Gå til innhold

Hvlrdan er din oksygenmetning om natten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har garmin eller tilsvarende som måler oksygenmetning om natten, pleier deres metning å falle mye om natten? Hva er det laveste deres ligger på når dere sover? 

Jeg er klar over at sånne klokker ikke er de mest nøyaktige til å måle dette, men min metning pleier å falle mye og plutselig flere ganger om natten, og kombinert med at jeg av og til våker opp om natten gispende etter luft lurer jeg på hvor vanlig det er. 

Anonymkode: dd50f...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette bør du snakke med legen om, høres ut som søvnapné. 

Anonymkode: 7609d...a94

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dere som har garmin eller tilsvarende som måler oksygenmetning om natten, pleier deres metning å falle mye om natten? Hva er det laveste deres ligger på når dere sover? 

Jeg er klar over at sånne klokker ikke er de mest nøyaktige til å måle dette, men min metning pleier å falle mye og plutselig flere ganger om natten, og kombinert med at jeg av og til våker opp om natten gispende etter luft lurer jeg på hvor vanlig det er. 

Så hva er mye? Høres ut som noen andre skrev her, søvnapné.

Anonymkode: 59fb3...c0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så hva er mye? Høres ut som noen andre skrev her, søvnapné.

Den faller fra et minutt til neste med ti-femten prosent, helt ned til nedre del av 80 prosent på det laveste. Blir der en stund, før meningen øker igjen, også går det en stund før det samme gjerne skjer igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den faller fra et minutt til neste med ti-femten prosent, helt ned til nedre del av 80 prosent på det laveste. Blir der en stund, før meningen øker igjen, også går det en stund før det samme gjerne skjer igjen. 

Gå til legen din og be om utredning for søvnapné. Jeg gjorde det, pga lave O2-tall på Fitbiten min. Fikk diagnosen moderat søvnapné måneden etterpå, etter å ha gjennomført en søvnstudie. 

Anonymkode: 71473...b75

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sjekket for søvnapne som ett ledd i å finne ut hvorfor jeg sover sjeldent. Hadde 99% på natt, men igjen, duppet bare av.

Kan våkne av å gispe etter luft. Sover.med.munn åpen og blir så tørr at jeg ikke får svelget, som gjør at jeg føler jeg ikke puster.

Anonymkode: 1089d...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fitbit, jeg har kun målt nivå under 90% en gang i løpet av det siste året. Men jeg tror heller ikke at disse klokkene er helt nøyaktige. Det kan komme an på hvordan klokken sitter på armen. Hvor nøyaktig instrumentet er vet vi kanskje ikke.

Jeg har hatt flere søvnregistreringer hjemme med utstyr fra sykehuset de siste 5 årene og resultatet har vært ok. Forrige gang var jeg aldri under 90% og gjennomsnittet lå på 96%. Synes det stemmer sånn passe med det jeg ser på klokken.

Jeg synes godt du kan ta en prat med fastlegen din om symptomene du har. Kanskje er det på sin plass med en ordentlig måling.

Anonymkode: 66ee5...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Fitbit og det pleier gjerne variere mellom 93 og 95%. Tror jeg har målt under 90% en gang og da mistenker jeg klokken hadde litt hikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Klokka di er unøyaktig. Man bør ikke lute på slike apparater. Det er ingen uten underliggende sykdommer som ligger så lavt over tid. Hadde det vært så lav hadde du helt klart hatt mange andre symptomer. Dra til legen du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kontakt fastlegen din å bli henvist til en søvnlab. Høres ut som du har søvnapné

Anonymkode: 1ec2e...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, drit nå i unøyaktige målinger og hva andres målinger er. Totalt uviktig og irrelevant.

Du våkner på natta gispende etter luft!

Det er selvfølgelig ikke normalt, det vet du nok, og et symptom du bør ta opp med lege. Skaff deg en time, snarest. Det sliter på kroppen å ikke få puste skikkelig på natta.

Anonymkode: 9dcbb...ca9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg våknet etter en operasjon på sykehus var metningen en stund nede på 94%. Det var utrolig ubehagelig og jeg var redd jeg skulle dø. Det kan hende jeg var så fysisk redusert at jeg hadde problemer med å "ta meg sammen" og ta et ordentlig magedrag. Men denne hendelsen skremte meg veldig. Jeg hadde fått helt panikk om den var nede på 80-85🙈

Anonymkode: 0a215...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da jeg våknet etter en operasjon på sykehus var metningen en stund nede på 94%. Det var utrolig ubehagelig og jeg var redd jeg skulle dø. Det kan hende jeg var så fysisk redusert at jeg hadde problemer med å "ta meg sammen" og ta et ordentlig magedrag. Men denne hendelsen skremte meg veldig. Jeg hadde fått helt panikk om den var nede på 80-85🙈

94 er da helt greit etter en operasjon. 

Anonymkode: a8b2a...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

94 er da helt greit etter en operasjon. 

Anonymkode: a8b2a...418

Jeg regner med at det ikke var et stort problem, men min OPPLEVELSE var at jeg fikk alt for lite luft og ble kjemperedd. Som sagt var jeg kanskje redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 6.35):

Har brukt garmin i litt over en uke. Oksygenmetning på gjennomsnittlig 92 på natta, på det laveste 81.. vet ikke hvor mye jeg kan stole på klokka.

Jeg våkner ikke og gisper etter luft, føler ingen andre symptomer heller. Men, jeg har i mange år ikke følt meg uthvilt etter en natts søvn. Så lurer jo litt på om det kan være grunnen.

Nevnte det til legen, og sa at jeg har vært nesten forkjøla i over en uke. Fryser litt, nyser en sjelden gang, og kjenner typisk holder på å bli forkjøla-følelse i halsen.

Han sjekka metningen da jeg hadde legetime. Den var litt lavere enn den burde være, men han kobla det til forkjølelse.

Blir jo litt redd når man leser om hjerneceller som dør osv når metninga er under en visst tall.. vet ikke hvor redd jeg bør være, og hvilke andre symptomer man bør være obs på.

Anonymkode: 0ae57...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 14.49):

Har brukt garmin i litt over en uke. Oksygenmetning på gjennomsnittlig 92 på natta, på det laveste 81.. vet ikke hvor mye jeg kan stole på klokka.

Jeg våkner ikke og gisper etter luft, føler ingen andre symptomer heller. Men, jeg har i mange år ikke følt meg uthvilt etter en natts søvn. Så lurer jo litt på om det kan være grunnen.

Nevnte det til legen, og sa at jeg har vært nesten forkjøla i over en uke. Fryser litt, nyser en sjelden gang, og kjenner typisk holder på å bli forkjøla-følelse i halsen.

Han sjekka metningen da jeg hadde legetime. Den var litt lavere enn den burde være, men han kobla det til forkjølelse.

Blir jo litt redd når man leser om hjerneceller som dør osv når metninga er under en visst tall.. vet ikke hvor redd jeg bør være, og hvilke andre symptomer man bør være obs på.

AnonymBruker skrev (På 11.9.2023 den 14.49):

Hei, jeg opplever samme som du, og tenker også likt rundt målingene. Ble nyskjerrig på om du har gjort noe med dette? Vært hos lege, og hva fikk du til svar? 

Anonymkode: e4d9c...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 7.04):

Hei, jeg opplever samme som du, og tenker også likt rundt målingene. Ble nyskjerrig på om du har gjort noe med dette? Vært hos lege, og hva fikk du til svar? 

Anonymkode: e4d9c...882

Hei, jeg er ikke TS, men startet med min Garmin måling for vel en uke siden, og ser at jeg i gj.snitt ligger på 93-94 i spo2 på natten, men på det laveste er den så og si alltid under 90 og på det laveste var den 81. Syns da det er skremmende å lese at dette tilsvarer verre enn respirasjonssvikt, også fordi jeg hadde for første gang søvnundersøkelse i juni i år, og de ikke fant noe som helst i nærheten av søvnapné da. Jeg har alvorlig søvnapné i nær familie. Men legene er mer opptatt av at jeg ikke har kort nakke og er overvektig, fordi ingen som meg egentlig kan ha søvnapné i noen grad. Man skulle ikke tro de var leger eller spesialister. Det er flere faktorer som kan føre til slike plager. Jeg er sykemeldt som totalt utmattet+++ og føler meg aldri uthvilt lenger. Så er det da, hvor mye kan man stole på klokka..? Er jo ikke bra for hjertet dette.

Anonymkode: a6d98...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 14.08):

Spnn er min og. Men har hørt garmin ikke er pålitelig . Så vet ikke

Anonymkode: 4d101...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sovet godt, er frisk og har i årevis hatt slike målinger, så ingen grunn til panikk for hun som ble redd over her, ihvertfall. Har ofte 93%

IMG_0190.png

Anonymkode: f877f...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...