ikke den hjelpen de hadde behov for. I tillegg var det stor utskiftning av lærere, barnet hadde like mange forskjellige lærere som år hun gikk på den skolen. Og ikke alle lærerne var like gode, for å si det sånn (selv om noen også var veldig omsorgsfulle og brydde seg oppriktig om elevene). Selvsagt var det jo også positive ting med den nye skolen, som jeg tenkte var bedre enn på den gamle skolen, men de viktigste tingene (som særlig klassemiljø og hjelp til enkeltelever), var dårligere. 

Anonymkode: 4a7f4...3ae

Skrevet

Det kan variere en del, men kan det på samme skole og. Har hatt 2 barn på samme skole, trinnet til det ene barnet var helt fantastisk, var så godt miljø, flotte barn, flotte foreldre og flotte lærere. Så trinnet til det andre barnet, så ble det skikkelig ille fra 5. klasse, masse mobbing, vold, veldig varierende lærere, foreldre som virkelig ikke brydde seg. Og vi endte med å sende barnet på privatskole, og det gjorde en del andre og på det trinnet.

Anonymkode: 39781...b74

Skrevet (endret)

Har hatt barneskolebarn på to ulike skoler i en ganske stor by og ingen tvil om at det er forskjeller. Mitt ene barn har lært mye mer enn det andre hadde på samme alder. I eldste sin klasse var det mer uro, mer barn med utfordringer og mer surr med lærererne, mindre engasjerte foreldre.

Men det er og store forskjeller innad på en skole, og det er forskjell på barn.Husk at de som skriver om ting gjerne er de som har noe de ikke er fornøyd med.

Har du et et barn som trives nå så er det gode sjanser for at det fortsetter et annet sted. Jeg ville likevel forhørt meg litt om den skolen dere ser for dere barnet skal begynne på.

Endret av fru Alving

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...